Invenţia studenţilor gălăţeni: maşina viitorului, fără volan, care parchează singură. Absolvent: „Am lucrat şase luni la caroserie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mirel Pământ (foto stânga), alături de un alt coleg, în maşina care i-a servit drept lucrare de licenţă. foto: Diana Deleanu
Mirel Pământ (foto stânga), alături de un alt coleg, în maşina care i-a servit drept lucrare de licenţă. foto: Diana Deleanu

Mai mulţi tineri pasionaţi de inginerie din Galaţi au reuşit să realizeze un autoturism inedit: o maşină fără volan, care poate ajunge la destinaţie singură. Proiectul nu este încă gata 100% şi va fi dezvoltat anul următor.

Bogdan Marin, profesor la Facultatea de Inginerie din cadrul Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi, a realizat încă de acum patru ani că sistemul educaţional nu îi va aduce satisfacţia dorită dacă nu va face eforturi. Pentru că voia să facă performanţă cu studenţii, iar cele două întâlniri săptămânale nu erau de ajuns, profesorul a pus bazele „Cercul ştiinţific studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor“. Un nume pretenţios şi tehnic, dar cu o misiune extrem de importantă, aceea de a le oferi studenţilor şansa să vină cu idei inovatoare, pe care apoi să le pună în practică. Este şi cazul invenţiei unei maşini fără volan, care, atunci când va fi gata, va putea ajunge singură la destinaţie.

„La început le-am povestit despre aceste cerc. Ce îmi doresc să obţin prin el, ce aşteptări am de la ei, dar am discutat şi despre lucrurile pe care şi le doresc ei de la un astfel de program. Mai mulţi şi-au arătat interesul, aşa că au urmat testele. Cei mai buni au rămas“, a povestit profesorul Bogdan Marin. Nu a contat niciodată media studentului. Ca de fiecare dată, cel mai important criteriu a fost dorinţa tinerilor de a învăţa. „De multe ori, cei care se străduiau să obţină note mari se limitau doar la asta. Cum participarea la acest cerc a fost voluntară, în final s-a făcut şi o autoselecţie“, a mai spus Bogdan Marin.

Elucidarea misterelor ingineriei

Întâlnirea cu pasionaţii care vin la cerc are loc în fiecare vineri şi durează patru ore. Primul pas este de a elucida misterele apărute în cadrul orelor de la clasă. Apoi se trece la partea practică. „Fără exerciţii practice nu putem vorbi de inginerie şi de rezultate. Vreau ca studenţii să folosească informaţiile pe care eu le ofer pentru a rezolva o problemă. De fapt, domeniul ingineresc are ca scop final rezolvarea unei probleme. Afişarea de cunoştinţe este prima parte, iar punerea lor în practică este a doua parte“, a explicat profesorul.

În final, opt tineri au rămas în „Cercul ştiinţific studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor“, aproape toţi cu experienţă în domeniu datorită intershipurilor la care au participat. Fiecare student a făcut practică trei sau şase luni în Combinatul Siderurgic sau la firme de profil din ţară sau străinătate. Studenţii au lucrat proiecte specifice, în diferite departamente ale Combinatului, cum ar fi producţie, mentenanţă, automatizare, audit sau resurse umane şi împreună cu mentorii lor, au propus şi au implementat proiecte de îmbunătăţire. De asemenea, studenţii au participat la cursuri de pregătire profesională privind abilităţile de comunicare, gestionarea timpului, tehnici de prezentare şi altele. Iar diferenţa s-a observat imediat.

La scurt timp s-a născut şi proiectul MIPA. Este vorba despre o maşină autonomă, inteligentă, fără volan, care va putea ajunge singură la o anumită destinaţie, fără o telecomandă. Denumirea maşinii provine de la Mirel Pămînt, numele studentului a cărui lucrare de licenţă a constat chiar în această maşină. „Am lucrat şase luni la această caroserie. A fost dificil, am învăţat foarte multe lucruri, am acumulat extrem de multe informaţii şi cel mai important este că am lucrat în echipă. Numai cu grupul cred că sunt 200-300 de ore de muncă, la care se adaugă un internship de şase luni şi jumătate de la Renault, plus întâlnirile din grupul ştiinţific şi celălalt internship, de la ArcelorMittal. Sunt patru ani de muncă, până acum“, a spus Mirel Pămînt.

Prin cercul ştiinţific s-a dorit să se ofere posibilitatea fizică studenţilor de a-şi dezvolta lucrările de licenţă. MIPA este abia primul proiect, deocamdată la stadiul de caroserie. Maşina cântăreşte în total 75 de kilograme, dar poate transporta 2 tone şi rezistă inclusiv la şocuri sau la impact. „Caroseria este construită şi proiectată sută la sută de către studenţi. Exceptând roţile şi fuzetele, care au fost luate second-hand, absolut totul este proiectat de către studenţi. Ma refer aici la şasiu, caroserie şi bord“, a spus coordonatorul proiectului.

mipa

De unde au luat bani

Toate costurile au fost suportate de profesorul coordonator. Pentru fibră de carbon şi alte piese, cadrul didactic a cheltuit 150 de euro. L-au ajutat rudele cu donaţii de aproximativ 500 de euro, iar un prieten i-a oferit roţile maşinii. Utilitatea automobilului se va vedea în vara anului viitor, atunci când el va fi completat cu motor, transmisie şi senzori pentru vedere artificială.

„Dorinţa noastră este ca această maşină să devină autonomă. În momentul în care va fi dotată cu anumiţi senzori şi cu vedere artificială, aceasta va fi capabilă să găsească drumul într-o parcare către o zonă unde va fi chemată. Şi va fi nu telecomandată, ci autonomă, adică singură, inteligent, va ajunge la o anumită destinaţie. Noi vrem să facem maşina asta fără volan, tocmai ca să arătăm că ea este capabilă să ia decizii singură“, ne-a povestit profesorul.

mipa 2

Maşina MIPA, în campusul studenţesc din Galaţi. foto: Diana Deleanu

Astfel de programe există deja pe anumite maşini de lux. Pentru un plus de originalitate, întreaga echipa s-a gândit deja cum să îmbunătăţească produsul final. Ei şi-ar dori să nu fie nevoie să se încarce harta pentru respectiva parcare. „Adică ne-am dori să o ducem într-o parcare necunoscută şi să-şi găsească singură destinaţia. Pentru asta trebuie folosite tehnici de viziune artificială şi foarte mulţi senzori. Elemente de pe ea pot constitui invenţii. Am folosit materiale uşoare şi o geometrie deosebită pentru a o face rezistentă“, a mai spus profesorul.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite