Poveștile, calea ușoară către o educație completă. Proiectul unic la nivel național care redefinește conceptul de învățare

0
Publicat:

O educatoare pasionată de pedagogiile alternative a înființat la Galați un proiect unic la nivel național, prin care copiii își dezvoltă prin povești limbajul, curiozitatea și memoria, își înving frica de a vorbi în public și depășesc momentele de anxietate atunci când se confruntă cu ele.

Educația prin povești este cea mai simplă cale de învățare FOTO Alina Golăeș
Educația prin povești este cea mai simplă cale de învățare FOTO Alina Golăeș

Alina Golăeș (37 de ani) este profesor SuperTeach, educator Reggio Emilia și fondatoarea StoryLand, primul centru educațional de storytelling din România, cu sediul la Galați.

Este un proiect dedicat artei de a spune povești, prin care o comunitate de dascăli și părinți implicați susțin educația prin poveste pentru a-i ajuta pe copii să devină ființe autonome, empatice și implicate.

Alina a absolvit Liceul Pedagogic din Brăila, a studiat apoi la Universitatea „Dunărea de Jos“ din Galați, unde și-a luat și masteratul, și a început să țină ateliere de storytelling acum opt ani.

„Mi-a plăcut dintotdeauna să lucrez cu copiii. I-am spus mamei că vreau să fac asta când aveam 4 ani. 28 de ani mai târziu acolo am ajuns. Mama mi-a spus că nu a întâlnit pe cineva mai dedicat visului său decât mine“, a declarat dascălul pentru „Weekend Adevărul“.

A lucrat timp de doi ani ca educatoare la o grădiniță de stat, dar nu i s-a potrivit și a renunțat. Ulterior, s-a implicat într-un proiect de coaching cu adulți la nivel național, dar nu a uitat de visul său și a ținut ulterior la Librăria Humanitas din Galați primul atelier de storytelling din orașul de la malul Dunării.

Nimeni nu știa atunci nici măcar ce înseamnă conceputul de storytelling. Alina avea și un blog și făcea și recenzii de carte pentru copii, iar mai multe edituri au susținut-o. La finalul fiecărui atelier, micuții plecau acasă cu câte o carte.

Alina Golăeș FOTO arhiva personală
Alina Golăeș FOTO arhiva personală

A colaborat ulterior cu Librăria Donaris, tot din Galați, unde a organizat și primul festival de storytelling, iar printre invitați s-au numărat mai mulți autori de cărți pentru copii.

Comunitatea din jurul ei a crescut constant, a trecut la citirea și scrierea creativă, iar atunci a simțit că este momentul să pornească un proiect mai amplu. Așa s-a născut StoryLand, care se numise inițial Atelierul de Meșterit Povești.

„Viziunea a fost a mea, dar tot ceea ce este StoryLand acum este datorită comunității de părinți și echipei de educatoare. Mergem pe programa de grădiniță, însă fiecărei teme îi atribuim o poveste, iar acesteia îi atribuim activități din pedagogia alternativă“, explică Alina.

Învățarea la sursă: excursii la fabrici și ferme

Începutul a fost acum cinci ani, cu doar șase copii, iar în prezent, la centrul educațional StoryLand, vin 60 de micuți pe grupele de grădiniță și pe afterschool.

Alina și educatoarele de la StoryLand folosesc metode și activități interactive inspirate din pedagogiile alternative (Montessori, Regio Emilia, Step by Step, Waldorf), pentru a-i educa prin povești.

De pildă, au ateliere de gătit, pornind tot de la o poveste, pictează scoici plecând de la povestea „Mica sirenă“, fac sticle senzoriale de apă, plantează diverse plante – iar toate orele sunt presărate cu multe îmbrățisări.

Părinții sunt implicați în activitățile copiilor de la StoryLand FOTO Alina Golăeș
Părinții sunt implicați în activitățile copiilor de la StoryLand FOTO Alina Golăeș

„Rămân astfel fie cu amintirea poveștii, fie cu amintirea unui cântec legat de ea, fie cu un personaj sau cu ceea ce au lucrat. Mi se pare extraordinar când vin copii și îmi arată ce au lucrat acum doi ani. Este cel mai autentic feedback pe care îl poți primi“, spune cu emoție educatoarea.

În 2020, proiectul de storytelling a fost extins de Alina și în zona rurală prin proiectul „Dăruim comori“, inițiat de o asociație de carte, care a dus poveștile către grădinițele de la satele din județul Galați, către copiii defavorizați care au nevoie de susținere și de cărți.

Micuții de la StoryLand au parte și de numeroase alte experiențe inedite: spre exemplu, au fost la fabrica de becuri de la Pucioasa, pentru a vedea pe viu cum se modelează sticla la cald și cum capătă forma dorită.

Au vizitat și ferma De La Coadă, din județul Brăila, unde au învățat despre animale în mediul lor natural și au avut posibilitatea să le mângâie – cei mici s-au bucurat de compania mai multor animale, precum capre, vaci, rațe și gâște, găini, pui, iepuri, porumbei, găini pitice, curcani, bibilici, câini, pisici și cai.

La centrul educațional de la Galați, copiii mici, între 2 și 3 ani, iau parte în weekenduri la ateliere senzoriale alături de părinți, concept preluat din pedagogiile alternative.

Învățarea prin povești le dezvoltă micuților empatia, imaginația și creativitatea FOTO Alina Golăeș
Învățarea prin povești le dezvoltă micuților empatia, imaginația și creativitatea FOTO Alina Golăeș

„Le dezvoltă mult abilitățile motorii fine și antrenarea răbdării, de care ei vor avea nevoie mai târziu când o să înceapă să scrie. De pildă, dacă tema este despre primăvară, pe masă va fi desenat un copac, iar acesta este făcut miniatural din elemente naturale: rășină, orez și sare“, explică Alina.

Micuții lucrează și pe mese senzoriale, unde exersează scrierea literelor și cifrelor în făină și în nisip, în ideea antrenării mușchilor fini ai mâinii. Când copiii ajung la școală, învățătoarele nu încetează să se minuneze în legătură cu modul în care vorbesc, ce mult i-a schimbat expunerea la povești, imaginația pe care o au și cât de empatici sunt cu colegii lor și cu ceilalți.

Cititul cu voce tare, adus la nivel de artă

La StoryLand s-a deschis și un centru SmartyKids, un program complementar de aritmetică mentală, dedicat copiilor, dar ceea ce face cu adevărat diferența este cititul cu voce tare.

„Dă glas copiilor, în sensul că îi implică în procesul de învățare. Ceea ce se întâmplă în primii ani ai copiilor pune bazele pentru viața lor ca viitori adulți. Acesta este momentul când noi trebuie să lucrăm foarte mult pentru a influența experiențele copiilor cu lumea exterioară și a le dezvolta mintea“, explică Alina cât de mult îi influențează metoda de predare pe micuți.

Educatoarele de la centrul educațional din Galați au adus cititul cu voce tare la nivel de artă pentru a-i ajuta pe copii la alfabetizarea timpurie, la dezvoltarea limbajului, la recunoașterea sunetelor și literelor și a unei game foarte extinse a vocabularului. Nu în ultimul rând, metoda le dezvoltă abilitatea de a asculta, dar îi ajută și să scape de tracul de a vorbi în public.

„Când citesc, scapă de acea doză de stres pe care au acumulat-o într-o perioadă mai încărcată. Lectura duce copiii în locuri și momente în care nu au fost niciodată, ceea ce îi ajută să își lărgească lumile lor interioare“, detaliază Alina.

GALERIE FOTO STORYLAND

Mai multe studii științifice au demonstrat că cititul cu voce tare construiește motivația copiilor, le dezvoltă curiozitatea și memoria și, foarte important, îi ajută să depășească momentele de anxietate.

Profesorul SuperTeach are întotdeauna un personaj la îndemână, pe care îl folosește ca să spună povestea. Storytellingul este, de fapt, teatru, o punere permanentă în scenă, îmbinată cu arta de a povesti. Personajul trece pe la fiecare copil, fac cunoștință cu el, îl simt, îl văd și îl ating, iar apoi se reîntoarce la povestitor.

Micuții învață și ce culori au emoțiile, cum se simt ele și cum să își gestioneze stările negative. Alina oprește mereu povestea și creează suspans, face apel la emoțiile copiilor, iar la final binele învinge întotdeauna răul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite