Cum a început şcoala pe glob, în pandemie: purtarea măştii, măsura cea mai controversată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii şi elevii din Singapore trebuie să poarte măşti sau viziere la şcoală, cu excepţia cazului în care mănâncă sau când sunt implicaţi în activităţi precum exerciţii fizice. FOTO: MINISTERUL EDUCAŢIEI
Profesorii şi elevii din Singapore trebuie să poarte măşti sau viziere la şcoală, cu excepţia cazului în care mănâncă sau când sunt implicaţi în activităţi precum exerciţii fizice. FOTO: MINISTERUL EDUCAŢIEI

Mai puţini elevi în clasă, distanţare, mască, igienă strictă sunt principalele măsuri luate în diferite ţări ale lumii pentru începerea şcolii. Principala diferenţă constă în obligaţia purtării măştii. Dacă în unele state, condiţiile sunt mai relaxate, precum Marea Britanie şi Rusia, în altele, măştile sunt obligatorii.

Într-un raport publicat zilele trecute de UNICEF, privind începerea şcolii în vremea pandemiei de COVID-19, se vorbeşte despre precauţiile pe care ar trebui să le ia şcolile pentru a preveni răspândirea virusului. 

Cităm: „Redeschiderea şcolii ar trebui să fie în concordanţă cu răspunsul general al fiecărei ţări la COVID-19 pentru a ajuta la protejarea elevilor, a personalului, a profesorilor şi a familiilor acestora. Unele dintre măsurile practice pe care şcolile le pot lua includ: decalarea orelor în care se începe şi se termină ziua de şcoală; masa să fie luată de elevi etapizat; mutarea cursurilor în spaţii temporare sau în aer liber; ţinerea şcolii în schimburi, pentru a reduce dimensiunea clasei”.

„Facilităţile de apă şi igienă vor fi o parte crucială a redeschiderii în siguranţă a şcolilor. Administratorii ar trebui să analizeze oportunităţile de îmbunătăţire a măsurilor de igienă, inclusiv spălarea mâinilor, eticheta respiratorie (adică tuşitul  şi strănutatul în cot), măsuri de distanţare fizică, proceduri de curăţare a instalaţiilor şi practici sigure de preparare a alimentelor. Personalul administrativ şi profesorii ar trebui, de asemenea, să fie instruiţi cu privire la distanţarea fizică şi practicile de igienă şcolară”, se mai afirmă în raport.

Singapore, exemplu de bune practici

Întrebat despre exemple de bune practici privind începerea şcolii, Răzvan Cherecheş, şeful Departamentului de Sănătate Publică din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării (Universitatea Babeş-Bolyai) a amintit de măsuri luate în ţări precum Singapore, Danemarca, Norvegia, China. 

De altfel, după cum a amintit specialistul, Singapore are unul dintre cele mai apreciate sisteme de educaţie din lume şi a reluat şcoala încă din luna iunie în mai multe etape. 

Măsurile de siguranţă pentru şcolile din ţara amintită sunt: 

- Screening medical la intrări controlate din şcoală; ore de intrare şi de ieşire de la şcoală eşalonate.

- Măşti sau viziere sunt fi utilizate de către toţi personalul şi copiii cu vârsta de doi ani şi peste. Profesorii şi elevii poartă măşti sau viziere la şcoală, cu excepţia cazului în care mănâncă sau când sunt implicaţi în activităţi precum exerciţiile fizice.

- Luarea zilnică a temperaturii.

- Băncile sunt distanţate.

- Băncile şi obiectele comune sunt dezinfectate după fiecare lecţie.

- distanţare în condiţii de siguranţă în cantină şi perioade de pauză eşalonate.

- Bune practici de igienă, cum ar fi reamintirea elevilor să scoată şi să poarte din nou măştile înainte şi după masă.

- Curăţarea frecventă a zonelor şi suprafeţelor comune pe care oamenii le ating adesea, cum ar fi balustradele şi mânerele uşilor.

- Elevii se pot juca în zonele desemnate din clasa lor, cu măsuri de management sigure, cum ar fi spălarea mâinilor după joacă.

- Grupuri mai mici pentru activităţi în fiecare clasă, fără amestec între grupuri.

- Folosirea partajată a materialelor între copii este evitată pe cât posibil, iar echipamentele cheie, cum ar fi scaunele, băncile şi pătuţurile, sunt folosite de un singur copil. 

La 5,7 milioane de locuitori, Singapore a avut  57.166 de infectaţi cu COVID-19 şi 27 de decese.  În China, măştile sunt obligatorii atât în interior, cât şi în exterior, chiar şi la orele de sport. 

FOTO: MINISTERUL EDUCAŢIEI din SINGAPORE

scoala singapore. foto ministerul educatiei

Profesorii şi elevii din Singapore trebuie să poarte măşti sau viziere la şcoală, cu excepţia cazului în care mănâncă sau când sunt implicaţi în activităţi precum exerciţii fizice. 

Şcoala în Germania

Germania este recunoscută ca fiind una dintre ţările europene care a gestionat cel mai bine criza COVID-19.  Fiecare stat german este responsabil pentru politica de educaţie din interiorul graniţelor sale, iar regulile diferă considerabil între ele - şi uneori chiar de la o şcoală la alta. S-a ajuns la un consens cu privire la măsurile generale: purtarea obligatorie a măştilor, distanţarea fizică, măsurile de precauţie pentru igienă şi grupurile de studiu fixe. Modul în care trebuie pus acest lucru în practică rămâne o chestiune de interpretare. Unele state vor ca utilizarea măştilor faciale simple să devină obligatorie la şcoli. 

Cu toate acestea, regulile variază cu privire la cine ar trebui să poarte măştile de protecţie şi când. Multe state solicită purtarea măştilor pe coridoare sau în pauze, dar nu în timpul lecţiilor. În plus, elevii din şcolile primare vor fi în mare parte scutiţi de regulă, deoarece oficialii îi consideră incapabili să poarte măştile în mod corespunzător şi pentru că sunt consideraţi că prezintă un risc scăzut de a contracta coronavirusul.

Modelul din Danemarca

În Danemarca, unde clasele medii erau de aproximativ 20 de elevi înainte de pandemie, clasele sunt, acum, împărţite în două până la trei grupuri mai mici. Ori de câte ori este posibil, orele sunt ţinute afară.

Danemarca a introdus noi măsuri de sănătate şi siguranţă pentru şcoli, inclusiv: (1) În clasă, elevii trebuie să fie aşezaţi la mese aflate la cel puţin doi metri distanţă; (2) elevii trebuie să se spele pe mâini la fiecare două ore; şi (3) toate materialele şi echipamentele educaţionale trebuie curăţate de două ori pe zi. În unele şcoli, au fost instalate toalete şi chiuvete suplimentare. 

Pentru a minimiza riscul de contagiune, multe şcoli şi-au redus numărul de ore sau au rămas închise câteva zile. Părinţii lasă acum elevii eşalonat, uneori folosind intrări diferite la şcoală. Situaţia este similară şi în Finlanda. 

Marea Britanie: nu se recomandă purtarea măştii de protecţie în clase

În Marea Britanie, şcoala a început din 1 septembrie. Primul ministru Boris Johnson a declarat redeschiderea şcolilor ca fiind o „datorie morală” şi a făcut din ea o piesă centrală a strategiei sale de revenire la normal după pandemia, care a provocat în Marea Britanie - 41.500 de decese – pe primul loc în Europa din acest punct de vedere.

Boris Johnson, premierul britanic  FOTO AP / Arhiva Adevărul

 Premierul britanic  Boris Johnson FOTO EPA-EFE /  Neil Hall

Nu există nicio regulă la nivel naţional cu privire la purtarea măştii la şcoală. Guvernul a lăsat aceste decizii pe seama conducerilor instituţiilor de învăţământ, cu precizarea că elevii din şcoala primară nu trebuie să poarte mască. 

„Şcolile care predau copiilor în vârsta de 7 ani şi peste şi care nu fac obiectul unor măsuri locale specifice de restricţie vor avea posibilitatea de a solicita purtarea măştii de către elevi, personal şi vizitatori în zone din afara clasei în care distanţarea socială nu poate fi uşor menţinută, cum ar fi coridoarele şi zonele comunele şi a fost considerat adecvat în aceste circumstanţe. Copiii din şcoala primară nu vor trebui să poarte mască”, se arată în ghidul trimis de guvern.

În acelaşi ghid se mai arată că „purtarea măştii nu va fi necesară în sala de clasă, chiar şi în cazul în care distanţa socială nu este posibilă. Acoperirea feţei ar avea un impact negativ asupra predării şi ar trebui evitată utilizarea măştilor în clasă.”

Una dintre principalele măsuri de siguranţă cerute de Guvern este „reducerea numărului de contacte între copii şi personal respectiv între copii, care vor fi separaţi în grupe („bule”)”. 

În ceea ce priveşte distanţarea, se recomandă ca profesorii să stea la 2 metri de elevi atunci când acest lucru e posibil şi se recomandă reconfigurarea claselor în sensul ca băncile să fie aranjate clasic – una în spatele celeilalte. Strategia pune accent şi pe responsabilitatea părinţilor de a nu trimite la şcoală copii care au cel mai mic simptom de  infecţie. 

Unele ţări, precum Rusia şi Marea Britanie, au impus puţine măsuri de siguranţă. FOTO Arhivă

Prima zi de şcoală în Polonia copiii nu poartă măşti în clasă  FOTO EPA-EFE /  Andrzej Grygiel

Belgia

În Belgia, copiii cu vârsta de 5 ani şi mai mari s-au întors din1 septembrie la şcoală. Doar celor din grupurile cu risc crescut li s-a permis să rămână acasă. Copiii care se întorc din vacanţă din zone cu rate de infecţie ridicate nu au voie să se întoarcă la şcoală timp de 14 zile. Sunt necesare măşti pentru elevii care au împlinit 12 ani şi pentru profesori. 

Franţa

Peste 12 milioane de studenţi din Franţa s-au întors şi ei, din 1 septembrie, în sălile de clasă, deşi numărul de persoane infectate este în creştere. Elevii peste 11 ani şi toţi profesorii trebuie să poarte măşti şi să încerce să menţină distanţa socială. Acolo unde sunt focare, sălile de clasă se vor închide din nou, a declarat ministrul educaţiei, Jean-Michel Blanquer.

Rusia

În Rusia, care a atins în 1 septembrie, un milion de cazuri confirmate, şcolile s-au deschis cu puţine măsuri de precauţie. Profesorii şi copiii nu sunt obligaţi să poarte măşti.

Vă mai recomandăm şi:

Criticile unui expert român la strategia anti-COVID-19 a Guvernului pentru noul an şcolar. Cum decizi dacă îţi trimiţi sau nu copilul la şcoală

Cum pot părinţii să-i pregătească pe copii pentru începerea şcolii în siguranţă. Explicaţiile unui medic

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite