INTERVIU Pavel Năstase, rectorul ASE:  ”În România există o inflaţie de diplome”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pavel Năstase, rectorul ASE, susţine că este necesar un control al Ministerului Educaţiei asupra diplomelor emise de universităţi   FOTO Mediafax
Pavel Năstase, rectorul ASE, susţine că este necesar un control al Ministerului Educaţiei asupra diplomelor emise de universităţi   FOTO Mediafax

Universităţile din România nu sunt pregătite să gestioneze genul de autonomie pe care o au instituţiile de învăţământ superior din Germania, unele dintre ele vechi de aproape 1.000 de ani şi cu un prestigiu pe măsură, a declarat rectorul Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucureşti, profesorul universitar Pavel Năstase, într-un interviu pentru „Adevărul”.

O diplomă de la Universitatea Heidelberg, cea mai veche din Germania (fondată în 1386) nu se compară o diplomă de la o universitate din România, având în vedere că în momentul de faţă în România este o "inflaţie de diplome universitare", atrage atenţia rectorul ASE, Pavel Năstase, într-un interviu pentru ”Adevărul”.

Povestea autonomiei universitare a pornit de la amendamentele pe care parlamentarii le-au adus Legii Educaţiei Naţionale, la începutul lunii martie, care vizează sporirea autonomiei universităţilor, însă se pregăteşte şi retragerea dreptului rectorului de a anula diplomele universitare conferite cu încălcarea legii sau a eticii universitare.

Adevărul: Preşedintele Comisiei din Senat, fostul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a spus că ar vrea ca universităţile din România să aibă o autonomie similară cu cea a universităţilor germane, fiind vorba de o posibilă adaptare a sistemului nemţesc pe învăţământul superior din România. Credeţi că se poate face acest lucru pe sistemul de la noi, sau mediul nostru academic nu este tocmai pregătit pentru aşa ceva?

Pavel Năstase: Orice propunere de modificare a Legii Educaţiei trebuie să fie trecută printr-un filtru, ceea ce înseamnă punctul de vedere al universităţilor, pentru că vorbim de o măsură care se referă la instituţiile de învăţământ superior.

Este necesară creşterea autonomiei universităţilor. Însă, în ceea ce priveşte problema diplomelor şi a documentelor de studii în general, aceasta este mai delicată pentru că, în momentul de faţă, în România există o inflaţie de diplome, iar foarte multe documente de studii au fost falsificate. Momentan, este foarte dificil de a implementa o asemenea schimbare în România.

”Ministerul Educaţiei trebuie să păstreze un control asupra diplomelor”

Cred că Ministerul Educaţiei trebuie să păstreze un control asupra diplomelor. Evident că diploma o semnează universitatea care o emite, dar ministerul trebuie să aibă o evidenţă a acestor documente de studii printr-un registru naţional, în contextul actual.

Se poate face o schimbare de strategie din acest punct de vedere, în sensul ca diplomele să fie gestionate de către universităţi, dar în condiţiile în care sistemul este foarte bine aşezat şi clarificat ca şi programe de studii şi universităţi de stat sau particulare.

Să nu uităm aici, totuşi, că pe domeniul economic, spre exemplu, sunt 53 de facultăţi de stat, iar restul sunt particulare, dintr-un total de circa 110. Aici trebuie un pic controlată partea de rezultate ale învăţării, adică diplomele care certifică rezultatele academice.

Un amendament adus pe ordonanţa 92, care modifică LEN, de către Comisia de învăţământ de la Camera Deputaţilor vizează dreptul rectorilor de a retrage diplomele de doctor. Consideraţi că este o măsură bună?

Noi nu avem credibilitatea universităţilor germane şi, dacă vrem să trecem la stadiul de a avea încredere în semnătura unui rector sau cea a unui decan de facultate, înseamnă că trebuie să avem în vedere un control mai riguros.

Titlul este foarte important, diploma este un document care atestă ceea ce spune titlul. Degeaba îi iau universităţii posibilitatea de a anula diplome de doctor pentru că, de fapt, trebuie anulat ordinul care atestă titlul de doctor, lucru pe care îl poate face numai Ministerul Educaţiei.

Certificatul şi titlul de doctor sunt legate unul de altul. Teza de doctorat împreună cu documentele sunt propuse de către universitate şi ajung la Ministerul Educaţiei, la Consiliul naţional de evaluare a diplomelor (CNATDCU) şi, pe baza unei analize care se face la nivelul ministerului, se propune către Consiliu titlul de doctor, iar dacă CNATDCU votează în favoarea acordării acestuia, ministrul dă un ordin prin care atestă titlul de doctor.

Anularea diplomei, la mâna Ministerului Educaţiei

Acest ordin ajunge apoi la universitate şi, pe baza acestuia, instituţia eliberează diploma de doctor. Cum pot să anulez eu o diplomă când, ierarhic vorbind, mai sus este un ordin de ministru care stă la bază?

Probabil că vor fi multe dezbateri pe această temă de schimbare a Legii Educaţiei. Nu cred că cei din Comisia din Senat nu vor lua în considerare ceea ce spun universităţile, fiindcă mulţi membri de acolo sunt colegi de-ai noştri care cunosc foarte bine situaţia învăţământului universitar.

O altă modificare propusă de parlamentari se referă la proprietatea publică a universităţilor, care ar putea primi dreptul de a se folosi de aceasta, adică de a concesiona terenurile pe care le au, spre exemplu. Ce credeţi despre aceasta?

Cred că ar fi o măsură bună pentru că, într-adevăr, noi primim în momentul de faţă, pentru partea aceasta de dezvoltare a patrimoniului, bani de la bugetul de stat, dar dacă se va lua o asemenea măsură înseamnă că universităţile vor fi nevoite să se descurce singure  ca să-şi dezvolte patrimoniul.

Cred că aici este ţinta cea mai mare şi provocarea: universitatea devine proprietar şi atunci nu cred că se vor mai da bani din buget pentru partea aceasta de investiţii şi de dezvoltare a universităţii. În acest caz, universitatea va fi obligată ca, din investiţii proprii, să-şi îmbogăţească patrimoniul. Oricum, în această situaţie se fac analize financiare şi patrimoniale mai întâi.

În străinătate există o mobilitate foarte mare a cadrelor didactice din universităţi. Credeţi că se pot aduce şi la noi mai mulţi profesori străini care să predea la universităţile din România?

Este necesar să aducem profesori din străinătate aici, care să predea în universitpţi şi să facă cercetare cu echipele noastre. În momentul de faţă, la noi, avem profesori străini din Franţa, Marea Britanie care vin şi predau la ASE, însă pentru perioade scurte de timp şi, în general, pentru a susţine conferinţe în baza unui contract. În momentul de faţă, la majoritatea facultăţilor din cadrul ASE avem câte doi-trei profesori care sunt invitaţi să ţină aceste conferinţe pe diverse teme.

Profesorii aceştia nu sunt angajaţi cu norma de bază fiindcă pentru aceasta este nevoie de o aprobare de la Ministerul Muncii, care trebuie să le dea drept de muncă în România, după care, profesorii trebuie să intre pe sistemul nostru de salarizare şi să plătească toate impozitele la stat, deci este mai complicat.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite