Alegerile din România declanșează o anchetă parlamentară în Bulgaria privind influența rusească

0
Publicat:

Deputații bulgari doresc o comisie parlamentară care să investigheze influența rusă, a declarat Ivailo Mircev, membru al grupului politic ”Continuăm Schimbarea-Bulgaria Democrată”, pentru euractiv.com.

Dispozitiv de votare într-o secție de votare din Bulgaria/ FOTO:Arhiva
Dispozitiv de votare într-o secție de votare din Bulgaria/ FOTO:Arhiva

Cererea vine ca urmare a descoperirii unei legături între un grup de companii din Bulgaria și o rețea de influență rusă identificată în România în timpul alegerilor prezidențiale anulate.

Agenția digitală rusă care a condus campania naționalistului Călin Georgescu în România este conectată la peste 50 de companii bulgare, majoritatea din aceeași industrie, înregistrate în orașul Plovdiv și deținute de aceeași persoană”, a declarat Mircev pentru Euractiv.

El a adăugat că, de ani de zile, propaganda rusă s-a infiltrat în Bulgaria, în principal prin finanțarea legată de companiile energetice afiliate Kremlinului.

„Cu servicii și instituții disfuncționale, vom discuta posibilitatea de a crea o comisie parlamentară de anchetă pentru a aduna dovezi ale influenței ruse în Bulgaria la toate nivelurile”, a adăugat deputatul bulgar.

BG Elves - o comunitate online de experți în securitate cibernetică și luptă împotriva dezinformării, care a încercat să demaște rețelele de cumpărare de voturi la alegerile din octombrie din Bulgaria, a raportat descoperirea unei rețele de companii bulgare deținute de un cetățean georgian și legate de răspândirea influenței proruse în România. Rețeaua duce la o companie înregistrată în al doilea oraș ca mărime din Bulgaria, Plovdiv. Ancheta BG Elves din Bulgaria a pornit de la o investigație jurnalistică publicată de Snoop.ro pe 3 decembrie, care a identificat o companie cheie care conectează rețelele. Firma în cauză este înregistrată la o adresă din Plovdiv.

„Din acest raport românesc, am depistat 51 de societăți înregistrate pe numele unui cetățean georgian. Multe au fost înființate în aceeași zi, majoritatea în 2024. Avem e-mailuri oficiale, profiluri Facebook, numere de telefon și adrese ale multor angajați ai acestor firme. Dar sunt sute. Și toate sunt rusești”, a spus BG Elves, fără a dezvălui numele companiilor.

Organizația de investigație a făcut apel la jurnaliștii de investigație bulgari să se concentreze asupra expunerii mecanismelor prin care influența rusă este exercitată pe social media. Conform datelor colectate, grupul de firme din Plovdiv generează zilnic sute de milioane de comentarii pe rețelele de socializare, cu cel mai semnificativ impact în România, Ungaria, Grecia, Bosnia și Bulgaria.

Companiile înregistrate în Bulgaria sunt implicate în campanii publicitare la scară largă pe social media.

„Aceste companii bulgare, conduse de ruși, au influențat semnificativ rezultatele electorale din România și Bulgaria, precum și din întreaga Europă”, susține organizația.

„În acest caz, vedem că ideiile din conținutul pe care îl promovează prin canalele lor ajung, în medie, la fiecare cetățean bulgar de până la 10 ori pe lună. Dar, deoarece conținutul este direcționat, vorbim literalmente despre bombardarea unor grupuri specifice de populație”, a declarat BG Elves pentru Euractiv.

Euractiv a solicitat prin e-mail o reacție din partea proprietarului georgian, George A., dar nu a primit până acum niciun răspuns.

Rusia a învățat cum să influențeze alegerile, avertizează șefa diplomației UE

Kaja Kallas spune că metodele actuale de evaluare a corectitudinii alegerilor sunt depășite.

Șeful diplomației UE, Kaja Kallas, spune că Rusia a învățat cum să influențeze alegerile prin intermediul noilor tehnologii.

„Văd exemplele din România, dar și din alte părți, că [rușii] chiar au spart codul despre cum să influențeze alegerile”, a declarat Kallas la evenimentul P28 al POLITICO de marți seară.

Răspunzând la o întrebare privind influența noilor tehnologii asupra democrației, Kallas a spus că este „foarte îngrijorată”.

„Democrația se bazează pe încredere, iar dacă nu mai poți avea încredere în alegeri, atunci cum poți avea încredere în rezultat?”, a întrebat ea.

Kallas a susținut că metodele actuale de a decide dacă alegerile pot fi considerate libere și corecte sunt învechite și nu iau în considerare noile tehnologii utilizate pentru a influența alegerile.

„Cred că ar trebui să le luăm foarte în serios”, a spus ea.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite