Abecedarele au ajuns pe băncile copiilor. Ce defecte au ele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Noile abecedare au ajuns la elevi abia în al doilea semestru    FOTO: Mediafax
Noile abecedare au ajuns la elevi abia în al doilea semestru    FOTO: Mediafax

Abecedarele au ajuns pe băncile şcolilor la şase luni după începerea şcolii, iar învăţătorii spun că unele dintre acestea au probleme cum ar fi caligrafia şi cerinţele greoaie

Noile abecedare au ajuns pe băncile elevilor la şase luni de la începerea anului şcolar. Cel puţin aşa a anunţat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. "Ultimele abecedare s-au livrat în şcoli zilele trecute, mult după 9 februarie, când a început semestrul al doilea, în condiţiile în care licitaţia a fost lansată în aprilie 2014", a explicat ministrul în emisiunea "După 20 de ani".

Noile abecedare au fost publicate şi pe site-ul manuale.edu.ro, al Ministerului Educaţiei, unde pot fi consultate de oricine doreşte. Dacă un expert aruncă o privire mai atentă pe ele, însă, poate observa că acestea au câteva defecte, ceea ce nu este de mirare având în vedere timpul foarte scurt pe care Ministerul Educaţiei l-a acordat editurilor pentru realizarea proiectelor de manual, spun învăţătorii. Caligrafia este principalul defect la unele abecedare, în timp ce altele nu sugerează interdisciplinaritatea şi au cerinţe uneori greu de descifrat, iar la toate manualele de Comunicare în Limba Română pentru clasa I lipseşte specificul local, jocurile de copii din folclor, apreciază învăţătoarea Cornelia Popa, vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

Un abecedar bun trebuie să îndeplinească o serie de criterii pe care învăţătorii cu experienţă le recunosc imediat ce se uită pe o pagină din manual. În primul rând, un astfel de manual trebuie să prezinte corect caligrafia, scrierea literelor de mână trebuie să fie impecabilă, în al doilea rând, imaginile trebuie să corespundă cu litera sau grupul de litere învăţate în lecţia respectivă. De asemenea, imaginile trebuie să fie mari şi clare, nu mici şi aglomerate, fiindcă unui copil îi este greu să urmărească o imagine plină de elemente mici. Nu în ultimul rând, lecţiile trebuie să fie pline de jocuri şi exerciţii interactive care să arate situaţii de viaţă specifice unui copil de 7 ani şi în acelaşi timp să-l înveţe cum să se comporte în acele situaţii.

Nu toate manualele îndeplinesc aceste criterii. Cea mai mare problemă, care se regăseşte în două din noile abecedare, este caligrafia incorectă. Spre exemplu, în două manuale, litera b mic şi litera z mic nu sunt corect scrise. "B scris cu bucla la jumătatea spaţiului (de pe linia caligrafică) e o greşeală metodică gravă", atrage atenţia învăţătoarea Popa arătând pe imaginea din manual. "Manualul nu respectă principiul caligrafiei, în rest este foarte bogat în exerciţii, practic nu ai nevoie de un auxiliar la acest manual. Ordinea în care sunt prezentate literele le permite copiilor să formeze cuvinte repede. Practic, urmează prototipul vechiului abecedar, elevul este pus în situaţia de a comunica urmărind imaginea, însă unele imagini, în special cele de la poveşti sunt prea mici şi solicită foarte mult atenţia copiilor, sunt obositoare, iar manualul nu are un capitol de recapitulare din clasa pregătitoare", a observat Cornelia Popa. Alte manuale au imagini mari, clare şi interactive la poveşti, pentru care au acordat două pagini, nu doar una.

litera b abecedar

În alt abecedar, elevii au un capitol de recapitulare din care ar putea învăţa şi o lună, fiind foarte bine realizat. "Se vede că cine a făcut acest manual are mulţi ani de experienţă la clasă, cerinţele apelează la partea emoţională a elevilor, spre exemplu au un exerciţiu în care învaţă să facă un compliment sau să răspundă la unul. Caligrafia este foarte bună, avem despărţirea în silabe la capătul rândului şi e bogat în conţinut. De asemenea, sugerează mai bine interdisciplinaritatea decât alte manuale", a apreciat învăţătoarea.

Un alt Abecedar, însă, nu trece testul de interdisciplinaritate şi nici testul de claritate. "Un manual puţin mai sărac, imaginile sunt cam aglomerate şi nu sugerează interdisciplinaritatea. E îmbârligat", apreciază învăţătoarea, dar mai spune că exerciţiile sunt diverse şi se specifică la începutul capitolelor care sunt competenţele pe care le urmăresc. "Ceea ce lipseşte din toate manualele, însă, este specificul local, jocurile copiilor din folclor", a spus învăţătoarea.

Licitaţie amânată şi contestată

În 2013, Ministerul Educaţiei anunţa că dă startul uneia dintre cele mai importante licitaţii publice din învăţământ, care ar urma să schimbe manualele vechi de peste 10 ani din şcoala primară. Însă, licitaţia a fost lansată oficial cu o întârziere de aproape trei luni faţă de calendarul iniţial. Documentele depuse atunci pe site-ul Sistemului Electronic pentru Achiziţii Publice au fost contestate de editori şi procedura licitaţiei a suferit amânări peste amânări, astfel încât, rezultatele au putut fi anunţate abia în luna august, cu doar câteva săptămâni înainte de începerea noului an şcolar.

Dar nici nu au fost bine anunţate, că rezultatele au fost contestate de editori. Astfel, primele manuale au ajuns pe băncile copiilor abia la sfârşitul lunii noiembrie, însă la clasa I, elevii au primit Abecedarul abia în semestrul al doilea. Abecedarul a fost cel mai contestat manual dintre toate, iar editoriii de la Akademos au dat în judecată Ministerul Educaţiei, pentru modul în care au fost evaluaţi şi descalificaţi.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite