Giganţii bancari şi-au majorat de până la 30 de ori fondurile pentru activităţi de lobby la Bruxelles
0Marile grupuri bancare au investit masiv în activităţi de lobby pe lângă instituţiile europene de la Bruxelles anul trecut. HSBC, grupul în jurul căruia a izbucnit recent scandalul SwissLeaks, şi-a triplat anul trecut bugetul pentru lobby. O creştere similară s-a înregistrat şi în cazul Google, criticat în SUA şi în UE pentru artificiile prin care evită plata impozitelor.
Odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări privind activităţile de lobby la Bruxelles, care promit mai multă transparenţă în acest sector delicat, au început să iasă la iveală cheltuielile giganţilor internaţionali cu astfel de operaţiuni.
Portalul EUObserver.com a analizat bugetele publicate de marile companii şi a observat că fondurile alocate de giganţii bancari s-au majorat de până la 30 de ori în intervalul 2013-2014. Este cazul americanilor de la JPMorgan Chase. În 2013, grupul a cheltuit 50.000 de euro pentru activităţi de lobby la Bruxelles. În 2014, bugetul a crescut la 1,25-1,5 milioane de euro anul trecut.
Goldman Sachs, care a alocat tot 50.000 de euro în 2013, a cheltuit anul trecut la peste 700.000 de euro, o creştere de 14 ori. În cazul UBS, bugetul s-a majorat de şapte ori, de la 200.000 la 1,7 milioane de euro.
Royal Bank of Scotland şi Barclays au triplat sumele alocate anul trecut faţă de cele din 2013. La fel a făcut şi HSBC, al doilea grup bancar din lume după active, în jurul căruia a izbucnit scandalul SwissLeaks - o uriaşă schemă de evaziune fiscală prin care banca şi-a ajutat clienţii să ascundă în conturi secrete mai bine de 100 de miliarde de dolari.
În acelaşi timo, bugetele de lobby ale Banco Santander, BNP Paribas, Deutsche Bank, Danske Bank şi Raifeissen s-au dublat. Creşteri semnificative s-au înregistrat şi din partea unor mari fonduri de investiţii.
Google a cheltuit anul trecut patru milioane de euro cu activităţile de lobby pe lângă instituţiile UE cu sediile la Bruxelles. În 2013, bugetul s-a ridicat la 1,5 milioane de euro. Gigantul energetic BP (fost British Petroleum) şi lanţul Ikea şi-au dublat şi ele bugetele, acestea ajungând la trei milioane, respectiv 900.000 de euro.
Datele au fost făcute publice săptămâna aceasta, odată cu expirarea termenului de 27 aprilie pentru furnizarea lor, o cerinţă a noilor reglementări care promit mai multă transparenţă cu privire la activităţile de lobby practicate la Bruxelles. Furnizarea acestor informaţii nu este obligatorie, însă reprezentanţii companiilor care aleg să nu le publice sunt blocaţi de la întâlnirile cu membrii Comisiei Europene sau echipele comisarilor europeni.