Cum folosește Kremlinul fermele de trolli ruși pentru a bloca sprijinul american pentru Ucraina

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Strategii politici și trollii au scris mii de articole cu știri inventate, postări pe rețelele sociale și comentarii care promovează ideea izolaționismului american, potrivit WP. Documentele arată că trolii erau instruiţi să promoveze mesaje în care Joe Biden era acuzat că SUA se îndrepta ,,spre colaps” din cauza politicilor sale şi că ,,banii ar trebui cheltuiți la granița Americii şi nu a Ucrainei”. 

Cea mai recentă campanie rusă vizează ajutorul american pentru Ucraina FOTO SHUTTERSTOCK
Cea mai recentă campanie rusă vizează ajutorul american pentru Ucraina FOTO SHUTTERSTOCK

Washington Post notează că mai mulţi oficiali occidentali de rang înalt consideră că propaganda rusă a devenit o unealtă la fel de importantă pentru Moscova ca şi operaţiunea militară din Ucraina, constituind un al doilea front al războiului dus de Kremlin.

Documentele obținute de un serviciu de informații european și analizate de WP datează din perioada mai 2022 - august 2023 și fac parte dintr-o scurgere mai amplă de date despre eforturile Moscovei de a slăbi sprijinul pentru Ucraina. Rusia și-a intensificat operațiunile de propagandă mai ales în contextul în care Kievul așteaptă aprobarea Congresului american pentru un ajutor critic abilității sale de a se apăra de agresiunea rusă.

Trollii au încercat să-l creioneze pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski drept corupt, au evidențiat numărul mare de migranți care traversează granița dintre SUA și Mexic, au cerut ca securitatea frontierelor să fie finanțată în dauna armelor pentru Ucraina și i-a descris „americanii albi” ca fiind principalii perdanți din cauza ajutorului extern, arată documentele.

Strategia promovează puncte de vedere din aripa de extremă dreapta a Partidului Republican și solicită ca o parte din mesaje să fie exprimate de „lideri de opinie publică și politicieni” americani.

Metadatele arată că documentele provin de la Agenția de Design Social (Moscova). SUA au impus luna trecută sancțiuni directorului său, Ilia Gambașidze, pentru campanie malignă de influență și crearea de site-uri web ce imită portaluri europene legitime.

Impactul programului rusesc din ultimul deceniu e vizibil în dezbaterea de azi privind ajutorul pentru Ucraina, a apreciat Clint Watts, șeful Centrului de analiză a amenințărilor de la Microsoft.

Rusia „spune publicului 80 % din ceea ce aude deja și 20 % din ceea ce vrea să audă”, a spus el, explicând că această tactică este foarte eficientă pe termen lung. De altfel, comunitatea de informații din SUA a stabilit că, în 2016, Rusia a folosit rețele de trolii pentru a răspândi dezinformare menită să saboteze campania electorală a lui Hillary Clinton și să o ridice pe ce a lui Donald Trump.

În timp ce administrația Biden se pregătea în această primăvară să încerce să treacă prin Congres fonduri suplimentare pentru Ucraina, site-urile pe care Microsoft și alți cercetători le-au legat de campania Kremlinului au făcut noi încercări de a răspândi conținuturi înșelătoare cu privire la imigrație și la granița cu Mexicul. De pildă, un site a postat un articol despre ceea ce a numit un val de imigrație ilegală care „subminează fundamentul securității naționale”.

Campania de subminare a sprijinului american pentru Ucraina

Este adevărat că unii republicani din Congres repetă propaganda rusă despre invazie, a admis recent Michael R. Turner președintele comisiei de informații din Cameră.

Strategia folosită de agenția moscovită a lui Gambașidze este de a crea conturi temporare pentru a trimite link-uri către un material, după care să le șteargă odată ce conținutul a fost redistribuit. Trucul este să mascheze proveniența informației înșelătoare și să mențină canalul deschis pentru viitoare operațiuni, au explicat cercetătorii.

O altă tehnică folosită de agenții propagandei este să distribuie doar o adresă web în loc de o postare, frustrând astfel căutările sursei, potrivit companiei de cercetare Alethea care a numit-o „scriere cu cerneală invizibilă”.

Unul dintre documentele analizate de The Post prevedea utilizarea platformei Truth Social a lui Trump ca singura modalitate de diseminare a postărilor „fără cenzură”, în timp ce vor fi create conturi „de scurtă durată” pe Facebook, X și YouTube.

A început în forță în ianuarie 2023, când Serghei Kirienko, prim-adjunctul șefului de personal al Kremlinului, și-a chemat echipa de strategi politici care lucra deja la campanii de slăbire a sprijinului pentru Kiev în Europa, și le-a cerut să își extindă eforturile, arată documentele. În acest scop, angajează zeci de oameni pentru ferma de troli, precum și traducători.

Sarcina lor – să creeze conținut media pentru americani ca grup țintă în care să promoveze acuzațiile de corupție la adresa conducerii Ucrainei, de pildă referitor la „vânzarea și furtul de arme” oferite Ucrainei, se arată într-un document.

Totodată, strategii trebuiau să cultive un mediu în care „americanii nu sunt deloc dornici să își sacrifice bunăstarea de dragul conflictului din Ucraina”, precum și pentru a prezenta relația tot mai strânsă a Rusiei cu China ca pe o nouă amenințare „creată de SUA prin propriile activități”.

După ce republicanul Matt Gaetz, unul dintre principalii opozanți ai ajutorului acordat Ucrainei, a avertizat cu privire la „un consens bipartizan periculos care ne conduce spre un război cu Rusia” și a spus că SUA livrează un pachet de ajutor în valoare de 40 de miliarde de dolari „în timp ce americanii rămân fără lapte praf pentru bebeluși", rușii l-au dat drept exemplu al tipului de mesaj care ar trebui amplificat.

„Este important de menționat că, pentru o muncă eficientă, trebuie să menținem falsurile la minimum și informațiile realiste la maximum” pe fondul mesajului „Iată ce se întâmplă cu adevărat, iată ce nu vă spune presa oficială”, se arată într-una dintre propunerile echipei lui Gambașidze.

Mesaje pentru americani

Pe lângă postări și comentarii pe rețelele de socializare, urmau să fie create și videoclipuri pe YouTube care să alimenteze discordia rasială și socială în SUA și să amplifice temele „sărăciei universale, ale inflației record, opririi creșterii economice... riscului pierderii locurilor de muncă pentru americanii albi, al privilegiilor pentru oamenii de culoare, vicioșii și invalizii”, se arată într-un document ale cărui metadate arată că a fost întocmit de de cineva din echipa lui Gambașidze.

Postările ar promova temerile cum că cheltuielile sunt în „detrimentul apărării intereselor albilor din SUA”, precum și ideea că „America va pierde, în pofida eforturilor lui Biden, că vom fi atrași în război și că băieții noștri vor muri în Ucraina”.

Strategii au scris numeroase recomandări pentru articole sau mesaje pe rețelele de socializare, arată documentele. De pildă, unul compara numărul de oameni fără adăpost din America și Rusia și afirmă că SUA încep să semene din ce în ce mai mult cu o „țară din lumea a treia”.

„Sunt negru de furie când un alt pachet de ajutor ucrainean este distribuit chiar sub ochii mei în buzunarele oficialilor americani și ucraineni. Într-adevăr, este greu de înțeles astfel de gesturi de «ajutor» atunci când propriii oameni fără adăpost stau la picioarele trecătorilor [și] dorm sub poduri”, este reacția recomandată din partea unui utilizator american fictiv.

În timp ce lucrau, agenții de imagine ai Kremlinului monitorizau îndeaproape sondajele de opinie din Statele Unite și scăderea sprijinului americanilor, în special al republicanilor. Totodată, efectuau sondaje bilunare prin intermediul publicității online și al rețelelor de socializare.

Articolele despre presupusa corupție a lui Zelenski, difuzate de site-uri web legate de Rusia în timpul dezbaterilor din Congres privind asistența pentru Ucraina din toamnă, au avut ecou. Una dintre cele mai de răsunet știri a fost difuzată de DC Weekly - o publicație online aparent respectabilă, pe care cercetătorii în dezinformare de la Universitatea Clemson au urmărit-o până la domenii afiliate unui fost ofițer de poliție american, John Mark Dougan, devenit jurnalist pro-rus în regiunea Donbas (est).

Astfel s-a viralizat în noiembrie știrea falsă ce susținea că Zelenski a cumpărat două iahturi cu bani din ajutorul american. Evident falsă și negată de guvernul ucrainean, afirmația a fost preluată de congresmena de extremă dreapta Marjorie Taylor Greene, care a distribuit un link pe X.

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite