Noul Cod Rutier, amânat iar. Bilanţul beţiei la volan îl contrazice pe Ponta: în 10 ani accidentele provocate de şoferii băuţi la volan au crescut cu 750%

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei
mai mulţi dintre şoferii 



care au provocat accidente
rutiere grave sunt încă nepedepsiţi
Cei mai mulţi dintre şoferii care au provocat accidente rutiere grave sunt încă nepedepsiţi

Executivul a amânat din nou adoptarea noului Cod Rutier ajuns miercuri pe masa guvernanţilor. „Decizia de amânare a adoptării Ordonanţei de Urgenţă privind unele modificări a fost luată pe considerente tehnice, care ţin de modalitatea concretă de operaţionalizare cu precizie a sistemului de evidenţiere a plăţii amenzilor, survenite între MAI şi Ministerul Finanţelor“, a fost explicaţia oficială dată de cei de la Interne.

UPDATE Efectele noului Cod rutier asupra scăderii numărului de accidente vor fi analizate după o anumită perioadă, respectiv în câteva luni, un an sau doi ani, pentru eventuale adaptări, a declarat, joi, premierul Victor Ponta. „Nu există legi de neschimbat, că se schimbă realităţile. Evident că vom constata- dar nu într-o zi, două, ci în nişte luni, într-un an, în doi - ...se face o analiză, să vedem care este influenţa asupra accidentelor, asupra plăţii amenzilor, în ce măsură s-a redus acest fenomen sau nu şi, în funcţie de asta, Parlamentul, la dezbaterea ordonanţei, sau noi putem să intervenim cu modificări. Nu înseamnă că acum am închis Codul rutier pentru următorii 50 de ani, ci că, în funcţie de situaţia reală, întotdeauna legislaţia se adaptează”, a spus Ponta.

Miercuri, Guvernul a amânat din nou adoptarea noului Cod rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii şi infracţiuni.

Surse din cadrul Poliţiei au detaliat, pentru „Adevărul“, „considerentele tehnice“ care au blocat adoptarea Codului Rutier. „Trebuie să reuşim coordonarea bazelor de date între Poliţie şi Finanţe, astfel încât să se afle în timp real dacă un şofer şi-a plătit amenda, fără ca poliţistul să-i suspende pe nedrept permisul“, au fost motivele care au dus la o nouă amânare.

Conform ultimelor modificări, sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere ar urma să fie vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie. 

Pe de alte parte, surse guvernamentale au precizat că amânările repetate de intrare în vigoare a prevederilor rutiere discutate de săptămâni întregi, atât de premierul Ponta, cât şi de ministrul Stroe, „sunt încercări de a evita aprobarea noului Cod Rutier prin Ordonanţă de Urgenţă, ceea ce ar duce la o implementare imediată a noilor prevederi, considerate mult mai drastice din unele puncte de vedere şi foarte îngăduitoare cu cei care ar urma să se urce băuţi la volan“.

STATISTICA POLIŢIEI ÎL CONTRAZICE PE PONTA

Premierul Victor Ponta a anunţat luni, înaintea şedinţei USL, că a convenit cu ministrul de Interne, Radu Stroe, o serie de modificări la Codul Rutier astfel încât şoferii vor putea să bea liniştiţi  un pahar de vin sau un pahar de bere fără să fie sancţionaţi. „Până la 0,2 (n.r.- miligrame alcool în aerul expirat) nu e nici măcar contravenţie. 0,2 înseamnă un pahar de bere. Dar de la 0,5 în sus - să fie infracţiune, până la 0,2 vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie “, a explicat Ponta.

Vestea i-a făcut pe specialişti să reacţioneze imediat şi să scoată statisticile Poliţiei Rutiere, care arată că în 

10 ani, numărul accidentelor rutiere produse pe fondul consumului de alcool au crescut de peste şapte ori. 

„Ca urmare a consumului de alcool, din 2003 şi până în prezent s-a înregistrat o creştere constantă a numărului de accidente soldate cu morţi şi răniţi. Avem şi o scădere a accidentelor produse pe fondul vitezei excesive şi, din nou, o creştere la neadaptarea vitezei la condiţiile de drum. Luând-o pe fiecare în parte, este clar că la viteza excesivă influenţa radarelor ca şi măsură preventivă a funcţionat, este clar că avem un deficit  în privinţa pregătirii conducătorilor auto la viteza neadaptată. Dar este clar că la alcool nu avem voie să umblăm. Aici trebuie să rămână toleranţă zero“, a explicat consultantul în transporturi Augustin Hagiu. 

PSD - DA, PNL - BA

După ce noul Cod Rutier va trece de Guvern, noile modificări vor ajunge pe masa parlamentarilor din comisiile de specialitate. Cum văd aleşii noile prevederi, care permit consumul de alcool la volan? Senatorul PNL Sebastian Grapă, membru în Comisia Juridică: „Este o chestiune subiectivă care lasă situaţia la latitudinea poliţistului din trafic. Ar trebui să se ia permisul, nu contează cât ai băut. Voi vota împotrivă“, a afirmat, tranşant, Grapă.  Pesediştii sunt mai toleranţi.

„Chestiunea aceasta 0,2 alcoolemie este  în toate ţările civilizate, nu este o crimă. Dacă ţările cu tradiţie practică aşa, de ce nu am lua şi noi chestiunea aceasta?“, a comentat deputatul Ioan Adam. „PDL crede că actualul Cod este bun, nu se impune o altă modificare“, a spus şi senatorul PDL Alin Tişe. 

Băutorii ocazionali provoacă mai multe accidente

Studiile comandate de specialiştii Poliţiei Rutiere arată că, de cele mai multe ori, conducătorii auto aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice comit frecvente încălcări ale normelor de circulaţie, conduc cu viteză excesivă, se angajează în depăşiri neregulamentare sau execută în mod periculos virajele. „Trebuie să menţionăm că ingerarea de alcool reduce viteza de reacţie şi precizia mişcărilor şi poate determina scăderea acuităţii vederii şi auzului şoferilor. Mai mult, alcoolul alterează atenţia, percepţia şi puterea de judecată“, au explicat specialiştii. 

infografie

Statisticile arată că unul din trei accidente mortale este direct legat de consumul de alcool şi în 85% din cazuri acesta este provocat de băutorii ocazionali.Alcoolemia se poate măsura în respiraţie, probe de sânge sau urină. 

De exemplu, alcoolemia de 0,10% înseamnă că o persoană are o parte de alcool pur la 1.000 de părţi de sânge şi se poate exprima în grame alcool la litru de sânge. Îmbibaţia alcoolică măsurată în respiraţie se exprimă de regulă în micrograme alcool la 100 de mililitri aer micrograme/100 ml aer. 

În plus, specialiştii spun că alcoolemia nu depinde numai de calitatea de alcool ingerată, ci şi de greutatea persoanei care consumă. Cu cât aceasta este mai mică, cu atât efectele consumului de alcool sunt mai importante. 

„Depinde, bineînţeles, şi de sex. Femeile sunt mai sensibile la alcool decât bărbaţii din cauza diferenţelor de greutate, dar şi a compoziţiei de ţesut gras. Un alt criteriu este timpul în care este consumat alcoolul. Într-un timp scurt, nivelul de alcoolemie creşte brusc pentru că ficatul nu poate păstra ritmul. Studiile arată că un pahar cu vin creşte nivelul de alcoolemie cu 0,33 g/l la o femeie de 50 de kilograme şi cu 0,20 g/l la un bărbat de 70 de kilograe.

Atenţie! Pe stomacul gol, alcoolul trece mai repede în sânge, iar efectele pot fi dezastruoase deoarece eliminarea se face într-un timp îndelungat”, explică sursele citate. Alcoolemia creşte atingând nivelul maxim după o oră de consum dacă băutura este ingerată în timpul mesei şi după o jumătate de oră dacă este consumată pe stomacul gol. Cu fiecare nou pahar consumat, alcoolemia creşte. 

A intrat cu maşina în filtrul Poliţiei

Un caz care a ajuns în analele Poliţiei Rutiere este cel al unui tânăr de 27 de ani care a urcat la volan după ce a băut mai multe pahare şi pentru distracţie făcea slalom printre maşinile din trafic. La un moment dat a fost reperat de agenţii de circulaţie, care au încercat să-l oprească. Pentru că a refuzat, poliţiştii au luat decizia să-l blocheze, moment în care şoferul a intrat cu viteză în autoturismele poliţiei rănind mai mulţi agenţi. Într-un final a fost prins, iar aparatul etilotest a arătat o valoare de 0,90 mg/litru de alcool în aerul expirat, 

UN BĂIAT DE BANCHER A OMORÂT DOUĂ PERSOANE

Un alt accident produs de aburii alcoolului este cel din 5 noiembrie 2011. Atunci, Andrei Andronie (20 de ani) a omorât doi tineri. Fiu de bancher şi student la o facultate din Olanda, vitezomanul gonea pe Calea Floreasca cu 180 km/h la volanul bolidului său BMW X5. Tânărul a fost arestat preventiv pe 6 noiembrie, fiind acuzat de ucidere din culpă, iar pe 7 decembrie a fost pus în libertate prin decizia judecătorilor de la Tribunalul Bucureşti.

Petrecuse noaptea într-un club de fiţe şi, deşi băuse, nu a ezitat să se urce la volanul maşinii. A apăsat pedala de acceleraţie şi a gonit şi mai tare atunci când  un echipaj de poliţie i-a făcut semn să oprească. Urmările au fost tragice: a acroşat un Seat Ibiza şi a ricoşat într-un taxi, omorând două persoane. Ştefan Micu (32 de ani), şoferul taximetrului, a murit pe loc. Acelaşi sfârşit l-a avut şi Ana Maria Nistor (22 de ani), tânăra care voia să se urce în taxi şi să ajungă acasă.

Un alt accident care a îngrozit opinia publică s-a produs în februarie 2011, când  Gheorghe Ionuţ (19 ani), aflat la volanul unui BMW, a omorât dintr-un foc doi militari – soţ şi soţie – după ce a pierdut direcţia de mers şi a intrat în Loganul acestora.  

Locotenent-colonelul Gabriel Banu (45 de ani), comandantul Batalionului 300  Sprijin Logistic din cadrul Armatei Române, şi soţia lui de 42 de ani, angajat civil la o altă unitate militară, şi-au pierdut viaţa în accidentul de circulaţie produs pe Şoseaua Antiaeriană, dinspre Calea 13 Septembrie către Şos. Alexandriei. Surse din cadrul Poliţiei Rutiere au declarat la acea vreme că şoferul avea o alcoolemie de 1,8 mg/l în aerul expirat.

IULIU CHIŞ – ŞI BEAT, ŞI CU VITEZĂ

Pe 12 iunie 2011, Iuliu Alexandru Chiş, personaj cunoscut pe plaiurile orădene, a omorât o tânără  şi a rănit alte două, după ce s-a urcat la volan beat, având o alcoolemie de 1,10 mg/l în aerul expirat. Bărbatul, care conducea un autoturism Mercedes cu 160 de kilometri la oră, a izbit un Tico în care se aflau trei tinere – două surori gemene de 24 de ani şi verişoara lor de 25 de ani.

În urma impactului, autoturismul Tico a fost proiectat la aproximativ 60 de metri de locul accidentului, lovind un alt autoturism parcat în zonă. Deşi iniţial magistraţii Judecătoriei Oradea au respins cererea de arestare preventivă a şoferului de la Oradea, dorindu-se cercetarea lui în libertate, după recursul procurorilor, judecătorii au decis arestarea lui pentru 29 de zile.

UCIGAŞUL LUI TEO PETER, VINOVAT DE... ADULTER

Basistul şi fondatorul trupei Compact, Teo Peter, şi-a pierdut viaţa în dimineaţa zilei de 4 decembrie 2004, când puşcaşul marin Cristopher Robert VanGoethem, care s-a urcat băut la volan, nu a acordat prioritate la intersecţia străzii Polonă cu Bulevardul Dacia, spulberând taxiul în care se afla muzicianul. Vinovatul nu a fost pedepsit nici până astăzi, fiind protejat de imunitatea diplomatică.

Potrivit informaţiilor furnizate atunci de Poliţia Capitalei, etilotestul făcut cetăţeanului american arăta o valoare de 0,09 grame/litru alcool în aerul expirat. 

Pe 1 februarie 2006, Curtea Marţială din statul Virginia l-a găsit vinovat pe american de adulter (n.r.- în momentul accidentului, acesta se afla în maşină cu iubita sa, deşi era căsătorit), achitându-l însă pentru acuzaţia de omor prin neglijenţă în legătură cu moartea muzicianului român Teo Peter. 

DOAR 26% DIN ŞOFERII ROMÂNI PLĂTESC AMENZILE 

3.400.000 de amenzi au dat în anul 2012 agenţii de circulaţie conducătorilor auto din toată ţara. Chiar dacă pare un număr mare de sancţiuni, în acest moment, la bugetul statului nu ajung foarte mulţi. Asta pentru că doar 26% din şoferii români îşi plătesc amenzile rutiere. În timp ce, în Olanda, banii colectaţi din amenzile date conducătorilor auto ajung undeva la 98%, iar în Bulgaria la 68%.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite