Schimbări în educație: examenul de titularizare va fi modificat și va fi introdus catalogul electronic în toate școlile
0Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat luni, 19 mai 2025, Raportul QX — un diagnostic amplu asupra sistemului educațional românesc și un plan pentru schimbări importante în perioada următoare.

Ministrul promisese acest diagnostic de la începutul mandatului său și a anunțat în urmă cu o săptămână și jumătate că îl va prezenta în ziua imediat următoare celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale.
Catalogul electronic, în toate școlile din România
Un obiectiv important anunțat de ministrul Daniel David este generalizarea catalogului electronic în toate școlile din țară. În prezent, aproximativ o treime dintre unitățile de învățământ folosesc această modalitate modernă de notare, finanțată din surse diverse.
Ministrul a precizat că Ministerul Educației finalizează un proiect care să permită implementarea obligatorie a catalogului electronic în toate școlile. "Știu că mulți apreciază catalogul electronic, iar noi vrem să-l generalizăm pentru a asigura transparență și acces facil", a spus Daniel David.
Catalogul electronic oferă elevilor acces online la situația lor școlară, iar părinții pot avea conturi speciale pentru a urmări notele și absențele în timp real, de pe orice dispozitiv conectat la internet. Această măsură urmărește să faciliteze comunicarea dintre școală și familie și să sporească implicarea părinților în parcursul educațional al copiilor.
Analfabetismul funcțional — o problemă de securitate națională
Un semnal de alarmă îl reprezintă nivelul ridicat al analfabetismului funcțional: aproape jumătate dintre absolvenții de liceu se confruntă cu dificultăți serioase în înțelegerea și folosirea corectă a informațiilor scrise. Ministrul Daniel David consideră această situație „o problemă de securitate națională”, subliniind că această criză afectează potențialul economic și social al țării.
Titularizarea se schimbă: examen național de licențiere didactică
Un alt punct important al raportului vizează reforma examenului de titularizare. Ministrul Daniel David a recunoscut atât beneficiile, cât și limitele sistemului actual. "Ca titular ești mai protejat, circuli mai ușor de la o școală la alta – dar sunt și dezavantaje, birocrația și faptul că oameni valoroși ajung să repete examenul de titularizare", a explicat ministrul.
Pentru a îmbunătăți sistemul, Daniel David propune înlocuirea titularizării cu un examen național de licențiere didactică, organizat în centre zonale, similar cu rezidențiatul din medicină. Această schimbare ar urma să ofere un cadru mai stabil și mai echitabil pentru tinerii profesori.
Olimpiadele riscă să-și piardă esența
Ministrul Daniel David a atras atenția asupra modului în care olimpiadele școlare, odinioară un reper al excelenței, sunt uneori folosite drept "căi de a evita anumite proceduri de examen sau de admitere într-un nivel educațional, ceea ce nu este un lucru bun". Această situație poate afecta transparența și echitatea în accesul la învățământul superior și în cariera didactică.
Inegalități și soluții pentru mediul rural
Pentru a combate inegalitățile dintre mediul urban și rural, Raportul QX propune înființarea unor campusuri educaționale care să reunească elevi din zonele mai izolate, oferindu-le acces la profesori calificați, masă sănătoasă și, acolo unde e necesar, cazare. Aceste campusuri vor contribui la creșterea șanselor copiilor din rural de a beneficia de o educație de calitate.
Propuneri pentru reformă în educației
De la reforma titularizării și regândirea statutului profesorului, până la reorganizarea evaluării elevilor, revizuirea olimpiadelor și relansarea cercetării, documentul trasează direcții clare pentru o transformare profundă a sistemului. Raportul QX nu este doar o analiză a realităților dure din educație, ci o invitație la acțiune. Oferă o bază solidă pentru politici publice mai coerente, centrate pe competență, echitate și performanță.
Ministerul anunță că Raportul va fi coordonat cu „Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi făcut public de OCDE pe data de 27 mai 2025, în Aula Academiei Române.