"Cu Orange suntem siguri ca vom fi mai buni, mai competitivi"
0- interviu cu dl. Bernard Moscheni, presedintele Mobil Rom
- Din 5 aprilie, Mobil Rom isi schimba numele in Orange... - Mobil Rom, dar si serviciile sale Dialog si Alo se vor numi Orange. Suntem foarte mandri de aceasta schimbare, care arata apartenenta la un grup mondial de prestigiu. Compania noastra fondatoare, France Telecom, a achizitionat in 2000 operatorul Orange, numarul unu in telefonia mobila din Marea Britanie, primul provider pan european de servicii de comunicatii mobile. Orange este prezent in 20 de tari, iar numarul clientilor sai depaseste 39 de milioane. - Orange este o companie franceza sau britanica? - Orange este acum companie franceza, deoarece a fost cumparata de France Telecom, sediul este la Paris... In Franta, numele companiei de telefonie mobila a France Telecom a fost Itineris; aveam Mobilix in Danemarca, Dutch Tone in Olanda, Mobil Rom in Romania, GlobTel in Slovacia. Toate aceste companii si serviciile lor s-au schimbat sau se vor schimba (cum este cazul nostru si cel al GlobTel) in Orange, o marca cu o reputatie internationala excelenta. In acelasi timp, insa, vorbim de o companie care tinteste sa devina mondiala si, din pacate, franceza nu se vorbeste peste tot in lume. De aceea, limba oficiala in cadrul companiei este engleza. Prin schimbarea numelui filialelor de telefonie mobila France Telecom din lume s-a dorit crearea unei marci internationale, cu valori si servicii internationale. Valorile Orange se potrivesc si se combina foarte bine cu cele ale France Telecom. France Telecom este o companie franceza de stat, foarte solida, recunoscuta pentru performantele tehnice, dar si foarte traditionala. Orange este imaginativa, foarte orientata spre piata, spre comunicare. De aceea, cred ca ambele nume dau imaginea celor mai bune servicii adresate clientilor. - Este vorba doar de o simpla schimbare de nume? - Suntem constienti ca Mobil Rom este o companie cunoscuta, cu un grad de recunoastere foarte mare. Avem un segment de piata foarte larg, avem o imagine foarte buna, o pozitie financiara solida, suntem, fara indoiala, co-lideri. Calitatea retelei Mobil Rom este excelenta, calitatea serviciilor este buna. Cand am fost intrebati de ce vrem sa ne schimbam in Orange, am spus "pentru ca vrem sa demonstram ca serviciile pot fi si vor fi si mai bune. Aceasta schimbare reprezinta, practic, o evolutie fireasca a Mobil Rom catre o acoperire excelenta, noi servicii si produse si o imbunatatire a serviciului de relatii cu clientii. Transformarea in Orange vine in primul rand din interior, de la angajati. Ei sunt convinsi ca prin Orange vor invata mai mult, vor oferi servicii mai bune. Pentru aceasta insa trebuie sa muncim foarte mult. Cu Orange suntem siguri ca vom fi mai buni, mai competitivi. Spre exemplu, cand s-a lansat Orange in Marea Britanie, gradul de acoperire era de doar 50% din teritoriu. Oamenii se intrebau: "De ce sa venim la voi cand aveti doar 50%?" Li s-a spus: "Da stim ca avem 50%, nu vrem sa ne ascundem si sa spunem ca acoperim toata tara, dar la anul vom avea 75%". Incet, incet, oamenii au inceput sa vina pentru ca au apreciat onestitatea ofertei, iar prin Orange erau siguri de ceea ce cumpara. Acelasi lucru vom face si noi. Trebuie sa vedem mai bine care sunt problemele pentru a le putea rezolva si astfel sa putem fi mai buni. Pentru noi sunt bine definite valorile Orange - onestitate, inovatie, prospetime, dinamism, transparenta. Aceste valori se vor reflecta in produsele si serviciile oferite, in pret si atitudine. - Poate Orange din Romania sa se ridice la nivelul Orange din Franta, spre exemplu? - Important este ca putem vorbi de aceeasi calitate a serviciilor in orice companie care devine Orange. Aceasta echivaleaza in primul rand cu o schimbare de atitudine, aceea de a pune in mod real clientul in centrul preocuparilor companiei. Nu sunt simple cuvinte: vrem sa fim siguri ca acest client primeste cele mai bune servicii la cele mai bune preturi, ceea ce se potriveste cu adevarat nevoilor lui. Daca va suna la serviciul "Clienti", vrem sa fim siguri ca va primi raspunsul corect, care-l va satisface, daca se va duce la un magazin Orange, trebuie sa fie convins de calitatea serviciilor pe care la va primi, de faptul ca va avea toate informatiile de care are nevoie. Aceasta corespunde unui standard Orange. Ceea ce este foarte important si, iarasi, nu sunt doar simple declaratii: trebuie investit constant in calitatea retelei, in pregatirea angajatilor, pentru a ajunge la un numar de angajati corespunzator calitatii serviciilor, trebuie investit in cercetarile de piata. Pentru toate acestea avem sprijinul foarte puternic din partea tuturor departamentelor Orange. - Se poate vorbi de un tarif preferential al apelurilor de la Orange Romania spre Orange Franta, sa zicem? - Deocamdata nu, dar acest lucru se va intampla. Unul din scopurile noastre este de a prezenta o oferta speciala pentru roaming, astfel incat toti clientii Orange sa beneficieze de aceeasi tarifare oriunde s-ar afla. Asa cum aratam, vom folosi sinergiile intregului grup pentru a imbunatati calitatile serviciilor noastre. Vrem sa oferim, spre exemplu, clientilor Orange servicii mai bune in ce priveste apelurile internationale, la preturi cu 20-25% mai scazute decat cele practicate in acest moment pe piata. De aceea vom investi sume foarte mari, circa 20 de milioane de dolari, in reteaua de fibra optica ce va face legatura cu reteaua europeana, pana la frontiera cu Ungaria. - Cu ce oferte se va lansa Orange? - Anul acesta am facut o serie de oferte specifice, tocmai pentru a raspunde cerintelor pietei romanesti. Dialog Free este o oferta foarte competitiva, adaptata pietei. Nu va pot da acum detalii despre oferta de lansare, ceea ce va pot spune este ca vom lansa o serie de produse si servicii imbunatatite, care sa satisfaca cele mai diverse nevoi de comunicare ale clientilor nostri. - Care este pozitia actualului Mobil Rom pe piata romaneasca? - 2001 a fost un an foarte bun pentru Mobil Rom. Pentru ca stiam ca va avea loc aceasta schimbare, am curatat baza de date a clientilor inactivi (cei care in ultimele saptamani nu au primit trei apeluri). Am redus voluntar cota de piata, pentru ca am vrut sa ne prezentam in fata actionarilor numai cu acei clienti buni, segmentul care prezinta potential de crestere. De aceea, am incheiat anul cu aproape 1,7 milioane de clienti. In spiritul valorilor Orange, in primul rand onestitate, transparenta - am vrut sa ne prezentam cu ceea ce exista efectiv in reteaua noastra. Este usor sa "produci" clienti si cota de piata in telefonia mobila. Dar fata de competitorul nostru, care are un numar mai mare de clienti declarati, avem aceeasi cifra de afaceri, iar profitul este mai mare. Deci avem o pozitie puternica, pe baza de rezultate - 340 milioane dolari cifra de afaceri, 52% rata de profitabilitate. - Cum vedeti viitorul pietei romanesti de telefonie mobila si care va fi locul Orange? - Nu exista nici un motiv ca piata romaneasca de telefonie mobila sa nu ajunga la nivel de penetrare, precum in Franta, de exemplu. Prognozele noastre arata ca vom ajunge la o rata de penetrare de 50% in 2010. Acum se pare ca este ceva mai putin de 20%, dar oamenii isi doresc acest tip de servicii. Pentru ca pot fi mai independenti, pot suna peste tot, calitatea acoperirii este chiar mai buna decat in cazul liniilor fixe. Aici, spre deosebire de Franta ori Italia, trebuie sa educam publicul sa stie cum sa foloseasca un mobil. Sunt multe servicii foarte ieftine, chiar gratuite, pe care oamenii nu le folosesc, pentru ca nu stiu de existenta lor. In ce ne priveste, in primii ani am acoperit piata companiilor, mediul de afaceri. Acum, cea mai mare parte a cresterii va fi data de piata tanara, clienti de la 12 la 20 de ani. De aceea, trebuie sa oferim produse simple la standarde de calitate. Prin noua noastra oferta vrem sa cultivam un comportament de grup. Potrivit prognozelor noastre, credem ca la sfarsitul lui 2004 vom ajunge undeva la trei milioane de clienti. Din acestia, un palier important va fi reprezentat de clientii din mediul de afaceri, companii, beneficiari de produse "post-paid" (tip abonament), foarte sofisticate, precum GPRS, UMTS. De asemenea, va exista asa-numita piata "de masa", in cea mai mare parte o piata pre-paid (tip cartela), dar care, asa cum spuneam, are un mare potential. - Este interesat Orange de generatia a treia de telefonie mobila in Romania? - Noi avem deja tehnologia de generatie 2,5 (GPRS). Sigur ca suntem interesati de achizitionarea unei licente pentru telefonia de generatia a treia (UMTS), in primul rand pentru ca vrem sa asiguram aceleasi servicii in cadrul Orange Romania la fel ca in orice filiala Orange din lume. De altfel, am si prevazut sume in buget pentru achizitia unei licente si pentru investitiile necesare. Sigur ca, pentru inceput, tinta de piata este foarte redusa, pentru ca aceste servicii sunt foarte scumpe, vor fi acoperite doar anumite orase.