Universitatea „Cuza“ introduce tutoriatul pentru a reduce abandonul în rândul studenţilor. Cum funcţionează sistemul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi
FOTO: Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi a introdus, începând cu anul universitar 2018-2019, activitatea de tutoriat pentru studenţi. Activitatea de tutoriat are drept scop prevenirea efectelor negative create de dificultăţile de adaptare ale studenţilor, dar şi diminuarea procentului de nepromovare a examenelor şi de abandon universitar.

Practic, fiecare grupă de studenţi, de la toate facultăţile Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi beneficiază de un profesor tutore, cu care studenţii se întâlnesc de 10 ori pe an universitar pentru sprijin şi asistenţă. 

În prezent, profesorii tutori sunt remuneraţi în regim de plata cu ora pentru activitatea de tutoriat, însă există perspectiva includerii acestei activităţi în norma de bază, începând cu anul universitar următor.

 A fost elaborat şi Regulamentul activităţii de tutoriat, aplicabil doar pentru forma de învăţământ cu frecvenţă a studiilor universitare de licenţă şi master, care conţine definirea noţiunii şi tipurile de tutoriat, modalitatea de desemnare şi activităţile tutorilor, evaluarea acestor activităţi, precum şi alte aspecte organizatorice. 

Activitatea de tuturiat este doar una dintre soluţiile pe care Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi le implementează pentru a reduce procentul de abandon universitar şi de nepromovare a examenelor.

 În paralel, UAIC derulează cinci proiecte obţinute prin Schema de Granturi Competitive pentru universităţi din cadrul ROSE, finanţate de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, parte a Grupului Băncii Mondiale. 

cuza

Proiectele, în valoare de peste 500 de mii de euro, sunt gestionate de mai multe facultăţi ale Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, cum ar fi: Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Geografie şi Geologie, Litere, Matematică, precum şi Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei. 

De asemenea, tot cu fonduri de la Banca Mondială, a fost înfiinţat Centrul de Învăţare al UAIC, prin care s-a creat un spaţiu dedicat asigurării unor condiţii optime de studiu individual şi asistat, cu precădere pentru studenţii aflaţi în risc de abandon sau de nepromovare. 

Principalele scopuri sunt continuarea studiilor şi îmbunătăţirea performanţei educaţionale, dar şi creşterea capacităţii studenţilor de a depăşi situaţiile critice şi lacunele de cunoaştere specifice domeniului de studiu pentru care au optat. 

Rezultatele nu au întârziat să apară, UAIC înregistrând, în anul 2018, cu 271 mai mulţi absolvenţi decât în anul anterior.

Jumătate dintre studenţii români abandonează înainte de absolvire

Abandonul universitar atinge cote alarmante în România. Apăsaţi de sărăcie şi neîncrezători că îşi vor găsi un loc de muncă, aproape jumătate dintre tinerii care intră la o facultate renunţă la ea.

La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, in 2017, 35 până la 50 la sută dintre cei înscrişi nu au reuşit să ajungă până la momentul absolvirii. La facultăţile de trei ani plus unul de master, de pildă, aproape unul din doi studenţi au abandonat după un timp, cursurile. Unii se tem că nu-şi vor găsi o slujba când vor termină, alţii nu se adaptează la viaţă într-un oraş mare.

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi a investit anul acesta, în cadrul unor programe europene, peste jumătate de milion de euro, fonduri proprii şi de la Banca Mondială, pentru a scădea rată abandonului universitar. 

Mihaela Onofrei, profesor Universitatatea “Alexandru Ioan Cuza” Iaşi a spus ca acest fenomen se întâmplă cu precădere la boboci, la studenţii de anul 1. Toate universităţile din România sunt interesate de acest subiect.

Într-un studiu la nivel european, România ocupă un îngrijorător loc 3 în topul ţărilor cu abandon şcolar ridicat, fiind devansată doar de Spania şi Malta. La polul opus, se află Croaţia, Lituania, Slovenia şi Polonia.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite