Situaţiile în care băncile din UE vă pot respinge cererea de deschidere a unui cont de plăţi cu servicii de bază

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă sunteţi rezident legal într-o ţară a UE, aveţi dreptul să vă deschideţi un „cont de plăţi cu servicii de bază". Nicio bancă nu vă poate respinge cererea doar pe motiv că nu locuiţi în ţara în care se află sediul băncii. Această prevedere nu se aplică însă altor tipuri de cont bancar. Există totuşi motive în baza cărora solicitarea vă poate fi refuzată.

În cazul în care vreţi să vă deschideţi un cont bancar în ţara de origine sau în altă ţară din UE (cele 28 de state membre ale UE) trevbuie să îndepliniţ cîteva condiţii  pe care, trebuie să le bifaţi cumulativm , ca să întraţi în posesia sumei soliciatate. 

În primul rând, banca poate refuza să vă deschidă un cont dacă nu respectaţi normele UE privind spălarea de bani şi finanţarea terorismului. 

În unele ţări din UE, vi se poate respinge cererea de deschidere a unui cont bancar cu servicii de bază dacă aveţi deja un cont similar la o altă bancă din aceeaşi ţară.

În cazul în caredoriţi deschiderea unui cont de plăţi cu servicii pentru care solicitarea v-ar putea fi respinsă e bază în altă ţară decât cea în care locuiţi, vi se poate cere să demonstraţi că aveţi un interes real pentru a face acest lucru - de exemplu, locuiţi într-o ţară, dar lucraţi în alta.

Ce presupune un cont de plăţi cu servicii de bază

Contul de plăţi cu servicii de bază vă permite să efectuaţi tranzacţii standard de zi cu zi, cum ar fi: depuneri, retrageri de numerar, primirea şi efectuarea de plăţi (de exemplu, debitări directe sau cumpărături cu cardul).

Odată cu deschiderea contului trebuie să primiţi şi un card de plăţi cu care veţi putea să retrageţi numerar şi să faceţi cumpărături, on-line şi în magazine.

În funcţie de disponibilitate, banca ar trebui să vă ofere, de asemenea, acces la servicii bancare on-line asociate contului dumneavoastră. 

 Unitatea bancară nu este însă e obligată însă să vă acorde o descoperire de cont sau o facilitate de credit.

În unele ţări, băncile pot percepe un comision anual pentru conturile de plăţi cu servicii de bază. 

Informaţii privind comisioanele

Înainte de a vă deschide un cont, trebuie să primiţi din partea băncii un document care să prezinte cele mai importante servicii oferite pentru contul respectiv, precum şi eventualele comisioane aferente pe care ar urma să le plătiţi. Este vorba despre aşa-numitul „document de informare cu privire la comisioane". Îl puteţi utiliza pentru a compara costurile aferente conturilor deschise la diferite bănci.

De asemenea, banca trebuie să vă furnizeze, cel puţin o dată pe an, un document care să indice comisioanele aplicate contului dumneavoastră bancar. Documentul referitor la „situaţia comisioanelor" trebuie să includă şi informaţii despre ratele dobânzii aplicate contului dumneavoastră.

Mutarea conturilor bancare

Legislaţia UE vă dă posibilitatea să vă transferaţi contul bancar la altă bancă din aceeaşi ţară a UE. Noua bancă ar trebui să vă ajute.

Dacă vreţi să vă transferaţi contul la o altă bancă din aceeaşi ţară, contactaţi viitoarea bancă şi solicitaţi schimbarea şi transferarea plăţilor recurente către noul cont.

Noua bancă se va asigura că fosta bancă transferă datele şi anulează ordinele de plată programate. Noua bancă trebuie, de asemenea: să informeze părţile terţe (de exemplu, angajatorul dvs., organismul de asigurări sociale la care sunteţi afiliat, serviciile de utilităţi) în legătură cu schimbarea contului dvs; să vă creeze noile ordine de plată programate; să accepte debitele directe relevante pentru noul cont.

„Este posibil ca fosta bancă să perceapă un comision pentru închiderea contului. Dacă acţionează greşit sau cu întârziere (de exemplu, nu anulează la timp o plată), banca va trebui să vă ramburseze costurile pe care le suportaţi în consecinţă. În caz de probleme, puteţi apela la un mecanism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor”,  se arată pe site-ul oficial al UE, euroapa.eu.

Caz real

Iată o situaţie reală prin care se exemplifică ce se poate face dacă schimbarea conturilor nu se desfăşoară întotdeauna fără probleme:  Suzanne s-a mutat de la Toulouse la Paris şi a hotărât să-şi transfere contul la o bancă din apropiere. Ea i-a solicitat noii bănci din Paris să transfere toate plăţile către noul cont şi să închidă vechiul cont de la Toulouse.

Banca din Paris i-a comunicat băncii din Toulouse să anuleze ordinele de plată programate şi să închidă contul lui Suzanne. Apoi, a creat ordine de plată programate pentru noul său cont. Banca a uitat însă să înştiinţeze furnizorul de servicii de telefonie mobilă de modificarea efectuată, ordinul de plată nu a fost executat, iar Suzanne a primit penalităţi pentru neplata la timp a facturii.

Suzanne a depus o reclamaţie la banca din Paris. Aceasta a decis să-i restituie suma cu care a fost penalizată şi a corectat ordinul de plată programat pentru contractul de telefonie mobilă.

Până la ce limită sunt protejaţi banii dumneavoastră 

Banii din contul dumneavoastră bancar (cont de economii şi/sau cont curent) sunt protejaţi, potrivit normelor UE, dacă banca la care v-aţi deschis contul respectiv dă faliment. Banii dumneavoastră sunt protejaţi până la limita de 100 000 EUR (sau suma echivalentă în moneda locală). 

Limita se aplică pe persoană şi pe bancă. Aceasta înseamnă că, dacă aveţi mai multe conturi la aceeaşi bancă, limita de 100 000 EUR vizează toate conturile pe care le deţineţi.

 Excepţii

Sunt însă câteva excepţii de la această regulă. De exemplu, dacă aveţi un cont comun cu partenerul dumneavoastră, limita de 100 000 EUR i se aplică fiecăruia, ajungând la maximum 200 000 EUR pentru contul comun. În plus, există situaţii în care banii dumneavoastră vor fi protejaţi peste limita de 100 000 EUR, pe o perioadă limitată de timp. 

Este vorba despre: banii primiţi în urma vânzării unei proprietăţi rezidenţiale private; banii primiţi cu ocazia unui eveniment din viaţa dumneavoastră – căsătorie, divorţ, pensionare, concediere, disponibilizare, invaliditate, decesul unui membru al familiei; banii primiţi ca urmare a plăţii unor indemnizaţii de asigurare sau a unor compensaţii pentru daune penale sau condamnări pe nedrept

În aceste cazuri, sumele care depăşesc 100 000 EUR sunt protejate timp de cel puţin trei luni, dar nu mai mult de 12 luni, din momentul în care banii au intrat în cont sau au devenit transferabili din punct de vedere legal, în funcţie de condiţiile şi de pragurile stabilite de fiecare ţară din UE.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite