Brand de Cluj: oraşul studenţilor din estul vestului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Studenţii  şi-au pus amprenta asupra brandului Clujului. FOTO: Adevărul
Studenţii  şi-au pus amprenta asupra brandului Clujului. FOTO: Adevărul

Cei 100.000 de studenţi care „dau viaţă” Clujului şi-au pus amprenta decisivă asupra bradului oraşului. Concluzia specialiştilor, în urma mai multor dezbateri organizate de municipalitate, a fost că bradul Clujului nu poate fi decât „oraşul studenţilor”. În ceea ce priveşte promovarea externă, Asociaţia Cluj Capitală Culturală Europeană 2021, a adoptat conceptul de „est al vestului”.

În 2010 au început dezbaterile organizate de municipalitate pentru găsirea unui brand. Concluzia a fost: Cluj-Napoca este „oraşul studenţilor”. „Totul se va concentra pe faptul ca orasul Cluj este un centru universitar care ofera servicii de inalta calitate: hoteliere, medicale, culturale, in IT etc. Asta asa, pe foarte scurt. Acum aceste concluzii trebuie prelucrate si apoi vom iesi cu niste propuneri concrete”, a precizat primarul Sorin Apostu. „Brandul Clujului sunteţi dumneavoastră, studenţii şi profesorii, nu minimalizaţi acest privilegiu. Bucuraţi-vă de toamna nebun de frumoasă de la Cluj, de muzee şi alei, de zidurile medievale şi de oameni. Mai ales de oameni. De cafenele şi de cluburi, pentru că nimic din ceea ce e omenesc nu trebuie să vă fie străin. Vă doresc ca anul universitar să fie frumos şi curat ca însăşi corola de minuni a lumii", a spus rectorul UBB, Ioan Aurel Pop, la discursul de început de an universitar 2013. 

Oraşul cărţilor

„Clujul nu poate avea un singur brand. Discuţiile pe această temă vor fi nesfârşite şi, inevitabil, divergente. Cu toate astea, dacă vrem, totuşi, doar unul singur, un brand al locului, al istoriei sale, al oamenilor, acesta nu poate fi decât Cartea. Cu toate feţele ei: universităţi, biblioteci, edituri, scriitori, cititori, librării, reviste, arhive şi aşa mai departe. Artele cuvântului (scris) ne reprezintă din mai multe pricini conjugate. Existenţa este, în esenţa ei cea mai intimă şi mai „umană”, naratologică. Există doar un fapt transcriptibil prin cuvânt, rostit, scris, ridicat la rangul de istori(sir)e. Clujul este, de multă vreme, un mare şi important oraş universitar. Dispune de o moştenire literar-publicistică extrem de consistentă, de nivel naţional şi european, în limbile română, maghiară, germană etc. Multicultural şi cosmopolit înainte de a se fi inventat conceptele, se află între, cu un amestec babelian de limbi şi culturi. Acestea au crescut traversând perioade de extremă tensiune şi chiar de crimă, dar şi unele de acalmie şi bună înţelegere. Din chiar confruntarea lor seculară s-au ivit culoarea şi atmosfera locului. Ne aflăm în Zwischeneuropa şi perpetuăm blând-crizic lumea dintre Europe. E şi lumea în care Cuvântul este/poate fi mai manipulator decât oriunde. El remaniază trecuturile intersectate după cum se întoarce roata Istoriei. E subversiv, creator, demolator. Partea lui de născocire şi fantasmă e la mare trecere. Tocmai de aceea, lucrurile se cumpănesc mai îndelung şi se rotunjesc mai greu aici, căci sunt necesare trieri şi cântăriri succesive. Ştiinţa de carte stă mână în mână cu ştiinţa subversivităţii sale. Ispita, provocarea, disimularea sunt uiumuri de plătit”, precizează preşedinta Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj, Irina Petraş. 

Clujul – estul vestului

Conceptul cu care Asociaţia Cluj – Napoca Capitală Culturală Europeană 2021 va încerca să câştige titlul de Capitală Culturală Europeană 2021 este “East of  West” iar sloganul acestuia este ”Servus 2021″. „Caracterul unic al Clujului este definit de convieţuirea în acelaşi spaţiu a unor comunităţi cu identităţi etnice, religioase şi culturale diverse; de mediul academic şi intelectual progresist, bine conectat de-a lungul timpului la metropolele Europei; de atmosfera de oraş cosmopolit, “avanpost” al Vestului în Est. (...) Diversitatea este sursa inspiraţiei şi iniţiativei, a modelului nostru unic de convieţuire şi gospodărire. Gestionată înţelept, încăpăţânarea de a ne demonstra unii altora “de ce suntem în stare” va duce la performanţă. Pentru că virtuţile şi umbrele noastre sunt în egală măsură balcanice şi europene. Conceptul nostru – East of West – oferă comunităţii, prin proiectul Cluj-Napoca 2021 Capitală Europeană a Culturii, şansa de a valorifica acest potenţial unic. East of West e locul unde se întâlnesc resursele noastre, ocazia istorică de a ne descoperi unii pe alţii şi de a construi modele  prin care să îndeplinim această ”maturizare”.  (...)De ce “East of West”? Pentru că existenţa noastră la confluenţa dintre Est şi Vest ne defineşte şi felul unic de a fi, dar e şi relevantă pentru procesele care au loc azi în Europa,  la est şi la vest, deopotrivă. Pentru că avem potenţialul să contribuim la o reafirmare a culturii est-europene şi să stabilim un nou reper, autentic, în Est. Pentru că putem facilita conectarea şi înţelegerea între cultura europeană şi spaţiile culturale aflate la est de actualele frontiere ale Uniunii Europene.”, se arată în documentul adoptat de asociaţie citat de clujulcultural.ro. 

Citeşte şi 

VIDEO TIFF, brandul Clujului, a umplut hotelurile de turişti

Branduri de Cluj la Târgul Internaţional de Produse Alimentare şi Băuturi de la Londra

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite