Piaţa petrolieră din Republica Moldova, la cheremul monopoliştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile mici se plâng că la importul de carburanţi sunt obligate să achite comisionae unor intermediari din zone offshore
Companiile mici se plâng că la importul de carburanţi sunt obligate să achite comisionae unor intermediari din zone offshore

Concurenţa neloială forţează companiile petroliere mici să cumpere carburanţi de la rafinării prin intermediul unor firme offshore. Specialiştii spun că e o practică nesănătoasă, ce trebuie combătută, dar autorităţile nu au deocamdată soluţii

Un control efectuat de specialiştii Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) la Defoil SRL a depistat că, pentru a importa carburanţi, firma era obligată de proprietarii rafinăriei să efectueze tranzacţia printr-un intermediar dintr-o zonă offshore.

COMISION DE 30 DE DOLARI

Pentru serviciile intermediarului firma era nevoită să achite un comision de 25-30 de dolari pentru fiecare tonă de benzină sau motorină cumpărată.
În consecinţă, în perioada 2010 - prima jumătate a anului 2012, Defoil a achitat în folosul companiei intermediare 78.000 de dolari sau circa un milion de lei. „Analiza documentelor aferente tranzacţiilor de import a benzinei şi motorinei a stabilit că o parte din produsele petroliere au fost expediate companiei Defoil direct de la un producător din România, pe când achitările au fost efectuate printr-un intermediar, rezident al Marii Britanii (înregistrat în zonă offshore), cu conturi într-o bancă lituaniană", a precizat Victor Parlicov, directorul ANRE.
„Compania noastră nu poate importa produse petroliere direct de la producător, deoarece rafinăriile nu vor să încheie contracte direct cu noi. De aceea suntem obligaţi să achiziţionăm carburanţi prin firme intermediare", a explicat Tudor Metei, directorul Defoil, care are patru benzinării în Chişinău şi care riscă să-şi piardă licenţa de activitate.

ÎN OFFSHORE RĂMÂN CIRCA 14 MILIOANE DE DOLARI

Rezultatele controlului arată că plata unor comisioane către firme offshore ce activează pe lângă rafinării este o practică pe larg utilizată pe piaţa petrolieră din Moldova. Altfel spus, dacă luăm în calcul faptul că anual în ţară se importă circa 550.000 de tone de benzină şi motorină, apoi valoarea comisionului ce ajunge în conturile unor firme offshore este de circa 14 milioane de dolari, adică peste 170 de milioane de lei.
„Nicio rafinărie nu vinde direct. Rafinăria, de regulă, este doar procesatorul petrolului, iar proprietarul este o companie offshore, care şi impune condiţiile de comercializare. Nu putem face nimic. Nici nu prea avem de ales, căci sunt doar câteva rafinării în regiune de la care putem cumpăra benzină şi motorină", a precizat Valentin Bodişteanu, preşedintele Uniunii Importcompetrol.
În cazul în care nu vor avea de unde importa, firmele mici vor fi nevoite să cumpere carburanţi doar de la companiile mari din Moldova, respectiv, piaţa va ajunge sub controlul a doi-trei monopolişti. „Giganţi precum Lukoil sau Rompetrol nu ar trebui să blocheze artificial accesul altor operatori din piaţă la rafinărie. În cazul în care apare o astfel de problemă, aceasta contravine legislaţiei europene", a declarat Victor Parlicov, directorul ANRE. Potrivit lui, este de datoria altor instituţii ale statului să se implice pentru a garanta libera concurenţă.
Economistul Valeriu Prohniţchi susţine că impunerea unui astfel de comision este „o practică anticoncurenţială", iar companiile moldoveneşti ar trebui să-şi unească eforturile pentru a cere în instanţă eliminarea acestor plăţi. „În prezent, în lume s-a creat o situaţie când majoritatea guvernelor luptă cu astfel de practici. Aşa că în cazul unor procese publice nu cred că Lukoil sau altă firmă cunoscută ar fi interesate să devină obiectul unor investigaţii antimonopol la nivelul UE", a declarat directorul executiv al Centrului Expert-Grup.
Potrivit lui Prohniţchi, şi autorităţile moldoveneşti ar trebui să fie interesate de combaterea unor asemenea practici şi de stoparea procesului de monopolizare a pieţei produselor petroliere.

Cele mai mari companii petroliere vor fi verificate de ANRE

Victor Parlicov, directorul general al ANRE a declarat că verificările companiilor ce activează pe piaţă petrolieră vor continua. „Până în prezent această piaţă era înafara vizorului nostru din cauza capacităţilor reduse ale ANRE. Acum însă dispunem de tot instrumentarul pentru a verifica şi companiile petroliere", a declarat Victor Parlicov. Potrivit oficialului o atenţie deosebită va fi acordată companiilor mari, precum Lukoil, Petrom, Tirex-Petrol, Bemol, Rompetrol şi Valiexchimp.

De unde pot importa benzină şi motorină

Majoritatea rafinăriilor din Ucraina staţioneaz şi de acolo practic nu se fac importuri. Pentru a importa de la Mozyr, din Belarus, trebuie să participi la licitaţii organizate prin intermediul companiei Beloil, câştigate însă doar de firme offshore. Importurile din Rusia sunt riscante - nimeni nu garantează că toată marfa va ajunge la destinaţie. Cele mai accesibile sunt rafinăriile Petrotel şi Petromidia din România. Prima aparţine gigantului rus Lukoil şi percepe un comision de 20-30 de dolari pentru o tonă, iar a doua e parte a Grupului Rompetrol, controlat de Kazmunaygaz, şi cere comision de 35-40 de dolari per tonă. Prin Terminalul de la Giurgiuleşti importă doar companii mari precum Bemol, sau Rompetrol.

Mihai Ghimpu a renunţat la afacerile cu produse petroliere

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite