Andrei Florescu, fondator Atelierul de Stil: „Trebuie să te îmbraci bine, pentru tine, nu cu branduri şi logouri la vedere. Fiecare are matricea sa personală“
0În fiecare an se poartă ce ne stă bine, aşa spune Andrei Florescu, fondatorul Atelierului de Stil din Iaşi. Însă cu condiţia să respectăm anumite reguli clar stabilite, precum dimensiunea mânecii de la sacou sau combinarea potrivită între materiale.
Am început acest interviu aflând care este diferenţa dintre un costum italian şi un costum englezesc: italienii te invită prima dată la o cafea. Andrei Florescu (43 de ani), cel care a înfiinţat în urmă cu aproape 15 ani Atelierul de Stil din Iaşi, a adus un aer italienesc în capitala Moldovei, iar asta se vede în atitudine, dar şi în croiurile costumelor bărbăteşti pe care le creează.
Culoarea anului 2022 a fost deja anunţată de Pantone Color Institute, multe dintre evenimentele din anii precedenţi au fost reprogramate pentru 2022, iar viitorii miri se pregătesc de nuntă.
Cum marcăm acest eveniment din punct de vedere vestimentar, care sunt cele mai mari greşeli pe care le fac bărbaţii când îşi aleg un costum, dar şi cum putem ieşi din anonimat ne spune Andrei Florescu, ieşeanul care a intrat în lumea modei din dorinţa de a-şi găsi costumul perfect.
„Weekend Adevărul“: Cine este Andrei Florescu?
Andrei Florescu: Este un băiat care a început activitatea asta acum vreo 15 ani. Înainte am lucrat într-o multinaţională, într-un domeniu foarte frumos, care necesita să fiu la costum. Şi pentru că eram foarte slab, nu-mi găseam – din punct de vedere al croiului, toate costumele se făceau regular. O colegă de-ale mele, Dana Naidin, mi-a zis să merg la Focşani, că acolo este o fabrică şi am şanse să-mi găsesc costum. Acolo am găsit, într-adevăr, ce voiam. Era un croi italienesc. Primul costum pe care l-am avut a fost un costum Cerruti. Ani mai târziu, am reuşit să-l şi cunosc pe Nino Cerruti, la o petrecere privată la care ne-au invitat ei, pentru că noi lucrăm foarte mult cu Cerruti.
- Deci aţi fost la Focşani pentru un costum, dar cum aţi ajuns să aveţi propriul atelier?
Da, aşa începe povestea Atelierului de Stil. M-am împrietenit cu o doamnă de acolo şi am început să mă îmbrac aşa, în costumele realizate la Focşani. Ideea este că piaţa a venit la mine. Îmbrăcându-mă diferit faţă de ce se afla atunci pe piaţa românească şi mergând în nişte colectivităţi destul de mari – eram în jur 20-30 de agenţi de vânzări, reprezentanţi medicali –, am atras atenţia şi toţi mă întrebau de unde am hainele. În felul acesta, s-a născut ideea de a face ceva pentru ei, de a-i face să arate mult mai bine. Aşa a fost începutul: i-am adus unui coleg un outfit. Am început cu prieteni, colegi. Ei s-au căsătorit şi a venit şi piaţa de evenimente la noi.
- Cum a fost 2021 pentru Atelierul de Stil?
Am avut în jur de 300 de costume pe comandă, aproape în fiecare zi câte unul. Acolo vrem să şi ajungem, să-i creăm omului un stil personal. E posibil să vină cineva şi să spună: „Mie-mi place culoarea verde“. E posibil să nu-i stea bine cu verde, pentru că are matricea lui personală.
- Cum ar trebui să arate bărbatul ca să-i stea bine cu verde?
La un brunet, dar şi la un blond merge verdele – la extreme adică. Eu mă uit la ten, la mâini, la umeri. Toţi rămân uimiţi de faptul că le ştiu mărimea. Îmi dau seama de mărime după umeri prima dată. Este vorba de experienţă. Am învăţat să citesc umerii şi talia.
Andrei Florescu şi Nino Cerruti FOTO Arhiva personală a lui Andrei Florescu
Brand vs personalitate
- Ce se poartă anul acesta?
Se poartă ce-ţi stă bine. Nu anul aduce moda, tu dai moda, despre asta vorbeam cu Nino Cerruti. Eram la un congres, la Florenţa, care se cheamă Pitti Uomo. Acolo, din 1951, se dă ora exactă în acest domeniu. Oamenii care creează vin cu propuneri la cei care vând. Legătura între creator şi vânzător. Fiind acolo, Nino spunea că nu-i vine să creadă şi nu prea înţelege cum a prins atât de tare partea asta de logo-uri. Adică eu de ce să-mi pun numele tău pe mine? Toţi suntem diferiţi şi avem personalitatea noastră, dar, cu toate astea, încercăm să ne îmbrăcăm la fel ca ceilalţi.
- Este vorba de brand şi de faptul că unii dintre noi îşi doresc să arate că-şi permit anumite lucruri?
Da, ne identificăm cu brandul cumva. Încercăm să ne îmbrăcăm cu toţii la fel. Cum face Zara, de exemplu. Dar noi trebuie să avem personalitatea noastră. Nu spune nimeni să nu punem un accent de acolo sau din altă parte, dar totul în strânsă legătură cu personalitatea noastră. Primele impresii se fac în primele secunde. Dacă eu mă îmbrac numai cu branduri foarte mari, eu cine sunt? Sunt acel brand? Şi Nino Cerruti spunea că trebuie să-i învăţăm pe oameni să se îmbrace fain. Nu cu branduri. Adică să aibă câteva piese în garderobă, dar de calitate şi care să îi reprezinte.
- Şi care este răspunsul? Cum putem face asta?
Prin educaţie. Printr-un segment care lipseşte, din păcate, în România. Noi nu punem accent pe asta în România. Să dau un exemplu din Italia. Eram în Napoli, am intrat într-un taxi şi taximetristul s-a uitat la mine şi mi-a zis: „Ai un costum fantastic!“. Apoi am început să vorbim despre ţesături, despre croiuri. Omul acela ştia foarte multe lucruri. Asta înseamnă că asta este cultura lor. Un taximetrist care ştia totul despre costume, totul despre parfumuri. Dacă mergi în Italia, de exemplu în Florenţa sau în Roma, o să vezi că fiecare e îmbrăcat în concordanţă cu personalitatea lui. Nu poartă branduri foarte mari. Sau e posibil să aibă un brand foarte mare pe el, dar nu e la vedere. Nu-şi arată valoarea şi puterea prin îmbrăcăminte.
Nino Cerruti şi Beppe Angiolini FOTO Andrei Florescu
Very Peri şi bărbaţii
- Avem şi culoarea anului 2022.
Da, avem Very Peri, culoare despre care cred că este uşor feminină. Noi am făcut nişte cravate în direcţia asta. E o combinaţie de roşu cu albastru, e o culoare care înseamnă dinamism, veselie, vivacitate. Pantone Color Institute spune că marchează sfârşitul pandemiei. O veste bună. Este optimism. Din punctul meu de vedere, ca bărbat poţi pune accente din această culoare. Dacă eşti un tip excentric, cu siguranţă ţi se potriveşte şi un costum Very Peri. Dar ne uităm la matricea personală a clientului când propunem.
- Apropo de matricea personală a clientului. Ce faceţi când clientul vine hotărât, spune sigur ce vrea, dar dumneavoastră ştiţi că nu i se potriveşte?
Noi spunem „Da“ – dar de atunci începe educaţia. Îi spunem: „Ok, tu vrei asta, dar e posibil să arate într-un anumit fel. Te îmbrăcăm cum vrei tu, dar încearcă să vezi cum arată pe tine şi ce propunem noi“. Şi îl lăsăm să probeze, să facă poze, să treacă zilele, să se gândească şi apoi să aleagă. Te măsurăm şi-ţi facem un costum după specificaţiile tale. Asta înseamnă că rata de greşeală e aproape inexistentă. Dacă avem mici modificări, ele apar din cauza faptului că oamenii mai slăbesc sau se îngraşă. Între cinci şi şase kilograme îţi schimbă mărimea, dacă slăbeşti sau te îngraşi. De multe ori, clienţii vin cu ideile lor şi pleacă cu ale noastre.
- Contează şi cu ce se îmbracă partenera?
Bineînţeles. Dacă vii cu soţia ta, iar ea are o rochie albă şi tu vrei un costum bleumarin, răspunsul ar fi că se poate doar un bleumarin extrem de închis, aproape de negru. Pentru că dacă pui un costum bleumarin lângă o rochie albă, nu va arăta foarte bine. Se spune că nunta este a miresei. Ea are scena. Noi, ceilalţi, inclusiv mirele, gravităm în jurul ei. Toţi trebuie să ne îmbrăcăm astfel încât să o punem pe ea în valoare.
FOTO Arhiva Atelierului de Stil din Iaşi
„Gazda trebuie să fie impecabilă“
- S-au mai schimbat lucrurile în ultimii ani? Sunt mai atenţi bărbaţii la cum se îmbracă la nunta lor?
Eu le spun de fiecare dată: „Înainte să te căsătoreşti, ai ziua ta şi ziua ei“. Acum aveţi o zi comună, e ziua voastră. Fiecare început trebuie marcat. Dacă de fiecare dată când e ziua noastră ne îmbrăcăm frumos, e ca şi cum ne-am premia. Contează bugetul, însă şi cu unul destul de mic te poţi îmbrăca destul de bine. Important este să ai satisfacţia că marchezi ziua aceea şi vestimentar. Plus că tu eşti gazdă şi gazda trebuie să fie impecabilă.
- Aveţi un sfat pentru bărbaţi în privinţa modei din 2022?
Să se îmbrace în personalitate. Să-şi facă lucruri pe comandă. Acestea se vor aşeza pe ei cel mai bine, nu cele de pe raft. Să aibă o garderobă inteligentă, nu mare. Să aibă câteva piese pe care să le mixeze. Cantitatea vine în timp, pentru că un lucru de calitate ţine mai mult. Şi, sigur, să-şi amintească cum e să fii bărbat: să ofere şi să nu aştepte.
Dacă mergi în Italia, o să vezi că fiecare e îmbrăcat în concordanţă cu personalitatea lui. Nu poartă branduri foarte mari. Sau e posibil să aibă un brand foarte mare pe el, dar nu e la vedere. Nu-şi arată valoarea şi puterea prin îmbrăcăminte.
- Recomandaţi ca evenimentele să impună un dress code?
Da. Din păcate, în România nu se practică aproape deloc. Când lucram în multinaţională, am văzut pentru prima dată un dress code pe o invitaţie. L-am văzut la un training. Ni s-a spus: casual. Din păcate, la noi nu prea se aplică. Dacă faci nunta la un restaurant foarte glam, atunci trebuie să te îmbraci într-un smoking. Ideal ar fi ca toată lumea să fie îmbrăcată la fel. Să pui pe invitaţie dress code: black tie. Asta înseamnă papion negru.
Dacă petreci într-un castel sau la operă, de exemplu, te poţi îmbrăca în frac. Şi fracul nu e altceva decât white tie. Adică papionul e alb. Poţi purta papion alb doar cu frac, nu cu sacou alb. Dacă eu îţi spun white tie şi tu vii cu sacou alb, nu e bine, e black tie aici. Sacoul alb cu revere albe a fost inventat de englezi pentru colonizarea Indiei. Era nevoie de o haină formală, adecvată temperaturilor de acolo. Este o piesă vestimentară pentru cină – dinner jacket. S-a pierdut obiceiul acesta. Sunt, însă, restaurante în străinătate care nu te primesc dacă nu ai sacou.
- Se poate aplica asta şi în România?
Este greu, este vorba de educaţie. Lumea se simte ofensată. Dacă un proprietar de restaurant le spune clienţilor asta, aceştia din urmă s-ar simţi ofensaţi, chiar dacă le-ar da el sacou, pentru că asta se face inclusiv în străinătate, ei sunt pregătiţi. Noi încă purtăm logo-uri mari la vedere, pentru că venim dintr-o ţară cu multe lipsuri. Şi când ai început să faci puţini bani, începi să cheltui mai mult decât ai, tocmai pentru a-ţi arăta statutul social. Dacă îţi pui un sacou banal pe tine, nu ştie nimeni cine eşti. Dar tu trebuie să te îmbraci pentru tine, nu pentru ceilalţi.
Maleta Dolce Vita
- Care sunt principalele greşeli pe care le fac bărbaţii când îşi aleg un costum?
Lungimile, niciodată nu au lungimile bune. Dar e şi o chestiune ce ţine de gust. Eu sunt mult mai atras de moda italienească. De altfel, şi croiurile noastre sunt în direcţia asta. Trebuie să se vadă mâneca la cămaşă când porţi sacou. Există o proporţie între lungimea sacoului şi înălţimea ta. Dacă eşti scund, trebuie să ai un sacou puţin mai scurt, iar dacă eşti înalt, trebuie să ai un sacou mai lung.
- Când şi unde purtăm catifea?
De fiecare dată când e sezon rece. Dacă vrem să facem un sacou din catifea de eveniment îi punem şi revere de satin. Pentru că el aşa a fost inventat, de altfel. A fost inventat Royal Blue. Aşa s-a inventat smokingul, prin 1950: faţă de precedentele haine, devine mai scurt, cu revere de mătase. Aici, în modă, este o învăţare permanentă – învăţăm materiale, învăţăm texturi. De exemplu, un sacou de catifea îl putem combina cu nişte pantaloni din flanel, pentru că sunt grosimile mai mari. Trebuie să ne gândim şi unde mergem. Putem lua un sacou din catifea şi cu un pulover.
Eu mi-am luat astăzi sacou din catifea cu pulover tocmai pentru a nu crea o discrepanţă foarte mare între mine şi tine. Dacă veneam la cravată şi costum, era o barieră lingvistică din cauza modului meu de a mă îmbrăca. Maleta, de tipul celei pe care o am pe mine, a fost inventată în 1960, şi apare în filmul „La Dolce Vita“, în care a jucat Marcello Mastroianni. În ultima scenă din film, Marcello are o maletă din aceasta. De atunci, toată Italia spune acestei malete Dolce Vita – adică un mod relaxat de a te îmbrăca şic.
- Cravată sau papion?
La evenimente, tot timpul papion, pentru că e ziua ta specială. Sigur, vine şi matricea ta personală, şi dacă eşti un tip rubensian, cu un gât mai grosuţ, nu arăţi extraordinar cu papion. Dar poţi să încerci cravata aceea englezească şi să marchezi evenimentul diferit faţă de ceilalţi care vin în cravată clasică. Dacă este un om care nu şi-a pus niciodată papion, e greu să-l pui acum să poarte. Oamenii trebuie să fie şi confortabili cu ce se îmbracă. Foarte mulţi vin şi nu ştiu ce e acela un costum, aşa că noi încercăm să-i învăţăm.
Există o proporţie între lungimea sacoului şi înălţimea ta. Dacă eşti scund, trebuie să ai un sacou puţin mai scurt, iar dacă eşti înalt, trebuie să ai un sacou mai lung.
Vă recomandăm să citiţi şi: