Fiul de preot priceput la rock şi muzică afro-americană. La numai 16 ani, a scris o carte de istoria muzicii unicat în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Spiridon Orlovschi, fiul unui preot din judeţul Botoşani, pasionat de muzica la pian, dar şi de cea afro-americană, a scris o lucrare unicat în momentul de faţă în România, o carte-documentar despre lumea muzicii afro-americane şi genurile sale reprezentative.

Spiridon Orlovschi are 16 ani şi este elev în clasa a X a la Liceul Pedagogic din municipiul Botoşani. Este fiu de preot şi visează să devină medic, dar mai presus de orice este îndrăgostit de muzica rock, country,blues, soul şi raggae. Atât de îndrăgostit încât nu doar că are o colecţie serioasă de CD-uri şi viniluri, dar s-a apucat să şi scrie despre rădăcinile acestor genuri muzicale.

A reuşit în doi ani să conceapă o lucrare unică în România, o incursiune în muzica afro-americană atât de bine documentată încât i-a impresionat până şi pe ascultătorii veterani sau mari colecţionari de muzică din ţară.

„Pe cititorul de rând, necunoscător al genului muzical, îl poate face curios să asculte aceste genuri muzicale. Iar pentru cititorul cunoscător de blues, este o reamintire plăcută a unor interpreţi, discuri şi piese de mult uitate. În acestă carte recunoştem pasiunea pentru citit, cercetat şi ascultat“, spune Relu Oneaga, un om de cultură botoşănean şi un ascultător de blues şi rock. 

Pianul şi o pasiune pentru muzica rock şi country

Spiridon Orlovschi a învăţat să cânte la pian din clasele primare. Pentru el pasiunea pentru muzică înseamnă şi un studiu intens, o documentare masivă într-o încercare de înţelegere completă a fenomenului.

„Odată cu muzica a venit şi nevoia de a înţelege acest fenomen, a genurilor pe care le ascultam. Am început să mă documentez. Până la 14 ani ascultam mult The Beatles, Rolling Stones, Neal Young, muzică folk şi rock and roll. Muzica, mai ales de genul acesta are şi un important substrat cultural şi social care zic eu trebuie înţeles. Prima mea recenzie a fost scrisă la 14 ani, la albumul «Dark Side of the Moon» a trupei Pink Floyd, pentru revista şcolii. Am fost de fapt solicitat de o doamnă profesoară să fac o recenzie şi am ales acest album fiindcă îl consideram o introducere perfectă în domeniul rock-ului progresiv. Apoi am început să scriu tot mai multe articole şi recenzii“, spune elevul botoşănean. 

Două albume inspiraţionale

Spiridon spune că a primit într-o zi două albume, unul cu muzică blues şi celălalt cu raggae. Nu ascultase până atunci aceste două genuri fiind concentrat mai mult pe folk şi rock. Încă de la prima audiţie, elevul botoşănean spune că a avut o adevărată revelaţie.

„A fost momentul când a început pasiunea pentru muzica afro-americană. După audiţia albumelor «The Complete Recordings» a bluesmanului Robert Jonshon, cu înregistrări din anii ’30, unul dintre primele albume de blues moderne, şi «Natty Dread» al lui Bob Marley, mi s-a deschis orizontul către această lume a muzicii afro-americane căreia anterior nu-i oferisem foarte mută atenţie. Ascultând tot mai mult, am descoperit rădăcinile rock-n-roll-ului, promovată şi de albi mai târziu. Practic am descoperit rădăcinile. Mi-am dat seama că ascultasem anterior ramurile care au derivat şi abia apoi am coborât către rădăcinile genurilor muzicale preferate“, precizează Spiridon Orlovschi. Odată cu această revelaţie s-a născut şi dorinţa de a afla mai multe despre muzica afro-americană, dar şi despre mesajul şi ideologia care stătea în spatele acestor genuri născute dincolo de ocean. 

„Nu am descoperit nicio sursă credibilă“

În momentul în care Spiridon Orlovschi a încercat să se documenteze în limba română despre muzica afro-americană şi mai ales despre rădăcinile sale, nu a găsit nimic care să-l mulţumească. „Nu am găsit nicio sursă credibilă. Doar nişte colecţii de jazz descoperite într-un ziar românesc cu informaţii destul de dispersate“, spune Spiridon. Din acel moment s-a gândit să scrie, în română, o lucrare despre muzica afro-americană, tocmai pentru a-i invita pe cât mai mulţi să descopere acestă lume, dar şi să satisfacă curiozitate celor care deja începuseră să asculte blues, raggae sau jazz.

„Simţeam că trebuia să satisfac această nevoie pe care şi eu am resimţit-o, la rândul meu“, spune elevul botoşănean. A urmat apoi o muncă titanică de documentare în limba engleză. Spiridon Orlovschi şi-a comandat cărţi, a studiat pe internet şi a citit articole de specialitate. O bibliografie impresionantă: „Iniţial, a fost doar o fantezie de-a mea, departe de a se concretiza. Dar am fost încurajat de părinţi şi am început să concentrez cronicile pe care le scrisesem într-o carte despre acest fenomen al muzicii afro-americane. Am avut, de asemenea, o bibliografie destul de vastă în limba engleză.“ 

„Stând la răscruce“

Aşa s-a născut cartea „Stând la Răscruce. O incursiune în muzica afro-americană“. Titlul nu a fost ales întâmplător. Este inspirat dintr-o legendă avându-l ca personaj principal pe blues-man-ul Robert Jonshon, o adevărată lengendă a genului. Se spune că muzicianul, pe atunci cântăreţ itinerant a ajuns la o răscruce din Mississippi. Nu ştia pe ce drum să o apuce şi atunci şi-a vândut sufletul diavolului pentru a fi ajutat să aleagă calea potrivită. De altfel „Crossroads“ este şi titlul uneia dintre cele mai celebre piese ale lui Robert Jonshon, emblematică pentru blues-ul afro-american. În carte tânărul botoşănean a prezentat pe parcursul a 200 de pagini o istorie vie şi captivantă, inclusiv cu recenziile celor mai importante albume, a muzicii afro-americane.

Specialiştii în domeniu au apreciat în mod deosebit lucrarea tânărului botoşănean. „Admirabil este autorul acestei cărţi, Spiridon Orlovschi, care, numai la şaisprezece ani, a sintetizat atât de succint şi la obiect această cronologie a istoriei muzicii, scoând la lumină marile valori din trecut până în prezent şi confirmând frumoasa gândire shakesperiană: «Feriţi-vă de cei care nu iubesc muzica!»“, spune Petrea Mina, unul dintre primii editori de reviste cu temă muzicală de după 1990, din Moldova.

Totodată cartea lui Spiridon Orlovschi a fost apreciată şi de Sorin Dorneanu, unul dintre cei mai mari colecţionari de muzică din Moldova. „După 1989 când piaţa muzicii s-a liberalizat în ţara noastră, a fost posibil pentru amatorii de muzică să-şi procure capodoperele «muzicii negre» de care auziseră. Informaţiile pe care le aveau erau însă incomplete şi disparate. Din acest motiv, cartea lui Spiridon Orlovschi este importantă, deoarece ea sistematizează domeniul şi aduce în lumină cele mai importante lucrări ale acestuia“, spune Sorin Dorneanu. 

Vă mai recomandăm:

INTERVIU Cristian Fulaş, scriitor: „Trăim într-o lume în care anormalitatea pare să fi devenit o regulă, în care excesul e legea după care se întâmplă lucrurile”

Târgul de carte de la Focşani, aproape de debut. Ce evenimente au pregătit organizatorii

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite