PROIECT Centre comunitare de învăţare permanentă pentru românii care au rămas în urmă cu studiile
0Cursuri de teatru, literatură, arte vizuale, obiceiuri tradiţionale şi meşteşugăreşti, culinare sau despre utilizarea calculatorului ar putea fi urmate în centre comunitare construite în fiecare localitate, până în 2020, pentru membrii comunităţii care sunt interesaţi să îşi perfecţioneze abilităţile pe care le au sau să dobândească altele noi, putând să obţină şi certificate de competenţă.
Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică metodologia de organizare şi funţionare a centrelor comunitare de învăţare permanentă, care se vor înfiinţa până în 2020 de către administraţiile publice locale şi prin care se vor implementa politicile şi strategiile în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii pentru toate categoriile de vârstă.
Prin învăţare permanentă se înţelege tot ce face o persoană pe parcursul vieţii pentru a-şi completa cunoştinţele, a învăţa lucruri noi, a dobândi abilităţi sau a-şi perfecţiona talentele în contexte formale, nonformale şi informale.
La aceste centre se vor desfăşura atât cursuri cu caracter recreativ, precum cele de teatru, dans, sau gastronomie, dar şi cursuri pentru persoanele cu nevoi educaţionale specifice: analfabetism, abandon şcolar, analfabetism funcţional, elevi cu întârzieri în dobândirea cunoştinţelor şi a competenţelor specifice grupei lor de vârstă, persoane care au abandonat timpuriu şcoala sau nu au dobândit o calificare profesională.
La activităţile desfăşurate în centrul comunitar de învăţare permanentă poate participa orice cetăţean român, fără discriminare, precum şi orice cetăţean străin rezident pe teritoriul României, se arată în metodologie.
Centrul comunitar de învăţare permanentă va putea elibera documente care validează şi certifică rezultatele persoanelor care au urmat cursuri acolo.
Oferta de cursuri a centrelor comunitare de învăţare permanentă:
a) alfabetizare, educaţie remedială şi sprijin educaţional adecvat;
b) formarea şi dezvoltarea competenţelor profesionale;
c) dezvoltare personală şi comunitară şi petrecerea timpului liber.
Caracteristicile cursurilor de alfabetizare şi de completare a studiilor:
a) se derulează doar în şcoli, fie că este vorba de unităţi şcolare acreditate ca centre comunitare de învăţare permanentă, fie şcoli partenere ale centrului din comunitate;
b) se organizează în situaţia în care există nevoie de astfel de cursuri în comunitate, iar membrii comunităţii nu au acces la şcolile care implementează aceste programe în judeţ;
c) durata şi programul cursurilor se stabilesc conform metodologiilor elaborate de Ministerul
Educaţiei.
Caracteristicile cursurilor de tip recreativ:
a) înscrierea la cursuri este necondiţionată;
b) durata cursului se stabileşte în funcţie de obiectivul cursului;
c) se derulează gratuit sau cu taxă, în funcţie de centru; taxa va fi stabilită în conformitate cu prevederile legale;
d) sunt susţinute de cadre didactice, profesionişti în diverse domenii, voluntari certificaţi etc.
e) eliberarea unui certificat de participare va fi condiţionată de frecventarea cu regularitate a cursului.
Activităţile de dezvoltare personală, comunitară şi recreative pot fi:
a) Literatură, teatru, arte vizuale (desen, pictură, bandă desenată, sculptură, arta fotografică, film, metaloplastie, artă textilă, origami, design etc.);
b) Tehnice şi ştiinţifice, inclusiv iniţiere sau perfecţionare în utilizarea tehnologiei IT;
c) Sport;
d) Ecologie şi protecţia mediului;
e) Sănătate şi stil de viaţă sănătos, prevenirea comportamentelor dăunătoare;
f) Obiceiuri tradiţionale şi meşteşuguri;
g) Muzică şi dans;
h) Istorie, arhitectură, patrimoniu cultural;
i) Drumeţii, excursii;
j) Gastronomie;
k) Despre viaţa de familie;
l) Educaţie juridică de bază;
m) Cursuri de dezvoltare personală;
n) Educaţie antreprenorială;
o) Comunicare;
p) Voluntariat: beneficii şi consecinţe;
r) Culturalizare
s) Educaţia părinţilor;
t) Integrarea pe piaţa muncii;
u) Educaţie media;
v) Prevenirea dezastrelor şi reducerea riscurilor asociate;
x) Educaţie rutieră şi pregătire pentru şcoala de şoferi;
y) Abilităţi de viaţă şi educaţie civică;
z) Valorificarea culturii şi tradiţiilor locale;
w) Alte activităţi.
Obţinerea certificatelor de competenţă
În funcţie de specificul activităţii, centrul comunitar de învăţare permanentă poate elibera documente care să ateste dobândirea anumitor cunoştinţe, abilităţi, competenţe, sau calificări.
Documentele pot fi: adeverinţe, atestate, certificate de calificare profesională, certificate de competenţe, diplome.
La finalizarea programelor de iniţiere, calificare sau recalificare, perfecţionare şi specializare, documentele se eliberează în conformitate cu prevederile Metodologiei de certificare a formării profesionale a adulţilor, care cuprinde procedurile de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire a programelor de formare profesională a adulţilor, precum şi modalităţile de eliberare, gestionare şi arhivare a certificatelor de calificare şi de absolvire cu recunoaştere naţională.
Pentru cursurile având ca grup ţintă copii şi tineri, se pot elibera certificate de competenţe, în condiţiile legii, dacă centrul este acreditat în acest sens sau colaborează cu parteneri acreditaţi pe domeniul respectiv. Aceste certificate vor putea completa portofoliul educaţional al participantului.
Pentru cursurile recreative şi de dezvoltare personală şi comunitară, se pot elibera diplome sau adeverinţe, care atestă perioada de participare la cursuri şi, în cazul cursurilor acreditate, nivelul de competenţe.
Pentru voluntarii care efectuează stagii de practică în centru, se eliberează adeverinţe care să ateste sarcinile îndeplinite în centru, nivelul de îndeplinire şi perioada derulării stagiul de practică;.
Pentru cursurile finalizate cu obţinerea unor competenţe cheie, se pot elibera diplome sau certificate care să cuprindă nivelul de cunoştinţe şi abilităţi ale absolventului. Acestea se vor elibera doar în urma promovării unui examen, care să se desfăşoare conform legislaţiei în vigoare.
Cum se vor finanţa centrele
Înfiinţarea acestor centre se va face cu avizul inspectoratelor şcolare. În cazul în care oferta cuprinde cursuri de iniţiere, calificare sau recalificare, perfecţionare şi specializare profesională, înfiinţarea centrului comunitar de învăţare permanentă se face şi cu avizul agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a Municipiului Bucureşti.
Condiţiile minimale care trebuie îndeplinite în vederea înfiinţării unui centru comunitar de învăţare permanentă sunt:
a) existenţa unui spaţiu adecvat pentru funcţionarea centrului, deţinut cu orice titlu legal, pentru o perioadă de minim 2 ani;
b) asigurarea dotărilor necesare funcţionării centrului, inclusiv tehnologie modernă de comunicare si conexiune la Internet;
c) realizarea unei analize a nevoii de educaţie permanentă a comunităţii, care să justifice propunerea de înfiinţare a centrului.
Activitatea centrului comunitar de învăţare permanentă se finanţează din fonduri publice şi private pe baza parteneriatului public-privat, prin finanţare şi cofinanţare din partea angajatorilor, a organizaţiilor nonguvernamentale, prin fonduri nerambursabile din programe europene şi prin contribuţia beneficiarilor, din contul de educaţie permanentă sau din alte surse.