Mica Revoluţie din Educaţie. Ce standarde vor fi obligate să respecte şcolile, de anul viitor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Respectarea drepturilor copilului, egalitatea de gen, educaţia interculturală, dar şi rezultate mai bune la examene vor fi noile standarde de calitate după care vor fi evaluate şcolile din anul şcolar 2018-2019. În acelaşi timp profesorii vor fi pregătiţi continuu pentru ca elevii să aibă cele mai bune rezultate. Şcolile care nu se vor ridica la nivelul pretenţiilor vor dispărea, avertizează oficialii de la Educaţie.

Cadre medicale în toate unităţile de învăţământ, profesori pregătiţi să recunoască elevii abuzaţi şi clase prietenoase cu copiii de alte naţionalităţi sau cu tulburări de învăţare. Acestea sunt doar câteva dintre modificările pe care Ministerul Educaţiei vrea să le aducă din anul şcolar viitor în unităţile de învăţământ din România. Toate se regăsesc în două proiecte de hotărâre care urmează să schimbe modul de evaluare a unităţilor de învăţământ. Şcolile care nu vor ţine pasul cu noile cerinţe, vor dispărea, atrag atenţia oficialii.

Concret, Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre pentru modificarea metodologiei de evaluare a unităţilor de învăţământ în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice, dar şi un proiect de modificare a standardelor de autorizare. Dacă la nivelul metodologiei, modificările nu sunt majore, noile standarde de calitate şi de autorizare a unităţilor de învăţământ ar putea crea o mică revoluţie.

În primul rând, oficialii de la Ministerul Educaţiei vor ca proiectele de dezvoltare strategică a şcolilor să fie elaborate după consultarea şi implicarea beneficiarilor, inclusiv a celor care aparţin minorităţilor naţionale, etnice, religioase, lingvistice sau culturale. Totodată, proiectele de dezvoltare strategică trebuie să includă parteneriate şi cu alte unităţi de învăţământ, cu părinţiu, comunitatea locală, la fel cum trebuie să includă şi activităţi stabilite la cererea elevilor din comunitate.

Un rol important în noile standarde de calitate îl au acţiunile de integrare în comunitatea şcolară a copiilor din grupurile vulnerabile, fie că se referă aici la elevi cu cerinţe educaţionale speciale, fie la minorităţile existente în şcoală.

Integrarea copiilor minoritari trebuie să fie efectuată şi în modul în care este utilizat spaţiul şcolii. Mi exact, de acum încolo modul în care sunt utilizate spaţiile şcolare va fi luat în calcul la obţinerea autorizaţiei, iar pentru ca unitatea de învăţământ să obţină calificative cât mai bune, acestea vor trebui să afişeze elemente pozitive specifice culturii minorităţilor existente în comunitate, combinată cu absenţa elementelor denigratoare la adresa altor culturi.

„O şcoală de calitate va trebui să asigure obţinerea rezultatelor învăţării nu numai la nivel de medie, ci şi pentru cei care au dificultăţi de învăţare din cauze care ţin de persoană (existenţa unor dizabilităţi, a tulburărilor specifice de învăţare etc.), cauze economice şi sociale (sărăcie, excluziune şi/sau marginalizare etc.), educaţionale (nivel redus de educaţie a familiei), culturale etc., dar şi pentru participanţii la educaţie talentaţi şi capabili de performanţe înalte”, a explicat directorul Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), Şerban Iosifescu.

Sevicii medicale şi consiliere pentru părinţi

Un alt criteriul de calitate după care se va ghida ARACIP în autorizarea unei şcoli este asigurarea serviciilor medicale prin cabinet sau parteneriat cu un cabinet, dar propriu-zis un învăţământ de calitate, îl asigură unitatea care poate asigura permanent prezenţa în şcoală a personalului medical calificat, explică directorul Aracip.

„În grădiniţe acum este obligatorie prezenţa personalului medical calificat, pentru că ar trebui să facă trierea în fiecare dimineaţă”, a explicat Iosifescu.
Totodată, dacă la vechile standarde se specifica că nu se evaluează la autorizare asigurarea serviciilor de orientare şi consiliere , noile standarde prevăd că trebuie să existe o colaborare cu specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională sau cu alţi specialişti, precum şi existenţa în şcoală a programelor de educaţie parentală şi a formatorilor parentali.
Tot la aceeaşi categorie, experţii în Educaţie recomandă normarea personalului de specialitate la un număr mai mic de copii decât prevăd normativele, prin parteneriate şi programe de voluntariat.

Profesorii, între formare şi rezistenţă la schimbare

Noile standarde nu numai că prevăd ca profesorii să participe la programe de dezvoltare profesională, dar ar trebui să fie ghidaţi să participe la programe de formare privind drepturile copilului, dar şi privind modalităţile de recunoaştere a cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copiilor. Cursurile la care profesorii ar trebui să meargă sunt şi cele centrate pe dezvoltarea competenţelor educaţiei estetice, morale, tehnologice, fizice, pentru un stil de viaţă sănătos, rezolvare creativă şi gândire critic, arată proiectul de hotărâre. „Unităţile de învăţământ care sunt evaluate periodic şi nu îndeplinesc standardele de acreditare, intră în procedură de desfiinţare prevăzută în articolul 34 din Legea Calităţii. Totodată, furnizorii de Educaţie care funcţionează fără autorizaţie intră în penal”, atrage atenţia Iosifescu.

De altfel, chiar zilele trecute ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, spunea că inovarea în educaţie este „nu numai urgentă, ci şi cheia unei dezvoltări durabile a economiei şi a societăţii”, şi în acelaşi timp recunoştea că aceasta este o temă foarte controversată, susţinând că „există o mare rezistenţă la schimbări din partea profesorilor”.

Noile standarde, pilotate din 2015

Peste 680 de şcoli au fost evaluate după noile criterii de calitate printr-un proiect pilot derulat de Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar încă din 2015. Printre unităţile de învăţământ care au făcut parte din proiect se numără şi Şcoala gimnazială „Nicolae Labiş” din Capitală. „Standardele avute în vedere pentru analiza activităţii educative din şcoală au fost în regulă. Au fost mici schimbări în chestiuni legate de modalitatea de a aprecia o lecţie. Reprezentanţii ARACIP au fost foarte atenţi la rezultatele obţinute de copii la concursurile şcolare, la olimpiade, au intrat şi la lecţii, au stat de vorbă cu părinţii din Comitetul de Părinţi şi cu cadrele didactice. Mi se pare normal ca o evaluare să fie ţintită către bunăstarea elevului, pentru că el este beneficiarul. Noi nu avem foarte mulţi elevi minoritari sau cu cerinţe educaţionale speciale, dar pe cei pe care îi avem încercăm să îi integrăm”, a explicat directorul Şcolii „Nicolae Labiş”, Mirela Georgescu.

Modificări radicale aduse sistemului

Ministerul Educaţiei lucrează în această perioadă la mai multe proiecte pentru modificarea sistemului de învăţământ. Printre acestea se numără  evaluarea şi integrarea copiilor cu nevoi speciale, implementarea învăţământul profesional în parteneriat cu firmele, acordarea unei mese calde elevilor, măsurile anti-segregare, dar şi acreditarea şi evaluarea şcolilor doctorale. Totodată, pe motiv că formarea iniţală a profesorilor este precară ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, lucrează şi la un nou mod de pregătire a dascălilor, cum ar fi masterul didactic care să se întindă pe mai mulţi ani. „Resursele umane pot determina, într-o măsură mult mai mare decât cheltuielile materiale, creşterea calităţii educaţiei”, este de părere Daniela Vişoianu, preşedinta Coaliţiei pentru Educaţie.

Documentele de evaluare, predate online

La metodologie, în afara unor clarificări privind anumite termene şi simplificarea unor activităţi, principala noutate este renunţarea la depunerea de hârtii sau de documente în format electronic la ARACIP, întreg procesul de evaluare externă fiind, de acum, documentat on-line, explică expertul în Educaţie Şerban Iosifescu.

„Deja am început să lucrăm pe platformă. Şcolile ne trimit cererile generate de platformă. Platforma generează cererea, reprezentanţii unităţilor de învăţământ le printează şi iau semnătura şi parafa Inspectoratului Şcolar. Este singura hârtie de care avem nevoie, pentru că este prevăzută în procedură”, a mai arătat directorul ARACIP. Cele două proiecte de Hotărâre sunt în dezbatere publică până pe 9 noiembrie. Proiectul de Hotărâre privind modificarea metodologiei se va aplica imediat ce va fi aprobată de Guvern, iar proiectul de Hotărâre privind standardele de autorizare şi evaluare va intra în aplicare din anul şcolar 2018-2019.

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite