Depresia şi gândurile suicidale, principalele motive pentru care cei mici apelează Asociaţia Telefonul Copilului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 50.000 de apeluri au fost înregistrate în primele şase luni din an la asociaţia Telefonul Copilului, mai multe decât în perioada similară a anului trecut. Potrivit organizaţiei, în cazul a peste 2.500 de apeluri a fost necesară intervenţia instituţiilor abilitate, pe de-o parte, iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului.

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2012, baza de date a Asociaţiei Telefonul Copilului arată o creştere de 23,21% a numărului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate.

Cele mai multe cazuri de abuz au fost înregistrate din regiunea Muntenia (21.87%), urmată de Moldova (14,91%), Transilvania (11.64%), Bucureşti (11,60%), Oltenia (11,25%), Dobrogea (4.95%), Banat (3.62%), necunoscut (20.16%). În ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzau, Constanţa, Iaşi, Teleorman, Olt, Vrancea, Valcea, Prahova, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Sălaj, Harghita, Tulcea, Alba, Covasna, Satu Mare, Bihor, Bistriţa-Năsăud.

Principalele probleme semnalate de copii sunt din spectrul problemelor de ordin psihologic. Nevoia de comunicare, neînţelegerile cu părinţii sau relaţia deficitară copil – părinti reprezintă un procentaj de 67,22% din numarul total al apelurilor copiilor catre linia telefonica dedicată.

„Linia telefonică gratuită destinată copiilor reprezintă un mecanism important de monitorizare a problemelor cu care se confruntă aceştia, fiind singurul instrument pe care copiii îl au la dispoziţie pentru a se exprima în deplină confidenţialitate. Ceea ce este îngrijorător este faptul că există tot mai mulţi copii în România privaţi de adăpost, hrană şi educaţie, iar acest fapt ne este prezentat in fiecare zi la celălalt capăt al firului”, a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociaţia Telefonul Copilului.

„Asadar, numarul tot mai mare al copiilor vulnerabili cu care comunicam la telefonul copilului 116 111 reprezintă un fenomen pe care îl aducem cu transparenţă în atenţia familiilor şi a instituţiilor statului, care trebuie să facă din asigurarea îndeplinirii drepturilor copilului o prioritate. Eşecul în protejarea copiilor faţă de nenumarate ameninţări la care sunt expuşi mereu va avea un impact negativ major asupra dezvoltării lor şi a societăţii în viitor”, a continuat Florea.

26,08% dintre copii simţeau tristeţea şi singurătatea

Conform datelor centralizate de Asociatia Telefonul Copilului la nivelul serviciului 116 111: depresia, tulburările de comportament, gândurile suicidale, automutilarea reprezinta un procentaj de 30,27% din numarul apelurilor copiilor, principalele cauze identificate pe parcursul consilierii fiind urmatoarele – lipsa parintilor (parinti plecati in strainatate), neintelegeri cu parintii, abuzul fizic si neglijarea in familie, decesul parintilor, probleme sentimentale, nu in ultimul rand “bullying”, fenomen existent atât în mediul şcolar, cât şi în mediul online.

Fenomenul bullying este reprezentat de agresiunea verbală, fizică, emoţională, intimidarea, ameninţarea asupra unui copil, fenomen care nu este recunoscut în mediul şcolar, aşadar şi soluţiile anti-bullying sunt ignorate. Dependenta digitala este, de asemenea, un fenomen în creştere în rândul copiilor, conform datelor centralizate de Asociaţia Telefonul Copilului. În procentaj de 12,51% din numarul total al apelurilor copiilor, tulburările de comportament au drept cauza si dependenta de dispozitive digitale precum: smartphone, iPad, jocuri virtuale.

Starea emoţională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului astfel: 26,08% dintre copii simţeau tristeţea şi singurătatea, 16,21% frică şi anxietate,  11,08% apăsarea, 7,57%  frustrarea şi depresia. Tristeţea şi singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea şi depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relaţie bună cu părinţii, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz şi violenţă domestică.

Pe aceeaşi temă:

Abuzul şi violenţa, cele mai frecvente situaţii în care copiii au apelat la serviciile „Telefonul copilului”

În ultimul deceniu, serviciile „Telefonul copilului" din întreaga lume au înregistrat mai mult de 126 de milioane de apeluri, respectiv 450 de apeluri din partea copiilor şi tinerilor în medie pe zi. Cele mai frecvente situaţii în care copiii apelează serviciul care le este dedicat rămân abuzul şi violenţa, relaţionarea cu colegii sau prietenii, relaţionarea cu părinţii, problemele psiho-sociale.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite