India a introdus în serviciu propriul portavion. Modi: Nu este doar o navă de război
0Premierul Indiei, Narendra Modi, a introdus vineri în serviciu primul portavion care a fost conceput şi fabricat pe plan naţional, subliniind eforturile guvernului indian de a întări producţia internă, menită să deservească o armată desfăşurată la două frontiere în dispută, informează Reuters.
După 17 ani de construcţie şi teste, Modi a pus în serviciu INS Vikrant - al doilea portavion operaţional al marinei indiene şi cea mai mare navă de război construită vreodată în India - la şantierul naval de stat Cochin Shipyard Limited (CSL) din sudul ţării, în Kerala.
„Vikrant este enorm, masiv şi amplu. Vikrant este altfel, Vikrant este şi special. Vikrant nu este doar o navă de război”, a exclamat Modi, care a lăudat portavionul a cărui construcţie a costat circa 2,5 miliarde de dolari şi a cărui punere în serviciu coincide cu aniversarea a 75 de ani de la obţinerea independenţei de Imperiul britanic, notează EFE.
Portavionul Vikrant, descris drept „un oraş plutitor'', cu un deplasament total de circa 45.000 de tone, este capabil să producă electricitate suficientă pentru a alimenta 5.000 de locuinţe şi, potrivit lui Modi, cu cantitatea de cabluri folosită s-ar putea uni oraşul Cochin, din sudul extrem al Indiei, cu Varanasi, capitala spirituală a hinduismului, aflată la mai bine de 2.500 de kilometri distanţă, în nordul ţării.
„Astăzi, India a intrat în rândul acelor ţări din lume care pot fabrica un astfel de portavion uriaş cu tehnologie locală", a spus Modi. "Acesta este un simbol al potenţialului local, al resurselor locale şi al aptitudinilor locale", a subliniat premierul indian.
Proiectat să transporte un echipaj de 1.600 de persoane şi o flotă de 30 de aeronave, Vikrant, cu o lungime de 262 de metri, va utiliza avioane de concepţie rusească MIG-29K, care operează deja de pe alt portavion al Indiei, INS Vikramaditya, pe care India l-a cumpărat de la Rusia.
Companiile americană Boeing şi franceză Dassault caută să livreze Indiei peste 20 de avioane pentru Vikrant. India este unul dintre cei mai mari importatori de arme la nivel mondial şi a cheltuit în acest scop între 12,4 miliarde între 2018 şi 2021, însă ţara doreşte să-şi dezvolte propriile capacităţi de producţie, în condiţiile în care principalul său furnizor, Rusia, a invadat Ucraina şi este vizat de sancţiuni.
India a identificat circa 8.000 de articole defensive importante, în valoare de circa 82 de trilioane de rupii (1,03 trilioane de dolari) pe care doreşte ca firme ale sale să le producă în 2022-2023, potrivit Ministerului Apărării indian.
India are o armată de 1,38 milioane de oameni, din care un număr mare este desfăşurat la frontiere cu rivalii săi China şi Pakistan, puteri nucleare. „India lucrează din toate puterile pentru a deveni autonomă“, a spus Modi, vorbind despre avioanele uşoare de luptă Tejas şi artilerie produse în India.
Vikrant va întări în mod semnificativ capacităţile maritime ale Indiei, permiţându-i marinei sale să opereze un portavion pe fiecare coastă, alături de 10 distrugătoare, 12 fregate şi 20 corvete. China, care are şi ea două portavioane operaţionale şi care lucrează la un al treilea, are o flotă mult mai mare, de 335 de nave, dintre care 48 de distrugătoare, 43 de fregate şi 61 de corvete.
„Îngrijorările legate de securitate în regiunea Indo-Pacific şi în Oceanul Indian au fost mult timp ignorate. Însă astăzi această zonă este o prioritate de apărare majoră pentru ţara noastră", a spus Modi.
Armata Indiei a dezvăluit totodată o nouă heraldică navală, care înlocuieşte Crucea Sfântului Gheorghe - care amintea de influenţa britanică - de pe drapelul forţelor navale, cu un octogon de culoare albastră ce reprezintă vechiul sigiliu regal al lui Chhatrapati Shivaji, împărat maratha din secolul al XVII-lea.' „Până acum, identitatea sclaviei rămăsese pe stindardul Armadei Indiei. Dar începând de astăzi, inspirat de Chhatrapati Shivaji, noul drapel al Armadei va flutura pe mare şi pe cer'', a declarat Modi la prezentarea noului simbol.