Exclusiv Marea provocare la care ucrainenii sunt obligați să găsească o soluție. General: „Problema e că nu vor putea schimba acest raport”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ucraina are la dispoziție de câteva luni avioane F-16, dar nu a reușit să le transforme într-un avantaj, ba chiar a pierdut între timp unul. Și nici măcar aceasta nu e cea mai mare problemă cu care se confruntă Kievul. Generalul Dan Grecu explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, dilema aparent fără ieșire la care Ucraina nu are soluții.

Avion F-16 în timpul unei misiuni de pregătire. FOTO: Unsplash
Avion F-16 în timpul unei misiuni de pregătire. FOTO: Unsplash

Ucraina a insistat încă de la începutul invaziei rusești că are nevoie de arme occidentale pentru a rezista inamicului, iar pe lista cerințelor au fost incluse avioanele F-16 americane. Mulți analiști s-au grăbit, la fel ca în cazul tancurilor Abrams sau a altor arme, să proclame supremația absolută a ucrainenilor pe front, dar s-a văzut că s-au înșelat enorm. Însă și mai grav, estimările și rapoartele optimiste au creat false așteptări, iar trezirea la realitate a fost dureroasă.

Iar situația nu s-a schimbat prea mult nici după ce ucrainenii și-au văzut visul împlinit, iar primele avioane F-16 au intrat în posesia forțelor aeriene ale Kievului. Dovadă șu că, la câteva săptămâni bune de la acel moment, Ucraina nu a reușit să fructifice avantajul dat de aceste aeronave, ba chiar a pierdut între timp unul, în condiții care nu sunt pe deplin elucidate.

Iar durerile de cap ale ucrainenilor nu se opresc aici. Presa americană și cea europeană insistă publică date care arată că Ucraina și-a pierdut cei mai buni piloți chiar înainte de sosirea avioanelor de luptă occidentale F-16. BulgarianMilitary care se bazează pe informații publicate anterior de The Wall Street Journal, a scris despre această problemă, temperând entuziasmul și așteptările aliaților Ucrainei, mai ales după ce Kievul a pierdut deja un F-16.

Apare, așadar, întrebarea cât de utile sunt în realitate aceste avioane pentru Ucraina, dar mai ales în ce măsură ar putea să schimbe sau măcar să echilibreze raportul de forțe aerian între Ucraina și Rusia.

Ucraina nu are cine să piloteze și să întrețină avioanele F-16

Generalul (r) Dan Grecu, ofițer decorat de Armata Statelor Unite ale Americii în Irak și Afganistan, a explicat, pentru „Adevărul”, de ce nici măcar aeronavele de luptă F-16 nu garantează succesul și de ce ucrainenii nu pot să profite cu adevărat de ele.

Din start, generalul precizează că impactul avioanelor primite de Ucraina ține de mai mulți factori-cheie decât toate celelalte arme occidentale de care beneficiază forțele Kievului. Numărul avioanelor, dar mai ales armamentul de la bord sunt din start foarte importante, însă există și un alt factor esențial.

O problemă cel puțin la fel de mare este formarea piloților, care au nevoie de o pregătire cu totul specială și de mii de ore de zbor pentru a deveni experți. Iar aliații și susținătorii Ucrainei pur și simplu nu au avut timpul necesar pentru a-i pregăti suficient pe ucraineni, deși au făcut toate eforturile. În plus, Ucraina pur și simplu nu are suficienți piloți militari experimentați, iar cei care totuși au experiență sunt familiarizați doar cu vechile MIG-uri de fabricație sovietică.

„Dacă ne bazăm pe declarațiile lui Zelenski, Ucraina ar avea nevoie de cel puțin 120-130 astfel de avioane, ceea ce ar însemna, până la urmă, vreo 20 de escadrile, până la urmă. Ceea ce este greu, deși e adevărat că Occidentul a promis că în timp le va da cam tot atâtea. Problema cea mai mare a ucrainienilor este că nu au piloți ca să opereze avioanele. Dacă noi discutăm despre surse străine și surse naționale, pe anumite surse au părut că în România au fost pregătiți doar trei piloți până la acest moment, în Occident alți șase după unele surse și după altele mai optimiste până la 20. Ori ca să ai 20 de piloți înseamnă să ai maxim 10 avioane care poți să le operezi”, explică generalul Grecu.

Și asta nu este tot. Dacă un avion F-16 are nevoie de doi piloți bine pregătiți pentru a fi cu adevărat eficient, pentru întreținerea unei singure aeronave este nevoie de resurse importante.

„Ca să poți să-l folosești în cele mai bune condiții, un F-16 trebuie să aibă o echipă tehnică serioasă, adică între 15 și 22 de oameni, calificați, cel puțin. Și ceea ce este mult mai interesant este că pentru o oră de zbor este nevoie de undeva la 14-18 ore de întreținere pentru ca avionul să fie din nou operabil. Pentru că sunt probleme de alimentare, de asigurare a muniției și multe alte detalii”, mai spune generalul.

Avioane mai bune, piloți mai puțin pregătiți

Cu câteva avioane F-16, Ucraina nu poate opune o rezistență serioasă Rusiei, chiar dacă aeronavele americane sunt superioare celor rusești. În schimb, rușii au piloți mult mai bine pregătiți, care stăpânesc mult mai bine avioanele pe care le pilotează, fără a mai vorbi de superioritatea zdrobitoare dată de numărul lor.

„La cele câteva avioane primite de Kiev, nu știm câte, pentru că au evitat să dea cifrele oficiale, vă dați seama că nu vor fi într-un număr atât de mare încât chiar să pună problema schimbării raportului de forță, inclusiv în lupta aerienă. Problema este că nici dacă vor primi în cele din urmă 120 de avioane, să zicem, raportul de forță nu se va schimba în favoarea Ucrainei, chiar dacă îi va ajuta mult. Și când spun asta mă gândesc că nu vor putea schimba raportul pentru că rușii sunt superiori numeric, au mai multe avioane și mai mulți piloți militari bine pregătiți. Pentru că da, e adevărat, avioanele F-16 sunt superioare față de ceea ce au rușii pe zbor, numai că nu ajunge să ai avioane mai bune. Detaliul care face diferența este calitatea piloților, dacă vreți și experiența piloților, iar ucrainenii au o experiență redusă pe F-16 și nici nu mai au timp să o acumuleze, trebuie să lupte așa”, adaugă generalul Grecu.

Din această cauză, deși avioanele Suhoi, Su-32 și mai ales Su-35 ale rușilor nu au calitatea F-16, într-o luptă de unu la unu experiența pilotului înclină de cele mai multe ori balanța în favoarea invadatorilor.

Chiar și așa, rușii nu au știut până acum să profite de avantajele lor și nu au avut controlul aerian pe deplin. Surprinzător, comandații Moscovei au rămas de multe ori în pană de idei, iar atunci când au încercat să găsească soluții, au dat de obicei greș.

Rușii nu reușesc să aibă și controlul aerian total pentru că mijloacele antiaeriene ucrainene, așa puține cum sunt ele primite din Occident, reușesc să facă o treabă foarte bună și țin inamicul la distanță. Și din acest motiv vedem că aproape toate atacurile aeriene ale Rusiei pornesc de pe teritoriul acestei țări, iar rușii s-au bazat mai mult pe rachete și drone. Ca să nu mai spun că la momentul lansării invaziei toată lumea a spus că este o problemă de ore, cel mult câteva zile, până când Rusia va cuceri Ucraina sau cel puțin Kievul și principale puncte strategice. Și s-a văzut că nu a fost deloc așa”, subliniază generalul.

Cine e generalul Dan Grecu

Generalul Dan Grecu este unul dintre cei mai apreciați generali români, iar în perioada în care era activ a fost decorat de americani atât în Irak cât și în Afganistan. Actualmente prim-vicepreședinte al Asociației Ofițerilor în Rezervă din România, Dan Grecu are studii în Canada, Belgia și Italia și e doctor în științe militare și informații.

A fost șef al Echipei Naționale la Comandamentul Central American pentru operațiile din Irak și Afganistan, dar și observator militar în Misiunea ONU din Etiopia și Eritreea și șef al Echipei Române de Legătură la Comandamentul Regional Sud al ISAF din Kandahar, Afganistan.

De-a lungul timpului, generalul Dan Grecu a fost recompensat cu ordine și medalii naționale și internaționale și a fost decorat chiar de SUA. Astfel, el a fost decorat cu Medalia pentru merite deosebite a Forțelor Terestre ale SUA (US Army Commedation Medal), Medalia ONU cu semnul „2 silver” pentru misiunea UNMEE și medalia NATO pentru operații ,,non article five”. Pe plan național, principalele distincții primite de general sunt Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de cavaler și de ofițer, Medalia „Virtutea Militară” în grad de cavaler, medaliile onorifice pentru 15, 20 și 25 de ani de serviciu, Emblemele de Onoare ale Armatei României, Ministerului Apărării Naționale, Statului Major General, Statului Major al Forțelor Terestre și Statului Major al Forțelor Aeriene.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite