Cum să faci cumpărături pe internet fără să fii ţepuit. Cele mai banale greşeli pe care le fac românii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: arhivă Adevărul
Foto: arhivă Adevărul

Una din cele mai comune escrocherii este cea cu link-uri primite pe e-mail. Astfel de link-uri te pot direcţiona către site-uri false, care le imită perfect pe cele ale comercianţilor.

Perioada vacanţelor şi a concediilor ne determină să petrecem mai mult timp pe Internet, unde ofertele de cumpărături sunt mult mai atrăgătoare. În plus, o rezervare la mare sau la munte este mai uşor de achitat prin transfer bancar, efectuat direct din aplicaţia de pe telefonul mobil.

Pentru protejarea datelor personale, financiare şi profesionale în mediul online, poliţiştii transmit următoarele recomandări cu caracter general:

-Verifică-ţi conturile online în mod regulat;

-Efectuează plăţi online numai pe site-uri securizate (verifică existenţa simbolului de tip lacăt în bara URL şi a protocolului https) şi utilizează conexiuni sigure (alege o reţea mobilă în locul unui WiFi public);

-Verifică-ţi contul bancar în mod regulat şi raportează băncii tale orice activitate suspectă;

-Ţine cont de faptul că banca ta nu îţi va cere niciodată la telefon sau pe email informaţii confidenţiale  (date despre cont,  parole);

-Tine-ţi informaţiile personale în siguranţă;

-Dacă o ofertă sună prea bine ca sa fie adevărată, e aproape sigur că este vorba de o fraudă;

-Fii foarte atent la cât de multe informaţii împarţi pe site-urile de socializare. Escrocii îţi pot folosi

informaţiile şi fotografiile pentru a crea o identitate falsă sau să te vizeze ca ţintă a fraudei;

-Dacă crezi că i-ai oferit unui escroc detalii despre contul tău bancar, contactează imediat banca;

-Raportează întotdeauna poliţiei orice suspiciune de fraudă, chiar dacă nu eşti tu victima acestei fraude,

Măsuri de precauţie pentru siguranţa cumpărăturilor online:

-cumpără din surse sigure, de la firme sau magazine de la care ai mai achiziţionat produse;

-tastează tu adresa site-ului de pe care intenţionezi să cumperi şi nu da click pe link-uri primite pe e-mail;

-În unele situaţii, astfel de link-uri  te pot direcţiona către site-uri false, care le imită perfect pe cele ale comercianţilor;

-asigură-te că site-ul este securizat; pentru aceasta, verifică dacă în stânga sus apare un lăcăţel închis, iar adresa site-ului începe cu şirul de caractere  https://

-verifică dacă pe site-ul comerciantului sunt postate condiţiile şi termenii şi citeşte-le cu atenţie, mai ales pe cele privind politica de returnare a produselor;

-salvează sau imprimă detaliile adresei comerciantului, pentru situaţia în care trebuie să returnezi un produs; dacă pe pagina web nu sunt date detalii despre adresă, fii precaut;

-citeşte cu atenţie informaţiile referitoare la costurile de livrare, valutele acceptate şi taxele aplicabile, pe care comerciantul trebuie să le pună la dispoziţia clienţilor;

-mulţi comercianţi online îţi vor cere acordul să stocheze informaţiile tale de plată.  Gândeşte-te de două ori înainte să iei o decizie şi fii sigur că ai înţeles riscurile pe care le implică acest lucru.

Ce trebuie să faceţi dacă aveţi probleme cu o comandă făcută online:

-Dacă întâmpinaţi probleme privind livrarea produselor comandate sau calitatea acestora, ar trebui să ştiţi următoarele lucruri:

-întotdeauna, pentru rezolvarea problemei, trebuie să contactezi mai întâi magazinul la care ai plasat comanda; este de preferat să foloseşti în acest scop poşta electronică, astfel încât să poţi salva corespondenţa cu comerciantul;

-dacă ai plătit online şi nu poţi rezolva problema recuperării banilor cu comerciantul, contactează serviciul pentru clienţi al băncii, pentru instrucţiuni suplimentare;

-pentru susţinerea solicitărilor adresate băncii emitente a cardului, ataşaţi copii ale corespondenţei dumneavoastră prin e-mail cu comerciantul;

-ai dreptul de a returna produsele achiziţionate online, în termen de 14 zile calendaristice de la momentul intrării în posesia fizică a bunurilor (art. 9 din Ordonanţa de urgenţă nr. 34 /2014, privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii). Există, însă, şi excepţii de la posibilitatea returnării, printre acestea aflându-se produsele personalizate la cererea clientului, produsele care se deteriorează uşor sau expiră rapid;

-nu eşti obligat să daţi comerciantului explicaţii referitoare la motivul returnării, ci doar să completezi formularul de retragere pe care acesta trebuie să îl pună la dispoziţie pe site ori la solicitarea ta telefonică sau prin email;

-ai dreptul de a primi banii plătiţi pentru produs şi eventualele costuri de livrare în termen de 14 zile de la data la care ai anunţat, în orice mod, comerciantul, cu privire la intenţia de returnare a produsului. Atenţie! Comerciantul poate prelungi termenul de restituire până la data recepţionării produselor care au făcut -obiectul vânzării sau până la momentul primirii unei dovezi din partea clientului conform căreia acesta a returnat produsele.

-oricare ar fi modalitatea prin care alegi să returnezi produsele (prin poştă, prin servicii de curierat, predare personală), asigură-te că primeşti un document care să ateste predarea acestora, care să aibă înscrisă neapărat data.

-pentru plata online în siguranţă a facturilor, produselor achiziţionate, rezervărilor sau a altor bunuri şi servicii pe care le cumperi pe Internet, îţi recomandăm să nu foloseşti cardul de salariu, ci un alt cont pe care să-l alimentezi cu suma necesară, ori de câte ori faci astfel de achiziţii.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite