Zece propuneri ale Coaliţiei pentru Educaţie pentru elevii din familii nevoiaşe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copiii din familii nevoiaşe nu au tehnologia care să le permită învăţământul online
Copiii din familii nevoiaşe nu au tehnologia care să le permită învăţământul online

Suspendarea cursurilor i-a lăsat pe elevii din mediile vulnerabille în afara procesului de educaţie. Ei nu au acces la învăţarea online, întrucât nu dispun de tehnologie, şi, de multe ori, nu au asigurate nici măcar alimentele de bază.

Membrii Coaliţiei pentru Educaţie au cerut recent Ministerului Educaţiei să vină cu soluţii şi alternative care să-i ia în considerare şi pe copiii dezavantajaţi, mai ales că inechităţile sociale din sistem sunt accentuate pe timp de criză.

”Pentru a contribui la acest proces, pe baza expertizei şi experienţei din proiectele derulate, membrii Coaliţiei pentru Educaţie au analizat diverse posibilităţi şi au extras o serie de propuneri pentru continuarea procesului educaţional şi diminuarea inechităţii. Aceste propuneri se adresează în primul rând Ministerului şi autorităţilor centrale şi locale, dar şi directorilor de şcoli şi cadrelor didactice. Propunerile pornesc de la asigurarea de resurse şi pachete de servicii sociale de bază şi merg până la asigurarea tehnologiei şi/sau a materialelor educaţionale necesare acestor copii”, se arată într-un comunicat al organizaţiei nonguvernamentale. 

1.Asigurarea de resurse şi pachete de servicii sociale de bază pentru elevii şi familiile din medii vulnerabile, prin alocarea de fonduri de la bugetele naţionale şi locale şi, în mod specific, prin redistribuirea bugetului programului naţional Lapte şi corn pentru alimente oferite acestora.

2.Publicarea de către Minister a unei hărţi pe baza datelor centralizate privind situaţia elevilor din medii dezavantajate care nu sunt incluşi încă în procesul educaţional la distanţă. Monitorizarea evoluţiei situaţiei acestor elevi, în colaborare cu directorii de şcoli, Inspectoratele Şcolare  şi autorităţile locale.

3.Dezvoltarea şi oferirea de activităţi de învăţare remedială pentru elevi din medii vulnerabile pentru a diminua decalajul creat ca urmare a suspendării cursurilor. Acţiunile remediale pot cuprinde, fără a se limita la acestea: realizarea unor şcoli de vară; prelungirea anului şcolar; începerea mai devreme a anului şcolar viitor; axarea primelor 4 săptămâni din viitorul an şcolar pe recuperarea materiei; asigurarea/deplasarea de consilieri şcolari şi profesori de sprijin în şcolile defavorizate cu rezultatele slabe (media la evaluările naţionale/Bacalaureat sub 6) şi/sau abandonul şcolar a depăşit 10% în ultimii ani.

4.Oferirea de reglementări/proceduri suport pentru continuarea procesului educaţional, definirea responsabilităţilor directorilor şi cadrelor didactice, a modului de raportare şi evaluare a activităţii realizate. Oferirea unor resurse orientative şi exemple de bune practici pentru îmbunătăţirea procesului educaţional de la distanţă, care să cuprindă elemente de protecţie online şi de respectare a legislaţiei privind GDPR.

5.Asigurarea, împreună cu autorităţile locale, a unei infrastructuri digitale minime pentru elevi din medii socio-economice defavorizate.Construirea de parteneriate naţionale şi locale pentru realizarea şi distribuirea de materiale didactice oferite elevilor fără acces la internet (de exemplu, folosirea Poştei Române pentru a ajunge la fiecare copil) şi trimiterea periodică de pachete care să cuprindă atât teorie, cât şi exerciţii, precum şi explicaţii/rezolvări şi evaluări.

predare online slatina

6.Îmbunătăţirea şi extinderea programului de difuzare Teleşcoala şi folosirea în paralel a unui canal radio, care să transmită cel puţin 8 ore pe zi materiale informative/didactice pentru elevi din toate clasele şi la toate materiile. Este necesară selectarea de profesori potriviţi formatului de televiziune, pentru a realiza ore care să se adreseze unor grupuri ţintă diverse de elevi, nu numai elevilor cu rezultate bune. Adaptarea conţinutului transmis şi susţinerea unui grup de profesori dedicaţi care să poată înregistra şi preda online, folosind canale precum Facebook şi Youtube. Stocarea acestor ore pe o platformă unică accesibilă non-stop elevilor şi de-a lungul anilor viitori.

7.Construirea unui site/unei platforme naţionale unice cu conţinut de calitate pentru elevi precum lecţii online, poveşti înregistrate etc., care să cuprindă şi resursele dezvoltate de societatea civilă (astfel de resurse au fost dezvoltate şi de Fundaţia Noi Orizonturi, Teach for Romania, Roma Education Fund şi alte organizaţii membre al Coaliţiei pentru Educaţie);

8.Susţinerea directorilor de unităţi de învăţământ, prin Inspectoratele Şcolare şi autorităţile locale, pentru a atrage parteneriate locale în sprijinirea şcolii şi a elevilor din medii socio-economice defavorizate/în risc de abandon, pentru: realizarea unor analize de nevoi cuprinzătoare pe un model comun de metodologie de cercetare, pus la dispoziţie de MEC; sprijinirea, prin dezvoltare profesională, a unui coordonator pe şcoală pentru învăţarea la distanţă, pentru a motiva colectivul de profesori să continue procesul educaţional, să realizeze un schimb de bune practici în predare în cancelarie, să comunice între ei privind încărcătura pe fiecare clasă de elevi şi să ţină legătura constant cu familiile.

9.Identificarea şi prioritizarea de către cadrelele didactice, directori şi autorităţi a elevilor cu risc de abandon, cu situaţie socio-economică defavorizată şi situaţie şcolară precară prin comunicare constantă şi asigurarea accesului la o formă de învăţare la distanţă şi/sau prin transmiterea de materiale suport. 

10.Pregătirea profesorilor în continuare pentru a preda de la distanţă, pentru a-şi adapta conţinutul, pentru a implementa planuri remediale. Sprijinirea profesorilor care nu au laptop/PC prin oferirea de device-uri care vor fi proprietatea şcolii, precum şi adaptarea evaluării şi a activităţilor educaţionale din perioada următoare la nevoile claselor de elevi şi la activităţile care sunt necesare şi reies din analiza de nevoi a şcolii (prin directori şi Inspectorate).

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite