Evaluare Naţională 2015 Subiecte la Limba Română. Elevii au primit subiecte de nivel mediu la proba de Română de la Capacitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La prima probă a Evalării Naţionale 2015, la care au participat în jur de 162.000 de candidaţi, elevii au avut de rezolvat subiecte „relativ simple“, spun profesorii, însă au fost câteva capcane, în special la gramatică.

Subiectele primite de elevi, ieri, la proba de Limba Română a Evaluării Naţionale au fost de nivel mediu spre uşor spun profesorii. Deşi anul acesta programa de examen a fost mai stufoasă ca în anii trecuţi, la examen, candidaţii nu au primit nimic din materia nouă. Asfel, la primul subiect ei au avut un text la prima vedere din basmul "Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos", cules de Petre Ispirescu, pe baza căruia au avut de rezolvat două subiecte cu cerinţe precum "explicaţi rolul cratimei" sau "scrieţi antonime pentru sensul din text al cuvintelor frumoasă, bucurie şi venea". De asemenea, elevii au mai avut de prezentat, în 30-50 de cuvinte, semnificaţia unei secvenţe din text. Apoi, la punctul doi de la primul subiect, au avut de scris o compunere de aproximativ o pagină, în care să motiveze apartenenţa la specie a basmului popular "Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos". La acest punct, elevii trebuiau să precizeze patru trăsături ale basmului popular, un punct unde ar fi putut avea probleme, spune profesoara de Română Ecaterina Stanca, de la Colegiul Naţional "Tudor Vianu".

Mai departe, la al doilea subiect, elevii au primit un text la prima vedere din ziarul "Adevărul"  - "Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată", de Oana Antonescu. Pe baza acestui articol de ziar, elevii au avut de rezolvat câteva probleme de gramatică, precum să menţioneze părţile de vorbire ale unor cuvinte subliniate sau să precizeze funcţia sintactică a unor cuvinte subliniate şi să transcrie propoziţia principală şi propoziţia subordonată dintr-o frază. Nu în ultimul rând, la ultimul subiect, elevii au avut de scris, într-o jumătate de pagină, o naraţiune în care să prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de sărbătoare.
"Subiectele au fost relativ uşoare, trebuia însă atenţie. Nu au primit nimic nou din programă, însă partea de literatură s-ar putea să li se fi părut mai grea, spre exemplu, identificarea a patru trăsături ale basmului sau rolul cratimei, unde elevii mai încurcă planul fonetic cu cel morfologic. De asemenea, şi la completiva indirectă ar mai putea fi probleme", a spus profesoara Ecaterina Stanca.

La rândul său, profesoara de Română Iunia Pop de la Colegiul Naţional "Sf. Sava", din Capitală, care a rezolvat ieri subiectele, în direct, la Adevărul live, a spus că nu este nimic surprinzător la cerinţe. " Sunt subiecte normale, adecvate vârstei şi nu este nimic care să-i surprindă sau care să le pună intelingenţa creatoare la muncă. Dacă s-au pregătit după aceste modele, elevii nu au întâmpinat dificultăţi", a spus Stanca.

Evaluare Naţionala 2015 la Limba Română. Ce părere au avut elevii despre subiecte

Pe durata examenului, la porţile Şcolii Gimnaziale Nr. 80, zeci de părinţi şi-au aşteptat copiii cu care au împărţit emoţiile unuia dintre cele mai importante momente din parcursul lor şcolar. „Eu am adormit la ora patru azi-noapte. Am repetat cu fata. Credeam că o să pice balada sau doina”, a mărturisit o mămică, însă a răsuflat uşurată când a aflat că elevii au avut de realizat un eseu pe tema basmului, considerat un subiect mai uşor.

Pe măsură ce copiii încep să iasă din clădire, în grupuri mici, în faţa şcolii creşte forfota şi se pun la infinit aceleaşi întrebări: „Cum a fost? Ce-ai scris aici?”

„M-am descurcat, am făcut tot, nu mi s-a părut dificil”, a spus cu uşurare un băiat îmbujorat, care a ieşit cu zece minute înainte de termenul-limită pentru predarea lucrărilor. „Este bine, bravo! Da, şi aici este completivă indirectă. Nici nu mai am aer să citesc”, spune mama lui şi oftează, fără să-şi dezlipească ochii de pe notiţele cu care a ieşit din sala de examen. „Este un băiat bun, a învăţat carte mereu şi este foarte pregătit, a participat şi la concursuri şcolare, doar că are problemele cu emoţiile, se blochează şi de aceea am fost atât de îngrijorată”, explică femeia.
„Am făcut. Sper să iau între 8.50 şi 9.00”, mărturiseşte o altă elevă, a cărei îngrijorare se citeşte totuşi pe chip. „Ar trebui să iei 10. De ce 8?”, o apostrofează imediat mama ei.

Evaluarea Naţionala 2015. Limba română: emoţii cu lupul, boul şi măgarul

În aceste zile de evaluare naţională îi poţi vedea pe părinţi adunaţi pe la porţile şcolilor, în grupuri compacte, copleşiţi de emoţii. Însă nu-şi mai frâng mâinile ca altădată, ci scot smartphonurile şi umblă pe internet, încercând să afle subiectele, să-şi dea seama în ce situaţie se găseşte copilul. Oare a picat sau n-a picat pe subiect?

În faţa Şcolii 88 din Bucureşti, un grup de mame guralive se dau de ceasul morţii că nu pot afla ce s-a dat la limba română. Intră pe toate siteurile, dar încă n-a apărut nimic. Un tată învoit de la serviciu abia a ajuns şi el şi e curios: “A răsuflat ceva, pe undeva?”. Nu-i răspunde nimeni. Mamele caută mai departe şi una din ele anunţă triumfătoare: “Fabula! Cică le-ar fi căzut fabula”. Bărbatul aproape că se apucă cu mâinile de cap: “Mă, şi i-am zis aseară! Că m-am luat de el. M-am luat de el şi i-am spus: «Bă, fabula, bă!»”. Unei femei îi înfloreşte un zâmbet pe buze: “Eu am intrat aseară la ea în cameră şi avea cartea deschisă. Chiar la fabulă era”. Ceilalţi dau din cap a pagubă. Totul pare să fie acum la cheremul providenţei şi peste micuţul grup se lasă o tăcere care spune multe. După un timp, mamele încep din nou să umble pe telefoane: “Da, cică fabula ar fi, aia cu câinele şi măgarul”, confirmă una din ele. Tatăl învoit de la serviciu e copleşit şi de această dată: “Aoleu! Păi al meu zicea ceva de una cu boul şi viţelul…Da’ nici nu mai contează. Bou, măgar, dacă nu ştii tot dracu’ ăla e”.

Evaluare Naţionala la Limba Romană. Costică face lumină

Puţin după ora 10.00 apare şi primul elev ieşit din examen, un golan cu ochelari de soare pe cap, îmbrăcat ca un rocker bătrân. Se vede că n-a avut niciun chef de examen şi nu înţelege panica părinţilor care îl încercuiesc. Le aruncă peste umăr, mai mult ca să scape de ei: „Balada populară. Bătaie de joc”. Unii încremenesc, alţii refuză să creadă: „Nu ştie ăsta, nu vedeţi că îl doare în cur?!”. S-au aprins noi dezbateri – „domnule, dacă e balada înseamnă că e de rău” – oprite de apariţia următorului elev, un băiat plăpând şi sfios, care răspundea la tot mai puţin întâlnitul nume Costică. Şi a făcut lumină Costică, argumentând cu foaia în mână şi înduioşându-i pe părinţi: „Aşa, Costică, că tu eşti băiat cuminte”. Subiectul principal a fost, de fapt, basmul „Lupul năzdrăvan şi Făt-Frumos”, cules de Petre Ispirescu. Oamenilor le-a mai venit inima la loc, lupul din poveste fiind considerat mai prietenos decât măgarul din fabulă.

Evaluare Naţională 2015 - subiecte la Limba Română: basmul şi ia românească le-au picat elevilor. Subiectele, rezolvate în direct 

Evaluarea Naţională contează în proporţie de 75% la admitere

Faţă de Bacalaureat, examenul de Capacitate nu poate fi picat, având în vedere că învăţământul este obligatoriu până în clasa a XI-a. La media de admitere, examenul de Capacitate contează în proporţie de 75%, iar mediile obţinute în timpul gimnaziului contează doar 25%.

Evaluare Naţională: Rezultate dezastruoase în 2014

Anul trecut, rezultatele au fost dezastruase, peste 15.000 de elevi din generaţia absolvenţilor de clasa a VIII-a intrând la liceu cu medii mai mici de 5.00, de două ori mai mulţi decât în 2013, când la repartizare au fost în jur de 6.700 de candidaţi cu astfel de rezultate, potrivit datelor Ministerului Educaţiei. Cea mai mică medie de admitere a fost 2.16, aparţinând unui elev din judeţul Argeş.

Şoricel: Profesorul Alexandru Constantinescu, directorul Colegiului Naţional "Spiru Haret" din Bucureşti, va rezolva în direct, mâine, la Adevărul Live de la 11:00, subiectele primite de elevi la proba de Matematică.

Calendar Evaluare Naţională 2015

• 23 iunie – Proba la Limba Maternă
• 24 iunie – Proba la Matematică
• 26 iunie – Afişarea rezultatelor
• 26 iunie – Depunerea contestaţiilor
• 27 – 29 iunie – Rezolvarea Contestaţiilor
• 30 iunie – Afişarea rezultatelor finale


 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite