Ce şanse de reuşită are referendumul lui Dodon

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a anunţat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, că va iniţia un referendum pe tema modificării Constituţiei pentru a acorda preşedintelui ţării dreptul de a dizolva Parlamentul.

Motivaţia socialiştilor este clară, mai ales că potrivit ultimului sondaj din 16 ianuarie, realizat de Ascociaţia Sociologilor şi Demografilor, PSRM ar acumula 38% în cazul unor eventuale alegeri parlamentare, iar din partidele aflate astăzi la guvernare doar Partidul Democrat ar trece pragul electoral.

Dodon este nemulţumit că nu poate numi şeful Serviciului de Informare şi Securitate, iar potrivit Curţii Constituţionale nu poate respinge candidaţii propuşi de guvern la funcţia de ministru.

„Demersul Preşedintelui nu are nicio şansă de reuşită, condiţiile în care pot fi declanşate alegerile anticipate sunt foarte clar prevăzute de Constituţia Republicii Moldova, iar încercările lui Dodon de a modifica legea fundamentală a statului în interes propriu sau în interesul PSRM se vor solda cu un eşec categoric“, a replicat imediat preşedintele Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc.

Coaliţia de guvernare poate recurge la suspendare

Şi analiştii politici dau puţine şanse de succes organizării unui referendum iniţiat de preşedintele ţării.

„Dodon încearcă să pună pe agenda publică un subiect cu o încărcătură negativă sporită pentru moldoveni. Un subiect fierbinte, capabil să mobilizeze moldovenii până la un punct, dar probabil insuficient pentru un referendum, fie el şi ipotetic. Declaraţiile lui Dodon sunt cel puţin hazardate. Dodon este un preşedinte slab, conform Constituţiei. El are prerogative puţine şi simbolice. De aceea el trebuie să se reinventeze permanent sau să-şi aroge funcţii şi proiecte imaginare. Din păcate, Constituţia nu-i interzice să spună prostii. Iar intenţia de a declanşa un referendum pe o politică publică pentru care este prevăzută în mod expres inderdicţia  prin lege ar fi un demers inutil şi costisitor“, este de părere analistul politic Octavian Milewski.   

În opinia lui Milewski, „Dodon ar putea propune declanşarea unui referendum republican doar cu ajutorul PSRM, iar dacă îşi va pune intenţiile în practica riscă, împreuna cu PSRM, să-şi ostilizeze mare parte din Parlament, plus pe cel care a contribuit decisiv la instaurarea sa în fotoliul de preşedinte - Plahotniuc. Ca răspuns, coaliţia de guvernare poate declanşa un proces de suspendare. Sunt sigur că Dodon înţelege acest lucru şi va insista pe acest subiect doar pentru a-şi mai inventa o temă pentru vizibilitate publică“.

„Dodon este la cheremul lui Plahotniuc“

Expertul asociat al Asociaţiei pentru Politică Externă Mihai Popşoi spune că Dodon speculează abil pe problema iniţierii unui referendum, pentru a-şi spori profilul de politician puternic şi independent, „dar în mod ironic nu va face dacât să confirme că este la cheremul voinţei lui Plahotniuc“.

„Dodon nu poate cere organizarea referendumului pe probleme de modificare a Constituţiei. În cazul în care va insista, Curtea Constituţională va respinge aceste încercări. Până la urmă, Dodon este ostaticul lui Plahotniuc, care controlează Curtea Constituţională. Dodon nu poate conta pe suportul guvernului în iniţierea revizuirii Constituţiei, dar nici în Parlament nu are şanse reale de a aduna o treime de semnături, iar având în vedere modul cum au fost respinse iniţiativele cetăţenilor de revizuire, putem concluziona că doar cu suportul lui Plahotniuc există o şansă ca prevederile constituţionale să fie interpretate în favoarea lui Dodon. Interesele celor doi sunt diametral opuse, Plahotniuc nu îi va oferi lui Dodon împuternici noi, căci asta ar schimba balanţa de putere, care la moment îl avantajează pe liderul PD. Deci, şansele unui referendum contituţional sunt minime, iar unul consulaltiv nu ar avea relevanţă decât pentru a spori popularitatea lui Dodon“, explică Popşoi. 

Directorul de programe al Asociaţiei Promo-LEX, Pavel Postică, admite posibilitatea ca Igor Dodon să iniţieze organizarea unui referendum, chiar şi legislativ. „În Moldova, noi nu avem specificat clar şi diferenţiat un referendum consultativ si legislativ. Asta depinde de autorul referendumului. Ca idee de organizare eu nu cred că sunt impedimente majore. Până la urmă contează şi întrebările care pot fi supuse referendumului. Aici ar fi vorba de un referendum constituţional şi tot ce ţine de referendumurile constituţionale trebuie să fie avizate de către Curtea Constituţională“, explică Postică.

„În principiu, preşedintele are dreptul să dizolve Parlamentul în anumite împrejurări (...) Dacă se caută anumite împrejurări suplimentare, ele trebuie cumva definite“, mai spune directorul Promo-LEX.   

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite