Întoarcerea la trei trimestre, aspru criticată. Petiţie: „Din 180 de zile de şcoală, 100 de zile ar conţine evaluări“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Structura anului şcolar s-ar putea schimba chiar din anul şcolar următor, a anunţat ministrul Educaţiei FOTO: arhiva
Structura anului şcolar s-ar putea schimba chiar din anul şcolar următor, a anunţat ministrul Educaţiei FOTO: arhiva

Comunitatea „Părinţii cer schimbare“ a lansat o petiţie online, criticând varianta de lucru anunţată de ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu, cel care propune modificarea structurii anului şcolar şi revenirea la trei trimestre.

Sunt discuţii aprinse în mediul online după ce ministrul Educaţiei a anunţat, la mijlocul acestei săptămâni, că se are în vedere o modificare a structurii chiar din anul şcolar 2022-2023. 

În timp ce asociaţiile elevilor critică faptul că ministrul a venit în spaţiul public doar cu o declaraţie, fără o propunere concretă pe marginea căreia să se poată discuta, părinţii au creat deja o petiţie.

Comunitatea „Părinţii cer schimbare“ a lansat online petiţia „Nu vrem 100 de note pe an“, în care arată că „din 180 de zile de şcoală, 100 de zile ar conţine evaluări, în condiţiile ideale în care nu am avea mai multe evaluări într-o singură zi, aşa cum cer normele de igienă a învăţării şi de sănătate“.

„Varianta de lucru adusă ieri în spaţiul public, referitoare la noua structură a anului şcolar, propune întoarcerea la trei trimestre şi stabileşte un număr de 180 de zile de şcoală în total. 

Un calcul simplu arată că adăugarea unui trimestru în plus ar însemna în jur de 30 de note suplimentare la gimnaziu, şi mai multe teze, în funcţie de anul de studiu şi de numărul de opţionale. Astfel, am ajunge la un total de aproximativ 100 de note necesare încheierii situaţiei şcolare“, spun părinţii în petiţia lansată pe platforma declic.ro

Noua structură ar transforma evaluarea dintr-un instrument de măsurare într-un scop în sine, mai spun părinţii.

„Elevii merg la şcoală pentru a forma şi consolida competenţe, pentru a dobândi cunoaştere, şi nu pentru a fi într-o continuă evaluare. Având în vedere toate aceste lucruri, dorim să se renunţe fără nicio discuţie la varianta de an şcolar cu 3 trimestre şi să se revină urgent la urmărirea interesului (suveran) al copiilor“, mai spun părinţii prin intermediul petiţiei semnate deja de peste 1.400 persoane.

„Nicăieri nu se învaţă mai bine frica decât în şcoala românească“

Schimbarea de structură propusă, neînsoţită şi de schimbări de fond, nu va aduce nicio îmbunătăţire în şcoala românească, susţin şi alte voci. Profesoara Alexandra Chirea susţine într-o postare pe contul său de socializare că mai multe zile de şcoală nu vor îmbunătăţi cu nimic performanţele elevilor.

„Domnule ministru, aţi reuşit. Ne certam pe vacanţe, pe trimestre, pe numărul de ore, iar în toată cearta asta nu mai contează cine ţine orele, cum o face şi pe ce perioadă (da, da, insist cu treaba aia putredă cu postul pe viaţă). 3 serii de teze, 3 de evaluări şi de medii, căci singurul lucru pe care îl pot face decidenţii în ţara asta este să prelungească sau să scurteze anul şcolar.

Da, da, şi oamenii noi din politică au venit cu această senzaţională idee că trebuie, dom'le, vreo 10 zile de şcoală în plus, poate chiar 15. Putem să scoatem toate vacanţele, putem face şcoală şi vara, şi în weekend, şi în somn, rezultatul va fi acelaşi, tot atâţia copii nu vor înţelege ce citesc.

De unde ideea asta că mai mult înseamna mai bine? Păi credeţi că motivul pentru care acei copii nu înţeleg ce citesc este că nu au mai avut înca o săptămână de şcoala sau că nu au fost evaluati suficient? Aolo, te pomeneşti că 3 evaluari, 3 rânduri de teze, 3 rânduri de medii le lipseau elevilor rămaşi în urmă şi lăsaţi în urmă de unii dintre profesorii lor“, a scris cadrul didactic pe Facebook.

„În şcoala noastră încă se dau note după simpatii şi antipatii sau în funcţie de mercur retrograd“

Evaluările mai dese vor avea efectul contrar celui dorit, spune prof. Chirea, care susţine că până la schimbarea structurii anului şcolar altele sunt schimbările de înfăptuit. Printre acestea, „faptul că în şcoala noastră încă se dau note dupa simpatii şi antipatii sau în funcţie de mercur retrograd“, mai spune profesoara.

„Practic, îi evaluăm mai des ca să arătăm că nu ştiu, să le fie clar, dom'le, în caz că aveau dubii, că sunt iremediabili şi ai nimănui. Avem cel mai de succes sistem de învăţare a fricii. Putem anxieta copiii în buclă şi, uneori, o facem chiar cu plăcere, cu o satisfacţie dezarmantă. Nicăieri nu se învaţă mai bine frica decat în şcoala românească.

Problema nu este cât de scurt sau lung e anul şcolar, problema e, şi am mai spus-o, cu lucrurile mici care nu pot fi reglementate de lege, cu faptul că în şcoala noastră încă se dau note dupa simpatii şi antipatii sau în funcţie de mercur retrograd, asta în lipsa unor standarde de evaluare şi a unor module de dezvoltare personală. Iar lupta şi mai mare se dă cu mentalităţile profesorilor, cu frustrările lor, cu prejudecăţile lor, cu mecanismele lor de apărare la tot ceea ce înseamnă schimbare.

Cea mai mare luptă cu astea se dă. Abia când vom fi câştigat lupta asta, abia atunci o să ne putem pune problema minoră a numarului de zile de şcoală. Când începeţi lupta asta, domnule ministru? Încheiaţi circul ăsta nejustificat cu trimestrele! Putem avea şi vacanţe scurte şi dese (aşa cum spun specialiştii că e bine), şi semestre!“, a scris prof. Alexandra Chirea.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Consiliul Naţional al Elevilor: Structura anului şcolar necesită propuneri concrete, nu doar declaraţii publice. Care sunt propunerile elevilor

Ce spune şeful Inspectoratului Şcolar despre banii care se cer elevilor în mai multe şcoli din Constanţa

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite