Ce trebuie să știe un elev care termina clasa I. Cele mai importante deprinderi și cunoștințe
0Elevii care termină clasa I trebuie să dețină un anumit set de competențe care au fost menționate într-un raport de evaluare al Ministerului Educației. Documentul trebuie completat la finalul anului școlar de către învățător și este obligatoriu pentru copiii care au intrat în clasa pregătitoare în septembrie anul acesta. Evaluarea va face parte din portofoliul educațional al elevului.
Elevii trebui să aibă un set de abilități bine dezvoltate în mai multe domenii esențiale pentru dezvoltarea lor: dezvoltarea limbajului și a comunicării, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea socio-emoțională și dezvoltarea fizică și motrică. Concret, un copil care termină clasa I trebuie să știe să citească cuvinte și propoziții scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână, să scrie literele de mână, să scrie și să numere până la 100.
Dezvoltarea limbajului și a comunicării
În ceea ce privește limbajul și comunicarea, elevii care termină clasa I ar trebui să fie capabili să înțeleagă un mesaj oral atunci când le este transmis pe teme accesibile lor. Ei trebuie să fie receptivi și să poată identifica cu ușurință sunete, silabe, cuvinte și enunțuri. De asemenea, copiii ar trebui să poată exprima ei înșiși cu ușurință mesaje în diverse situații de comunicare, să formuleze enunțuri proprii, să poată transmite informații, să poată participa la dialoguri simple, în diferite contexte.
La finalul clasei I, elevii trebuie să poată citi cuvinte și propoziții scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână, să identifice masajul dintr-un text care prezintă întâmplări, fenomene, evenimente familiare, să identifice semnificația unor simboluri din universul familiar, care transmit mesaje simple și să exprime interes pentru lectura unor texte simple, susținute de suport imagistic. De asemenea, un copil de 7 ani ar trebui să știe să scrie literele de mână, să poată redacta mesaje scurte.
Dezvoltarea cognitivă
Elevii care termină prima clasă a ciclului primar trebuie să știe să scrie, să citească și să formeze numere până la 100, să le poată compara între ele, să le ordoneze pe axa numerelor. Copiii trebuie să stăpânească adunări și scăderi până la 100, mental și în scris, să utilizeze anumite denumiri și simboluri matematice (termen, samd, total, diferență, <, >, =, +. -) în rezolvarea și/sau compunerea de probleme.
Alte competențe:
- Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul înconjurător;
- Orientarea și mișcarea în spațiu în raport cu repere/direcții date folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în față, în spate, stânga, dreapta, orizontal, vertical, oblic, interior, exterior;
- Recunoașterea figurilor și a corpurilor geometrice în mediul apropiat și în reprezentări plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);
- Rezolvarea anumitor probleme prin observarea unor regularități din mediul apropiat;
- Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică;
- Rezolvarea de probleme simple în care intervin operații de adunare sau scădere în concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice;
- Utilizarea unor etaloane convenționale pentru măsuri și estimări, utilizarea măsuri neconvenționale pentru determinarea și compararea capacităților și a lungimilor, utilizarea unor unități de măsură pentru determinarea și compararea duratelor unor activități cotidiene;
- Cunoașterea unităților de măsură uzuale pentru lungime, capacitate (centimetrul, litrul) și unele instrumente adecvate;
Dezvoltarea socio-emoțională a capacităților și atitudinilor de învățare
Copiii trebuie să manifeste interes pentru auto-cunoaștere, să aibă o atitudine pozitive față de sine și față de ceilalți, să prezinte trăsături personale elementare, în contexte variate, să cunoască reguli de igienă personală. Elevii care termină clasa I trebuie să știe să-și exprime adecvat emoțiile în interacțiunea cu copiii și adulții cunoscuți, să asocieze emoții de bază cu elemente simple de limbaj nonverbal și paraverbal, să transmită mesaje verbale și nonverbale simple despre propriile experiențe de viață. Ei trebuie să știe ce înseamnă prietenia și să fie capabili să identifice caracteristici necesare pentru a fi bun prieten.
De asemea, elevii trebuie să poată identifica sarcini de lucru simple în contexte variate, să poată recunoaște importanța învățării și a meseriilor cunoscute sau preferate.
Dezvoltarea fizică și motrică, celemai importante competențe
Recunoașterea influenței aerului și apei asupra sănătății, adoptarea corectă a posturii corporale dar și cunoașterea și respectarea regulilor de igienă personală.
Copiii trebuie să efectueze acțiuni motrice specifice unor forme de manifestare a capacităților motrice, trebuie să știe cum să aplice deprinderile motrice în condiții de joc și de întrecere, cum să aplice deprinderile de expresivitate corporală și pe cele adaptate din diferite discipline sportive. Mai mult, elevii trebuie să poată participa la jocurile și activitățile motrice organizate sau spontane, să sesizeze regulile necesare desfășurării jocurilor și altor activități motrice, să participe la activități specifice educației fizice, organizate în grup, dar și să manifeste cooperare, întrajutorare și fair-play în timpul activităților motrice.