Colectivul s-a întors într-un sat din Ardeal. Cum se face inteligent agricultură la comun

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Într-o mică localitate din Ardeal, o asociaţie inter-etnică a reuşit să revoluţioneze ideea de „colectiv“. Aceasta a accesat fonduri europene, din care a cumpărat 15 solarii, pe care le-a oferit la 15 familii care se ocupau deja cu cultivarea plantelor. Legumele cultivate în aceste solarii au ajung în lanţuri de magazine şi chiar la hoteluri cu pretenţii.

Colectivul n-a murit, colectivul se transformă. Ne demonstrează asta o asociaţie de dezvoltare inter-etnică din Dumitriţa, o localitate cu o comunitate importantă de romi din Bistriţa-Năsăud.

 În urmă cu doi ani, asociaţia care a fost înfiinţată în 2010 pentru a-i sprijini pe locuitorii comunei Dumitriţa în accesarea fondurilor europene, a primit 38.000 de euro pentru a achiziţiona 15 solarii cu tot ce trebuie, care au ajuns la 15 familii din comună, de etnie română şi romă. 

Fiecare astfel de solariu se întinde pe două arii şi a costat în jur de 1500 de euro. Pe lângă solarii, proiectul a presupus şi achiziţionarea răsadurilor, dar şi specializarea familiilor implicate. 

Cu alte cuvinte, unul dintre membri familiei a fost trimis la un curs unde a învăţat cum se cultivă şi îngrijesc legumele şi fructele în aceste solarii, astfel încât producţia să fie una bună. 

„În mare parte toţi au avut o experienţă în cultura plantelor. Noi încercăm să facem o agricultură de calitate şi am încercat să în specializăm pe oamenii aceştia. Au fost cursuri practice de lucrător în cultura plantelor”, explică Cristian Nica, preşedintele asociaţiei care a pus la punct acest proiect.

Profitul, pus la comun pentru noi investiţii

Culmea este faptul că deşi nu sunt obligaţi, cei care au primit aceste solarii au dat înapoi asociaţiei. Mai exact, şi-au pus profitul de anul acesta la bătaie pentru achiziţionarea de furtune pentru picurare, folii pentru culturi, dar şi un motocultor. De asemenea, tot din profitul oamenilor, asociaţia vrea să cumpere încă două solarii, care să ajungă la alte două familii din Dumitriţa.

„Nu ne putem bate joc de banii aceştia. Ei nu dau banii pe ele, aşa că nu valorizează foarte mult treaba asta. I-am ales pe cei mai serioşi, nu am avut altfel cum să fac. Solariile sunt date în administrare. Cumva am vrut să îi responsabilizăm, să aibă grijă de solariu”, explică cum au fost alese persoanele care să facă parte din proiect, Cristian Nica.

În prezent, solariile abia dacă asigură un salariu minim pe lună, însă preşedintele asociaţiei se gândeşte să îşi îndrepte atenţia spre legume premium, produse noi pe piaţă precum chipsurile din legume sau chiar la coşul cu legume proaspete, care deja funcţionează în mai multe locuri din ţară. 

Legumele au ajuns deja în magazinele locale, dar şi în lanţul local de supermarketuri Punct, la o unitate de economie socială din Suceava şi la hotelul de cinci stele din Bistriţa, Metropolis. În solarii au fost puse mai multe tipuri de roşii, înclusiv galbene şi negre, păstăi, castraveţi, ardei, căpşuni, vinete alba şi negre. 

image

Cei mai mulţi dintre cei care participa la acest proiect au între 18 şi 35 de ani şi se întreţin din cultivarea plantelor şi creşterea animalelor. 5 dintre cele 15 solarii sunt în curs de certificare pentru a produce legume şi fructe bio. 

„Noi am pus anul acesta în solarii vinete, roşi cherry şi ardei. Am avut o producţie cam de 400-500 de kilograme per cultură. Când mi s-a propus să fac parte din proiect m-am bucurat foarte mult, am avut şi înainte solarii, dar nu m-au ţinut foarte mult, pentru că erau improvizate. Şcoală nu prea avem, aşa că măcar cu munca să ne descurcăm”, precizează Lăcătuş Sorinela, de 48 de ani. 

Aceasta spune că familia sa trăieşte doar din cultivarea legumelor şi creşterea animalelor, soţul său fiind nevoit să renunţe la serviciu, după ce s-a îmbolnăvit. Cei doi reuşesc, cu ajutorul veniturilor oferite de culturile din solariul primit, să asigure continuitatea studiilor fetelor lor, care sunt la facultate. 

Vă mai recomandăm:

Cum au reuşit o bunică şi un nepot din Ardeal să pună pe picioare o afacere cu „gustul copilăriei”. Cei doi i-au cucerit pe clienţi

Afaceri cu lavandă din scaunul cu rotile: o fostă cântăreaţă de muzică populară a creat un brand din aurul mov din grădină

Cum a reuşit un licean din Bistriţa să-şi facă o afacere care, în doar trei luni, i-a adus profit, angajaţi şi mulţi clienţi

Bistriţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite