Cum văd instituţiile atacul din faţa unui liceu vâlcean: „Arma de tip airsoft ar fi putut să-l desfigureze”
0Părerile despre ce s-a întâmplat vineri după-amiază, 10 decembrie, la un liceu din Râmnicu Vâlcea sunt împărţite. Un adolescent l-a atacat pe altul în faţa şcolii, având asupra sa un cuţit şi un pistol.
Un adolescent de 16 ani s-a răzbunat pe un altul de 18 ani din Râmnicu Vâlcea, pentru nişte comentarii pe Facebook, bătându-l cu pumnii şi picioarele chiar în faţa liceului la care învăţa cel din urmă.
„A apucat să-l lovească până a intervenit portarul şcolii”, a recunoscut directoarea Colegiului Forestier din Râmnicu Vâlcea, profesoara Gabriela Staicu, pentru „Adevărul”.
O parte dintre cei responsabili cu gestionarea situaţiilor de bullying din şcoli consideră, neoficial, că nu se poate vorbi în acest caz despre un atac armat, pentru că deşi avea un cuţit şi un pistol asupra lui agresorul nu ar fi apucat să le folosească. De asemenea, aceştia sunt de părere că s-a acordat o prea mare amploare acestui caz.
Alţi responsabili recunosc, oficial, că este vorba despre un „incident extrem de grav” care ar fi putut avea consecinţe nebănuite, dar „norocul” a venit din partea pazei şcolii care a observat conflictul la timp şi a intervenţiei rapide a jandarmeriei.
Legislaţia, de vină pentru problemele din şcoli
Specialişti în violenţă şcolară contactaţi de „Adevărul” au menţionat că situaţia ar fi putut degenera foarte uşor, dacă nu s-ar fi intervenit la timp şi dacă incidentul s-ar fi petrecut într-un loc mai „dosit”.
Aceştia au atras atenţia că mai multe şcoli sunt „un sac cu pulbere” (praf de puşcă - n.r), motiv pentru care incidentele se pot repeta oricând şi oriunde, cu consecinţe dintre cele mai grave atât timp cât legislaţia din România nu reglementează cadrul juridic privind posesia şi folosirea armelor neletale, precum pistolul de tip airsoft găsit asupra elevului - agresor.
„Chiar dacă pistolul în sine nu este o armă letală, ar fi putut să-l desfigureze, dacă ar fi fost folosit”, au menţionat sursele „Adevărul”. Şi cuţitul i-ar fi putut cauza liceanului leziuni grave, au mai precizat acestea.
Specialiştii au atras atenţia şi că este vorba despre o armă aflată în posesia unui minor, ceea ce este cu atât mai grav.
Dar cum pistolul cu aer comprimat este considerat armă neletală, la încadrarea faptei s-a reţinut, pe lângă loviri şi alte violenţe, doar posesia sau folosirea de obiecte periculoase.
„Nu avea voie să aibă arme asupra lui, mai ales că este minor”
Referitor însă la armele neletale şi pericolul pe care acestea îl constituie, chiar în cursul acestei săptămâni, joi, 9 decembrie, au avut loc peste 100 de percheziţii, în mai toată ţara, pentru confiscarea unor arme introduse ilegal în România. Cu această ocazie au fost descoperite 88 de arme neletale, inclusiv cu aer comprimat, de tipul celei găsite asupra elevului agresor, dar şi de autoapărare.
Două dintre percheziţii au avut loc în Horezu şi Râmnicu Vâlcea. Armele confiscate erau cumpărate ilegal din Ungaria, de pe un site şi introduse în ţară prin intermediul unor firme de curierat rapid.
Legat de declaraţia minorului agresor potrivit căreia deţine armele pentru autoapărare, sursele consultate de „Adevărul” explică: „Ce să aibă pentru autoapărare? Că aşa a declarat? Putea să declare orice, dar ca poliţist trebuie să vezi clar care este adevăratul lor scop. În primul rând, că nu avea voie să le aibă asupra lui, cu atât mai mult că agresorul este minor. Ce ar fi dacă pentru autoapărare ne-am lua fiecare câte un cuţit de bucătărie asupra noastră?”
„Posesia armei într-un astfel de caz reprezintă o chestie agravantă”
„Până când presa n-o să urle asupra armelor cu aer comprimat, n-o să avem un instrument legislativ, pentru că la noi legislaţia, regimul armelor, se schimbă doar la presiunea opiniei publice, ca să putem astfel să avem un control inclusiv pentru armele de tip airsoft. A, da, cu o armă neletală nu omori un om, dar poţi să-l desfigurezi pe viaţă. Aşa cum s-ar fi putut întâmpla şi în cazul expus de dumneavoastră. În plus, starea de panică o induci, indiferent că foloseşti sau nu arma. Posesia armei într-un astfel de caz reprezintă o chestie agravantă”, explică specialiştii în bullying.
Aceştia recunosc că este posibil ca victima să fi văzut că agresorul este înarmat: „Poate că nu s-a ajuns mai departe şi pentru că victima a apucat să vadă armele asupra agresorului şi de teamă nu a mai reacţionat. Nereacţionând, nu a mai fost nevoie de folosirea armelor”.
Cei implicaţi în gestionarea acestui episod, cu care am stat de vorbă, au recunoscut că n-ar putea oricum face diferenţa dintre o armă letală şi una neletală: „N-aş şti să fac diferenţa între un pistol airsoft şi unul adevărat. L-am întrebat şi pe portar şi acesta mi-a spus că era unul adevărat, nu unul de jucărie”, a recunoscut directoarea colegiului vâlcean.
În plus, elevul de la Forestier deşi mai mare ca vârstă decât agresorul său a stat şi a încasat loviturile: „Victima nu este nici ea extrem de dezvoltată pentru vârsta sa, ci e un băiat mai micuţ de statură”, ne-a lămurit profesoara Gabriela Staicu.
„Dacă nu se intervenea la timp, situaţia degenera. Gestul, incalificabil”
Şefa Inspectoratului Şcolar Vâlcea, Mihaela Andreianu, a menţionat pentru „Adevărul” că nu ştie de la ce şcoală provine elevul agresor, pentru că nu a primit nici o informare de la Poliţie pe marginea acestui caz.
„Gestul este incalificabil. Aştept acum ca organele de Poliţie să finalizeze, ne dea un raport asupra celor întâmplate. Probabil că undeva în cursul zilei de luni (13 decembrie - n.r.) o să ne informeze. Este clar că şi noi, la unităţile de învăţământ, va trebui să avem o colaborare puţin mai strânsă cu Poliţia, să reluăm orele de educaţie de prevenire în cadrul dirigenţiei, pentru că pandemia din păcate a încetinit cumva sau a făcut ca aceste ore să fie din ce în ce mai rare”.
Inspectorul şcolar general a recunoscut: „E clar că dacă nu se intervenea la timp, situaţia degenera. Din fericire la Colegiul Forestier există şi pază. Este o persoană în permanenţă la poartă şi atunci când intră sau ies elevii sunt foarte bine supravegheaţi. E bine că era un echipaj de jandarmi prin zonă şi s-a intervenit cu celeritate. Altfel, nimeni nu ar putea garanta că armele nu ar fi fost până la urmă folosite. Doamne ajută că nu s-a întâmplat mai rău, astfel încât lucrurile n-au degenerat. Acum aşteptăm cu toţii rezultatele anchetei. Este clar că este un caz foarte grav care n-aş mai dori să se întâmple într-o unitate şcolară sau în apropierea unei unităţi şcolare”.
Şi directorul şcolar Gabriela Staicu a precizat că a fost „un noroc” că incidentul a fost sesizat la timp de personalul şcolii: „Putea ca portarul să nu fie pe fază, dacă erau într-un alt loc, care să nu fie în raza acestuia. Nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla...”.
Şcolile, supravegheate şi nu prea
În realitate, doar opt din cele peste 400 de unităţi şcolare din Vâlcea au pază umană. Mai puţin de jumătate dintre şcoli şi grădiniţe sunt dotate cu sistem de supraveghere video menit însă doar să arate ce s-a întâmplat post – eveniment, nicidecum să ajute la o reacţie mai rapidă în cazul unui eveniment.
Şefa învăţământului vâlcean susţine: „Unităţile din municipiu sunt mult mai bine supravegheate decât cele din alte zone. În timpul orelor de curs, cel puţin în incinta unităţii şcolare – clădire, curte -, dacă nu există un serviciu de pază specializat, atunci se realizează de către profesorii de serviciu care stau, într-adevăr, doar în perimetrul şcolii”.
Cele mai multe şcoli din Vâlcea sunt sub supravegherea Poliţiei din fiecare localitate sau a celei de Proximitate, care are insuficient personal şi care se ocupă doar la cerere, de cazuri punctuale, nicidecum nu patrulează zona, precum jandarmii care nu au şi alte sarcini de serviciu.
„Este un sac de pulbere acolo şi nu este singura şcoală”
Colegiul Forestier se află sub supravegherea Jandarmeriei care se ocupă de tot ce înseamnă siguranţă în zonă. „Atât Poliţia cât şi jandarmii trebuie să aibă rol proactiv şi reactiv, înainte şi în timpul unui eveniment, nu după producerea lui. Dacă incidentul se producea spre terenurile de sport sau unde au ei cantina, nu mai intervenea nimeni, că nu mai apuca. În două minute se pot întâmpla multe”, au recunoscut specialiştii în bullying contactaţi de „Adevărul”.
Pe lângă faptul că este una dintre puţine şcoli din Vâlcea cu pază umană, un alt lucru rar întâlnit în cadrul unităţilor şcolare vâlcene – este una dintre cele 14 unităţi de învăţământ vâlcene care a încheiat un acord cu Poliţia ca specialişti din cadrul acesteia să vină să vorbească ori de câte ori este nevoie elevilor despre bullying, droguri, furturi, să facă educaţie cu aceştia.
Este de notorietate faptul că în Vâlcea există câteva şcoli în care este necesar să fie în continuu cineva prezent, pentru că populaţia şcolară o impune. Este şi cazul Forestier, doar că acesta este un caz fericit, conducerea fiind printre puţinele care colaborează cu autorităţile şi cer sprijinul ori de câte ori este necesar. „Ştiţi cum mă simt, când cer ajutorul? Că împart din responsabilităţi”, recunoaşte directoarea de la Forestier.
Un alt incident produs la Forestier în urmă cu câteva săptămâni a avut în prim - plan o bătaie între două eleve. Nu s-au înregistrat plângeri, nu s-a înregistrat evenimentul, dar directoarea a solicitat ajutorul Poliţiei.
„Este un sac de pulbere acolo şi nu este singura şcoală, motiv pentru care astfel de incidente pot avea loc oricând. Sunt clase cu copii care au dosare pe rol, lăsaţi în libertate sub supraveghere, alţii sunt în arest la domiciliu. Trebuie să fii conştient de probleme”, mai susţin sursele „Adevărul” care precizează că la liceul în cauză există pe lângă conducerea deschisă la colaborare şi un psiholog extrem de implicat.
„Totul a fost cu intenţie”
Codul Penal pedepseşte tentativa la fel ca şi fapta. Potrivit articolului 19, există vinovăţie dacă fapta care prezintă pericol social este săvârşită cu intenţie sau din culpă. În cazul intenţiei se specifică: „Fapta este săvârşită cu intenţie când infractorul: a. prevede rezultatul faptei sale, urmărind producerea lui prin săvîrşirea acelei fapte; b. prevede rezultatul faptei sale şi deşi nu-l urmăreşte, acceptă posibilitatea producerii lui”. În ceea ce priveşte tentativa aşa cum este aceasta reglementată de legislaţie, aceasta „constă în punerea în executare a hotărârii de a săvârşi infracţiunea, executare care a fost însă întreruptă sau nu şi-a produs efectul”, din diverse motive. Pe de altă parte, tot în Codul Penal se specifică şi că: „Nu există tentativă atunci când imposibilitatea de consumare a infracţiunii este datorită modului cum a fost concepută executarea”.
„Sunt de acord că totul a fost cu intenţie. Şi aceasta se pedepseşte, este adevărat. Este clar că trebuie să mergem mai mult pe zona de prevenţie, şi aici este rolul nostru şi al Poliţiei. Într-o oarecare măsură, perioada aceasta de pandemie ne-a privat de aceste ore, dar şi de întâlnirile pe care noi le aveam periodic. Poliţia, din ceea ce ştiu eu şi din legăturile pe care le-am avut în ceea ce priveşte şcolile, chiar îşi face treaba. Există poliţişti care vin în şcoli, se interesează, există acel departament de Siguranţă Şcolară care s-a creat tocmai în scopul de a întări puţin securitatea copiilor în şcoală şi în zona adiacentă. Dacă mă întrebaţi pe mine chiar funcţionează drept dovadă faptul că s-a intervenit la timp”, mai susţine inspectorul Mihaela Andreianu.
Despre atacul intenţionat a vorbit şi directoarea liceului, Gabriela Staicu: „Să ai arme asupra ta, clar a fost cu intenţie. Vă daţi seama că pot să aibă şi alţi copii la fel...”.
„Drobul de sare”
Aceasta a catalogat incidentul drept „drobul de sare”: „Bine că s-a întâmplat aşa... Sunt multe lucruri de îmbunătăţit”, admite şefa învăţământului,
Toţi cei cu care am discutat: poliţişti, jandarmi, reprezentanţi ai şcolii şi ai inspectoratului şcolar susţin că nu au habar ce conţineau postările de pe Facebook, de la care a pornit întregul incident.
Referitor la măsurile care vor fi luate cu elevul - agresor, şefa învăţământului vâlcean a precizat: „Cu siguranţă la nivelul şcolii, din care face parte elevul agresor, se va face o comisie, care va avea în vedere rezultatele transmise de către Poliţie, iar măsurile luate pot să meargă de la sancţiuni mai puţin dure, cum ar fi scăderea notei la purtare şi până la sancţiuni grave, cum ar fi excluderea. Depinde de ceea ce se va constata şi depinde şi de raportul pe care îl va da Poliţia”.