Istoria celei mai frumoase gări din Cluj: cădirea cu simboluri masonice a fost construită după planurile unui proiectant celebru
0Gara din Cluj-Napoca a fost terminată în 1870 de firma engleză Warring, conform planurilor lui Karl von Gegg, devenit celebru în epocă datorită faptului că a fost autorul unui proiect considerat imposibil: calea ferată care traversează Munţii Semmering din Austria. Pe unul dintre pereţii clădirii apare şi astăzi simbolul masonic echerul şi compasul.
Gara din Cluj-Napoca, una dintre primele construite în Ardeal, a fost inaugurată la 7 septembrie 1870, fiind construită de firma engleză Warring după planurile lui Karl von Gegg. Inginerul a fost foarte cunoscut în epoca sa după ce a realizat proiectul, considerat imposibil, de traversare a Muntelui Semmering din Austria. Născut într-o familie de albanezi în Veneţia, inginerul a fost primit titulatura de cavaler, în 1851, datorită realizărilor sale. Se ştie că Societatea Căilor Ferate din Ungaria a anunţat concursul pentru construirea clădirii şi a liniei de cale ferată Cluj – Oradea. Firma Warring a câştigat proiectul şi l-a desemnat pe Karl von Gegg să-l pună în aplicare. Din păcate, Gegg nu a trăit să-şi vadă creaţia pusă în realitate, pentru că în 1860 a murit, la Viena, de tuberculoză. Gara a fost grav avariată în bombardamentul sovietic asupra gării din 1944. Apoi, în 1950, clădirea a fost refăcută după planurile iniţiale.
Gară masonică
Istoricul clujean Vladimir Bogosavlievici a declarat pentru Adevărul că „există ipoteza că gara clujeană a fost construită de masoni, iar mărturie stau chiar însemnele masonice care stau pe lateralul clădirii: echerul şi compasul, semne ale francmasoneriei”. Bogosavlievici a precizat că e posibil ca firma engleză Warring să fi aparţinut unor patroni care erau masoni. Vizavi de gară se află o statuie ce-l reprezintă pe Horea, conducătorul reveoltei din 1784-1785, operă a sculptorului Romul Ladea, realizată în 1964.
Citeşte şi
FOTO Palatul Dogilor din Iaşi. Istoria tumultoasă a uneia dintre cele mai frumoase gări din România, construită la indicaţiile regelui Carol I