Puştii care îngroapă poluarea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cinci şcoli din România participă la o competiţie internaţională pe teme ecologice alături de elevi din alte şapte ţări europene. Copiii îşi vor folosi imaginaţia pentru a proteja resursele naturale. Elevii trebuie să implementeze diverse activităţi până la sfârşitul anului şcolar. Echipa câştigătoare va fi premiată cu o tabără într-un parc naţional din Austria.

Dana Ştefan, profesoră de limba română la Şcoala Europeană din Bucureşti, a aflat despre concursul internaţional şi s-a înscris alături de elevii de la clasa a VI-a. Nu le‑a spus copiilor niciun cuvânt până nu a aflat că echipa ei a fost selecţionată pentru a participa la proiectului internaţional „Şcoli europene pentru o planetă vie", realizat de WWF, în parteneriat cu Fundaţia ERSTE.

Surpriza a fost cu atât mai mare cu cât elevii din de la Şcoala Europeană sunt adevăraţi ambasadori ai ecologiei, fiind până acum implicaţi în mai multe proiecte pentru salvarea mediului înconjurător. Astfel, pentru elevii din clasa a VI-a de la Şcoala Europeană se anunţă un an plin de activităţi. Nu au lăsat totul pe ultimul moment şi au început deja să pună în practică activităţile ecologice.

Vizite la fabrici de reciclare

„Proiectul propus se numeşte GRRREEN (Go Reduce Reuse Recycle Everything Everywhere in Nature) şi se vrea a fi o continuare şi o dezvoltare şi dincolo de porţile şcolii a activităţilor iniţiate anul trecut. El vizează informarea şi motivarea copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi10 ani cu privire la importanţa reducerii amprentei ecologice de carbon la nivelul unităţii în care învaţă prin reducerea, reutilizarea şi reciclarea materiilor prime şi a energiei", arată profesoara Dana Ştefan.

Elevii au organizat excursii la trei fabrici de reciclare şi creat o zonă experimentală în curtea şcolii pentru a a observa dezintegrarea sau rămânerea nealterată a pungilor. Elevii au îngropat o pungă de plastic, una de hârtie şi una de plastic biodegradabil, iar la sfâşitul proiectului le vor dezgropa şi vor observa ce pungă s-a degradat cel mai repede.

Sfaturi pentru colegii mai mici

Mai mult, în cadrul întâlnirilor generale din fiecare luni de la Şcoala Europeană, elevii de la clasa a VI-a au creat o rubrică informativă intitulată „Pilula Verde" prin care elevii din proiect prezintă colegilor mai mici diverse exemple de bună practică inspirându-i şi impulsionându-i să renunţe la vechile obiceiuri care nu sunt prea prietenoase cu mediul.

Prima lecţie a fost despre reciclarea PET-urilor. Elevii le-au povestit colegiilor cum pot fi reciclate sticlele din plastic, iar peste 85% din ei au aruncat imediat PET-urile, urmând să folosescă recipiente care pot fi reutilizate.„Auzim din ce în ce mai des că planeta va dispărea şi că resursele naturale se vor termina. Este treaba noastră să păstrăm planeta vie din moment ce noi am distrus-o", spune Teodor Neguţ, elev în clasa a VI-a.

El, împreună cu colegii lui vor să meargă în audienţă la Primarul Sectorului 1, Andrei Chimilan, pentru a-i ajuta în demersurilor lor de a-i învăţa şi pe ceilalţi să recicleze deşeurile. „Motto-ul nostru este „Dacă reuşesc să conving doi oameni într-un an, în 33 de ani toată lumea va fi convinsă că se poate să avem o lume mai bună, un mediu mai curat", arată profesoara Dana Ştefan.

De asemenea, elevii vor organiza un târg în care îşi vor vinde jucăriile pe care nu le mai folosesc. Cu banii strânşi, şcolarii vor să cumpere un container pentru reciclarea deşeurilor pe care să‑l folosească atât ei şi colegii lor, cât şi ceilalţi oameni din zonă.

Cei 25 de elevi împlicaţi în proiectul „GRRREEN" şi-au planificat să meargă şi la două grădiniţe pentru a-i învăţa pe preşcolari cum să economisească resursele naturale. „Încercăm să ne adresăm copiilor cu vârste între 6 şi 10 ani, deoarece ei înţeleg mai bine şi învaţă mai uşor. Cei mari şi-au format deja alte obiceiuri", arată un alt elev.

Şi la Constanţa pregătrile pentru activităţile ecologice sunt în toi. Elevii singurei clase de a VIII-a de la Liceul Teoretic „George Călinescu", coordonaţi de profesoara de limba engleză Camelia Dochie, vor pune în aplicare proiectul numit „Blowing in the wind. Nuclear power plants vs wind farm".

Pledează pentru energia eoliană

„Noi am vrea să demonstrăm că fiecare are şi bune şi rele, că trebuie să fim ecologişti, dar până la un punct. Am ales să vorbim despre centralele eoliene pentru că mi se par de viitor", a explicat Camelia Dochie. Proiectul coordonat de profesoara de la Călinescu este unul mai mult teoretic, dar pe viitor se doreşte implementarea lui. La o lună de la depunerea scrisorii de intenţie, profesoara de la Călinescu şi o elevă de clasa a VIII-a, Andreea Guriţă (14 ani) au fost în Austria, unde au reprezentat România, la o întâlnire cu şcolile participante din întreaga Europă.

„Dorim să luptăm împotriva poluării, să promovăm şi să convingem oamenii, în limba engleză, să folosească energia eoliană. Am fost în Austria şi am avut ocazia să facem schimb de păreri, am discutat despre problemele care distrug natura. De asemena, am vizitat locurile din Ilmitz, Austria, şi am socializat", a povestit Andreea Guriţă (14 ani), elevă la Liceul Teoretic „George Călinescu".

„Jurnale de bord" online

La întâlnirea săptămânală de la Școala Europeană, elevii primesc sfaturi ecologice



 România este reprezentată în competiţia „Şcoli europene pentru o planetă vie" de cinci echipe din Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Neamţ şi Sibiu, iar temele concursului sunt: "Dunărea - linia vieţii Europei" şi „Amprenta ecologică - Efecte globale ale consumului".

„A sprijini proiectele educaţionale înseamnă a trata cu seriozitate viitorul Europei. Posibilitatea de a-şi împărtăşi interesul pentru problemele ecologice în cadrul unui proiect internaţional reprezintă o experienţă remarcabilă atât pentru elevi, cât şi pentru profesori", a declarat Boris Marte, membru al Boardului Fundaţiei ERSTE.

Evoluţia proiectelor de conservare a naturii poate fi urmărită prin intermediul unui blog accesibil publicului larg:
http://schools.foralivingplanet.eu. Aici elevii vor ţine jurnale de proiect, vor posta fotografii şi filmuleţe şi vor împărtăşi din experienţe. 

"Mottoul nostru este: «Dacă reuşesc să conving doi oameni într-un an, în 33 de ani toată lumea va fi convinsă că se poate să avem o lume mai bună». "
Dana Ştefan
profesoară

Elevii din Croaţia, pe primul loc în 2010

La ediţia din 2010 au participat patru instituţii şcolare din România: Liceul „Lauder- Reut" din Bucureşti, Liceul „I.L.Caragiale", Liceul Tehnic „Szekely Karoly" din Miercurea-Ciuc şi Centrul de Informare şi Educaţie în Managementul Deşeurilor din Tulcea. Proiectele elevilor s-au desfăşurat timp de opt luni pe două teme: „Dunărea - linia vieţii Europei" şi „Amprenta ecologică - Efecte globale ale consumului". 

Acti­­­­vităţile din cadrul proiectelor au variat de la evenimente de stradă şi spectacole de teatru, la expoziţii, campanii de reciclare, confecţionarea de obiec­­­te din deşeuri, activităţi sportive şi campanii în care echipele de elevi i-au învăţat pe colegii lor cât de importantă este natura. Elevii au ţinut un jurnal în care au povestit tot ce au făcut pentru a sal­­­va planeta. Jurnalele sunt publicate pe http://schools.foralivingplanet.eu/. Ediţia din 2010 a fost câştigată de elevii de la Liceul „Cakovec", din Croaţia.

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite