Şapte ponturi ca să nu fii păcălit când vrei să-ţi cumperi maşină second-hand
0Aproape o jumătate de milion de tranzacţii s-au făcut, anul trecut, în România pe piaţa auto de maşini second-hand. Un record, susţin specialiştii. Ei atrag atenţia că aproape 70% dintre maşinile pentru care s-a verificat istoricul de daune anul acesta au avut cel puţin un incident.
„Pentru foarte mulţi cumpărători de maşini rulate kilometri sunt principalul criteriu în alegerea unui autoturism, de aceea sunt dese situaţiile în care sunt cumpărate maşini cu kilometri reali dar foste daune, unele chiar daune majore. Kilometrii contează la o maşină rulată, dar nu sunt singurul element de luat în calcul atunci când vrem să ne asigurăm că facem o alegere bună şi nu luăm ţeapa vieţii noastre“, susţine Mihai Cune, cel care a creat site-ul inspectorauto.ro, autorul primului ghid de verificare a unei maşini second hand, care se găseşte gratuit în mediul online.
Statisticile făcute de acesta arată că 67% dintre maşinile pentru care s-a verificat istoricul de daune anul acesta au avut cel puţin un incident, precizează Cune într-un comunicat. Baza de date a site-ului său este vastă - peste 6 milioane de înregistrări. 79% dintre incidente au necesitat reparaţii până în 10.000 de euro.
Mihai Cune a întocmit un mic ghid în 7 paşi care să-i ajute pe cei ce vor să-şi cumpere o maşină second-hand. Ce sugerează el să se verifice:
1. Linia caroseriei – „Pentru a putea evalua dacă linia caroseriei este dreaptă dar mai ales simetrică stânga – dreapta trebuie să ducem maşina într-un loc luminos şi drept, de preferabil ziua, şi să ne aşezăm în spatele maşinii astfel încât privirea să fie la nivelul liniei pe care vrem să o observăm. Apoi ne uităm din spate spre faţă ca şi cum ne-am uita prin cătarea unei arme astfel încât să urmărim linia caroseriei din spate până în faţă. Dacă ea este continuă şi nu avem elemente care ies neaşteptat în afară atunci maşina a trecut testul. Repetăm procedeul şi pe cealaltă parte şi din faţă pe ambele părţi. Din partea frontală, ne poziţionăm central pe maşină şi lăsăm privirea la nivelul capotei pentru a ne uita dacă elementele caroserie şi farurile sunt simetrice, aliniate şi cu distanţe egale faţă de mască, aripi, capotă“.
2. Distanţa dintre elementele de caroserie - „Măsuraţi distanţa dintre fiecare două elemente de caroserie şi comparaţi-le cu acelaşi element de pe cealaltă parte. Cum facem asta practic? Putem lua de exemplu un pix cu un vârf conic, o bucăţică de cauciuc sau lemn sau ne putem folosi de degetul arătător. Începem de la aripa dreapta faţă şi măsurăm îmbinarea cu uşa dreapta faţă pe care o comparăm cu uşa stânga faţă, apoi îmbinarea cu capota şi comparăm cu partea stângă, apoi îmbinarea cu farul şi la fel le comparăm. Nu uităm nici de îmbinarea cu pragul, imediat sub uşa din faţă pentru că acolo este de regulă cel mai greu de aliniat în cazul schimbării aripii. Apoi măsurăm distanţa dintre uşi şi alinierea uşilor cu pragul. Măsurăm îmbinarea portbagajului stânga dreapta şi cu bara spate - rareori pot exista diferenţe mici stânga dreapta din cauza balamalelor de la portbagaj care pot fi reglate diferit. Dacă găsim ceva suspect investigăm mai departe, dacă nu, trecem la pasul următor“
3. Urme de impact frontal – când e vorba de un impact frontal relativ mediu ca intesitate, elementele avariate care necesită înlocuire sunt farurile, grilă radiatorului şi bara faţă. Dacă e cazul de un impact foarte puternic, atunci pot fi afectate şi aripile, radiatorul şi chiar lonjeroanele.
Mihai Cune spune că un impact frontal serios poate deforma şi lonjeroanele şi alte piese din faţa motorului, contraaripi, iar dacă se ajunge la lonjeroane există posibilitatea ca airbag-urile să fie sărite,caseta de direcţie să fie stricată, angrenajul la roată strâmbat, amortizoare strâmbate etc.
„Pentru că accidentele grave lasă urme la interior, vom ridica capota şi ne uităm la trager, elementul din plastic sau metal care leagă farurile între ele. Acesta ar trebui să aibă un sticker cu agentul refrigerant din sistemul de climatizare sau alte stickere în funcţie de producător. În general când se fac reparaţii în această zonă sau se inlocuiteşte, acea etichetă dispare.
După aceea ne uităm la radiator dacă pare înlocuit. Se observă uşor un radiator nou. Este curat şi nu prezintă urme de uzură. Următorul lucru de inspectat sunt farurile care trebuie să fie uzate uniform (mătuite) şi să aibă pe ele stickerul cu data de fabricaţie mai mică sau egală cu data de fabricaţie a maşinii. Apoi încercăm cu o lanternă să inspectăm atent lonjeroanele atât din partea de sus, cât şi de jos dacă se poate, pentru a vedea dacă există pe ele urme de sudură, tăieturi, vopsea proaspătă, mastic proaspăt, semne suspecte etc. Verificăm şi şuruburile cu care sunt prinse capetele lonjeroanelor dacă sunt umblate şi urmărim şi elementele de polistiren care sunt de obicei în capătul lonjeronului, în bară, dacă mai sunt la locul lor şi dacă prezintă urme de rupturi, crăpături etc.
O ultimă verificare ar fi la zona de îmbinare a contraaripilor cu oala amortizorului şi cu aripa din faţă. Ne uităm la urme proaspete de mastic, la şuruburile de la aripi dacă sunt umblate sau nu. Şuruburi umblate înseamnă aripă înlocuită sau demontată, reparată şi pusă la loc“.
4. Grosimea stratului de vopsea cu un aparat electronic sau mecanic - se face cu un aparat special, care costă de la 100 lei până la câteva sute de euro pentru variante mai performante. Cu un astfel de aparat veţi putea verifica toată caroseria maşinii şi veţi afla foarte repede şi cu o acurateţe mare elementele de caroserie revopsite, reparate sau înlocuite. Cu acest dispozitiv veţi putea identifica tăieturi şi suduri în praguri, stâlpi, aripi spate etc.
5. Portabagajul pe interior - „În cazul accidentelor cu tamponări din spate adesea se strâmbă podeaua iar îndreptarea acesteia lasă urme uşor de observat. Sub roata de rezervă există, de obicei, un mastic pus pe îmbinări şi acela trebuie să fie intact. Verificarea se face atât din portbagaj cât şi de sub maşină“.
6. Zonele în care se află airag-urile la interior - „De cele mai multe ori, în accidente frontale sar airbag-urile faţă, iar samsarii de maşini nu le mai pun la loc din motive de costuri. În partea dreaptă faţă airbag-ul este încorporat în bord şi în momentul în care este declanşat, acesta va strica planşa de bord fiind necesară înlocuirea ei. Aceste maşini sunt foarte căutate de samsari pentru că nimeni nu vrea să îşi asume investiţia şi sunt la vânzare la un preţ mic. Samsarii vor da planşa de bord jos şi o vor chitui şi revopsi integral pentru a ascunde urmele. Dacă vă uitaţi cu atenţie veţi observa că planşa este revopsită, pentru că nu are cum să fie perfectă. Plasticul se simte mai abraziv. Verificăm şi centurile de siguranţă dacă au aceeaşi dată de fabricaţie şi dacă sunt mai vechi sau egale cu vârsta maşinii“.
7. Să se facă o probă de drum cu maşina - trebuie urmărit dacă maşina îşi păstrează traiectoria pe un drum drept şi când se frânează puternic, dar şi dacă caroseria scoate sunete, scârţâieli când se fac manevre pe loc, se urcă borduri sau se fac viraje – nu trebuie să scoată sunete.
Mai puteţi citi: