Alimentatia rapida creeaza dependenta?
Consumul de hamburgeri, cartofi prajiti si bauturi gazoase - oferta clasica a localurilor de tipul fast-food - poate produce dependenta, asa cum se intampla cu administrarea de heroina, afirma
Consumul de hamburgeri, cartofi prajiti si bauturi gazoase - oferta clasica a localurilor de tipul fast-food - poate produce dependenta, asa cum se intampla cu administrarea de heroina, afirma cercetatorii americani. Practic, dependenta ar fi provocata de grasimile si zaharurile aflate in cantitati apreciabile in asa-zisa alimentatie rapida. Asa s-ar explica si numeroasele cazuri de obezitate din lumea occidentala, unde fast-food-urile pot fi intalnite la orice colt de strada. Dr. John Hoebel si colegii sai de la Universitatea Princeton, din New Jersey, isi bazeaza aceasta teorie pe studiul efectuat pe un lot de sobolani. Dupa ce i-au supus unei diete intense de fast-food, in momentul cand aceasta dieta a fost intrerupta, au observat la sobolani fenomene de sevraj: dintii au inceput sa le clantane, iar corpul le-a fost cuprins de tremuraturi convulsive. Dieta a constat din alimente cu un continut ridicat de grasimi si sare si din dulciuri. Dr. Hoebel crede ca alimentele cu procentaj inalt de grasimi stimuleaza producerea de opioide (substantele placerii) de catre organism. O colaboratoare a sa, dr. Ann Kelley, a administrat sobolanilor o versiune sintetica a opioidului natural denumit enkephalina. Rezultatul a fost ca sobolanii au consumat pana de sase ori mai mult ratia normala de grasimi. Pe de alta parte, s-ar fi inregistrat schimbari ireversibile in creier, similare celor produse de consumul intens de morfina sau heroina. "Chiar si simplul contact vizual cu alimentele al caror consum provoaca senzatia placerii in creier poate determina modificari organice indicand fenomenul de dependenta", sustine dr. Kelley. Alti experti exprima insa indoieli in aceasta privinta. Michael Jacobson, directorul executiv al Centrului pentru Stiinta in Slujba Interesului Public, un grup de nutritionisti care desfasoara activitati de lobby in Congresul american, afirma ca dovezile in sprijinul unor asemenea teorii sunt insuficiente. Iar dr. Jeanne Randolph, de la Universitatea din Toronto (Canada), respinge teoria dependentei. Alimentatia rapida, argumenteaza ea, provoaca mai intai o rata ridicata a concentratiei de zahar din sange, urmata de o scadere accentuata, ceea ce creeaza dorinta de a lua o noua gustare. "Aceasta nu inseamna insa dependenta", sustine cercetatoarea canadiana.





















































