Primăria din România care vrea să scape de „rablele” folosite la taxi. Reacţia breslei a fost virulentă: „va fi decimată taximetria”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noul regulament de taximetrie pentru perioada 2020-2025 propus de Primăria Cluj-Napoca prevede un parc auto în care autoturismele vor avea norma de poluare minimă Euro 5, vor fi dotate cu aparate POS, pentru a se putea plăti cu cardul, dar şi cu GPS, ale cărui date vor putea fi folosite de municipalitate pentru fluidizarea circulaţiei. Un studiul al Universităţii Tehnice arată că circa 1.000 de maşini vor fi scoase din uz astfel.

Noul regulament este în dezbatere publică până la finalul săptămânii, iar în jurul datei de 15 septembrie, Primăria va organiza o întâlnire cu toţi ce interesaţi. Abia după aceea se va adopta noul regulament care va intra în vigoare de anul viitor. 

Asociaţia de monitorizare taxi Transilvania şi Asociaţia Camera Taximetriştilor Cluj au făcut public, zilele trecute, un document în care arată că noile măsuri „nu sunt în concordanţă cu legislaţia naţională actuală.”

Asociaţiile de taximetrişti din Cluj critică dur noul regulament arătând că ar aduce ar duce la „decimarea taximetriei” în oraş. Măsura care-i deranjează cel mai tare este faptul că fiecare taximetrist va obţine autorizaţia în funcţie de un punctaj pe care-l va obţine. 


Unul dintre criteriile de departajare va fi norma de poluare:


Autoturismele electrice vor obţine 100 de puncte

Euro 8 vor obţine 30 de puncte

Euro 7 – 20 de puncte

Euro 6 – 10 puncte

Euro 5 – 5 puncte

Euro 4 -  0 puncte. 

Circa 1.000 de maşini vor rămâne pe dinafară 


Conform studiului făcut de Universitatea Tehnică, pe baza căruia a fost întocmit regulamentul, rezultă că 50% din parcul auto de taximetre, circa 1.200 de maşini, nu au Euro 5. 

Specialiştii de la UTCN au făcut un sondaj aleatoriu între 75 de taximetrişti întrebându-i care este norma de poluare a autoturismului. Din acesta rezultă că circa 48% dintre autoturismele folosite la taximetrie au norme de poluare Euro 5 şi Euro 6; 35,5% dintre maşini au Euro 4 şi 3% Euro 3. 13% dintre cei intervievaţi nu au răspuns la această întrebare. 

Practic, noul regulament nu exclude nicio maşină, doar prevede că cele 2.500 de autorizaţii de taximetrie vor fi date în funcţie de criteriile stabilite. Pe lângă normele de poluare vor conta anul de fabricaţie al maşinii sau câte air-bag-uri are autoturismul. 

Taximetriştii dau vina pe tarife  

Taximetriştii mai spun că motivul pentru care nu s-a investit prea mult în maşinile de taxi este şi faptul că tarifele sunt  în vigoare din anul 2013, timp în care costurile operaţionale  au crescut cu peste 50%. „Pentru optimizarea maximă a serviciului avem nevoie de un tarif decent şi,conformLegii38/2003, de acces pe benzile dedicate transportului în comun, factori care pe termen scurt ar contribui la calitatea serviciului şi fluidizarea traficului iar pe termen mediu-lung la investiţii ale operatorilor  în vehicule mai puţin poluante”.

Pe timp de zi, o cursă cu taxi costă 2,25 lei/km.

„În urma consultărilor cu membrii, operatori de transport autorizaţi şi jurişti, am constatat că în cuprinsul actului administrativ propus există articole care nu sunt în concordanţă cu legislaţia naţională actuală, aplicarea acestora fiind aptă să producă grave prejudicii întregului sector de transport cu taximetre, cu repercursiuni la consumatorul acestui serviciu”, se mai arată în comunicatul taximetriştilor. 

Emil Boc: „dimensiunea nepoluantă va fi încurajată”

Emil Boc a făcut primul comentariu la adresa nemulţumirilor taximetriştilor la o emisiune radio, interpelat fiind de un taximetrist care a susţinut că le va fi imposibil taximetriştilor să îşi achiziţioneze maşini Euro 5 până în luna decembrie, când va intra în vigoare noul regulament

Primarul a arătat că noul regulament a fost propus de specialiştii de la Universitatea Tehnică, ţinând cont de dimensiunile legale şi europene. În plus, acesta poate fi modificat, a spune el, în cadrul dezbaterii publice, dar este hotărât să menţină prevederile pentru protejarea mediului. 

„Acest studiu e în dezbatere publică şi culegem toate opiniile. În jurul datei de 15 septembrie va fi o dezbatere publică pe această temă. Mie mi s-a explicat că acestea sunt cerinţele în concordanţă cu ce se întâmplă în Europa. Dimensiunea nepoluantă va fi încurajată. Modul gradual în care se vor face aceste modificări va fi stabilit de specialişti. Nu putem continua la nesfârşit cu maşini care poluează”, a spus Boc. 

Citeşte şi

Oraşul din România care a investit zeci de milioane în autobuze electrice şi diesel

Cum arată noile autobuze electrice care vor circula în premieră în România. Fiecare vehicul costă o jumătate de milion de euro

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite