Banii de pe internet, o afacere complicată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recomandarea de linkuri afiliate, crearea unor magazine pe Facebook sau share-ul pot aduce bani pe internet. Sunt modalităţile alternative prin care internetul ne poate finanţa

Oamenii normali pot să facă bani pe internet. Nu trebuie să-şi deschidă magazine, ci doar să câştige încrederea cititorilor. Ei sunt bloggeri sau oameni populari pe Facebook, care se folosesc de brandul personal pentru a recomanda produse. Apoi, primesc comision. Dar internetul a deschis posibilităţi nelimitate: publicitate pe Facebook, magazine online deschise de oricine, cu cheltuieli minime şi câştiguri sigure. Toţi cei implicaţi avertizează: nu e uşor, iar totul trebuie făcut cu talent, muncă multă şi încredere.

Lecţiile unui blogger de succes

Vali Petcu este unul dintre cei mai cunoscuţi bloggeri din România. Site-ul său, zoso.ro, e printre cele mai populare de ani buni. A început afilierea acum câţiva ani, iar primele proiecte le-a făcut pentru alte site-uri. „Printre primele proiecte pe care am făcut afiliere a fost un website cu 50-60 de unici pe zi, webara.ro, unde scriam mini review-uri de produse şi care aducea în jur de 100 - 200 de lei pe lună, la 50 de articole scrise într-un an“, a spus Zoso.

image

Cel mai mare comision zilnic a fost de aproximativ 1.000 de lei, în momentul când cineva a făcut o achiziţie masivă, pornind de la link-ul său. „Mi-a rămas în minte comanda pentru că părea falsă, dar omul chiar a cumpărat cam şase iPad-uri prin mine“, a zis Vali Petcu.

Deşi sunt destui oameni care trăiesc prin afiliere de pe blogurile şi site-urile lor, Vali Petcu nu se numără printre cei care folosesc metoda ca venit exclusiv, poate şi pentru că nu foloseşte o strategie exclusivă. „Trebuie să alegi, fie faci afiliere, fie faci conţinut. Eu fac conţinut, nu mă pricep la afiliere prea bine, fac ce pot pe lângă. Cred că aici sufăr. Sunt oameni care pun afilierea înaintea conţinutului şi pot scrie articole cu afilierea în minte. Dar eu scriu articole cu cititorul în minte şi apoi mă gândesc la afiliere“, a spus Zoso.

Pentru blogger, afilierea înseamnă „până la urmă încrederea cititorilor în opiniile tale, în produsele pe care le oferi. Nu recomanda mizerii doar de dragul comisionului. Pentru că un cititor care a cumpărat o mizerie recomandată e un cititor pierdut“.

Vali Petcu foloseşte platforma Profitshare, pentru că aceasta are eMAG în portofoliu, iar pentru el funcţionează bine afilierea pe produse IT. „Cu 2Parale, am încercat de câteva ori, dar magazinele lor aveau preţuri mai mici, nu şi produse pe stoc, deci lucrurile nu mergeau prea bine“, a încheiat Vali Petcu.

„E foarte important să ascultăm recomandări“

Ariel Constantinof are un blog mai mic decât Vali Petcu şi face altfel de marketing afiliat, centrat mai mult pe cărţi. El a început afilierea din 2008 - 2009. Practic, atunci a început doar să se joace cu acest concept şi făcea o vânzare o dată la două săptămâni.

image

Cel mai bun rezultat se apropie de câteva sute de lei. „700 de lei într-o zi, 2.000 de lei în cinci zile. Ocazia a fost Black Friday-ul prematur, din data de 22 noiembrie 2013“, explică Ariel. El a promovat doar cărţi, iar comisioanele au fost în medie de 2-3 lei. „Rar era un comision de 9-10 lei, dar au fost sute de vânzări“, a spus Ariel.

Constantinof nu a făcut mare lucru până acum, când a văzut avantajul sistemului. „Până acum lăsam nişte bannere. Era interesant vara aceasta să văd cum făceam bani lunar, fiind plecat din ţară şi nescriind nimic. Bannerele nu fac treabă. Calitatea schimbă lucrurile. Trebuie să scrii despre un anumit produs, să scrii dedicat despre el. Atunci lumea o să-l vrea. Şi dacă-l vrea, probabil dă un clic prin articolul tău“, explică Ariel. De altfel, aceasta este opinia generală, că marketingul afiliat înseamnă încredere în cel care scrie şi trecerea la o relaţie personală între blogger, produs şi cititorul care devine şi cumpărător. De asemenea, mulţi cititori vor să susţină un blog de calitate, iar un link afiliat înseamnă practic o plată suplimentară.

De ce e important? „Trăim într-o eră în care sunt prea multe magazine online, prea multe produse, prea multe reduceri. Nu le mai putem filtra. De aia este foarte important să ascultăm şi recomandările altora. Sunt blogger din 2006, aşadar sunt un mic formator de opinie. Când spun că o carte-i bună, cercul de oameni care mă citesc de mulţi ani iau părerea mea în considerare“, crede Ariel Constantinof.

În marketingul afiliat, comisioanele sunt de la 1 la 20%, potrivit lui Marius Pahomi, director general la Conversion Marketing, firma din spatele Profitshare. În general, spune el, comisioanele sunt de 5% la produsele electro-IT. Costurile percepute de Profitshare sunt de 30% din comisionul oferit afiliaţilor (dacă trebuie să ofere 1.000 de lei, magazinul va da 300 de lei către ProfitShare). De Black Friday, platforma a avut 46 de internauţi care au luat comisioane de peste 1.000 de lei.

Cum a intrat fenomenul în România

„Marketingul afiliat este în creştere spectaculoasă de la an la an, iar întreaga piaţă de publicitate online merge în direcţia plăţii în funcţie de rezultatele livrate. Pentru magazine este avantajos pentru că plătesc strict vânzările generate de afiliaţi, iar pentru afiliaţi e bun că pot monetiza cunoştinţele în materie de promovare online“, crede Marius Pahomi.

image

A introduce acest fenomen în România nu e un lucru uşor. În primul rând, foarte puţine site-uri mari vor să rişte pe publicitate care depinde de rezultatele magazinelor, ci vor un venit sigur. În schimb, Marius Pahomi consideră că magazinele nu trebuie să se rezume doar la a oferi bani afiliaţilor, ci să dezvolte parteneriate cu ei şi diverse tehnici de marketing care să vină în sprijinul acestora. Pentru afiliaţi, Pahomi are un mesaj simplu: „Înarmaţi-vă cu răbdare, rezultatele spectaculoase nu apar peste noapte“.

Câştiguri de peste 2.500 de lei pe lună

Acelaşi sistem este folosit şi de rivalii de la 2Parale, în care fiecare site îşi stabileşte singur comisioanele. Dorin Boerescu, CEO la 2Parale, spune că „realitatea este că marketingul afiliat nu e pentru toată lumea, afilierea îi recompensează pe cei cu performanţe, pe cei care sunt capabili să-şi pună în valoare cunoştinţele şi să se implice pentru a câştiga împreună cu advertiserii“.

image

Boerescu crede că nu e importat atât traficul site-ului, cât modul cum sunt implicaţi cititorii şi încrederea în link-urile oferite. „Unii câştigă îmbinând promovarea pe Facebook cu dezvoltarea unor site-uri de nişă, dedicate, în timp ce alţii monetizează unele comunităţi specifice“, spune şeful 2Parale.

Se poate trăi din marketing afiliat? Potrivit unui studiu privind afilierea, 5% din respondenţi au reuşit să câştige cel puţin 2.500 de lei pe lună.

Istoria marketingului afiliat

Marketingul afiliat a început în 1994, odată cu magazinul CDNOW, care era centrat pe muzică. Acesta oferea bani pentru afiliaţi în momentul când cineva cumpăra un album. Amazon, cel mai mare magazin online din lume, a lansat programul său de asociere în iulie 1996. Programul acestuia  a fost primul care a devenit cunoscut la nivel global. Banii din publicitate au început să vină şi din Google sau din YouTube. Dezvoltarea marketingului afiliat a dus şi la crearea unor site-uri speciale în pragul unor evenimente ca Black Friday, optimizate SEO şi care oferă mai multe link-uri afiliate către o sumedenie de magazine.

<strong>Se pot face bani din share?</strong>

Cristian Carp este un tânăr care consideră că are răspunsul la dilema banilor făcuţi pe internet. Împreună cu Mihai Alin Diaconu şi David Zaberca a lansat NEXTads, o platformă de advertising online care doreşte să ajute utilizatorii să facă bani cu ajutorul link-urilor afiliate distribuite în Facebook.

image

Ideea tinerilor, premiată şi la Innovation Labs, în 2013, e simplă: o companie intră pe platformă, îşi pune oferta acolo, în schimbul unei anumite sume pe care o plăteşte în funcţie de eficienţa unei campanii. Utilizatorii intră pe site, aleg o campanie care le place şi ar trebui să o distribuie pe profilul lor de Facebook. În funcţie de numărul de clicuri de la prieteni, utilizatorii primesc bani. NEXTads se află într-o perioadă de transformare, încercând să demonstreze că afilierea se poate realiza prin campanii şi prin share pe Facebook. E dificil, au aflat şi tinerii curând.

Restructurare spre afaceri mai mari

„În NEXTads se află în total 31.959 de utilizatori, dintre care aproximativ 10% sunt activi lunar. Această scădere s-a produs din cauza faptului că NEXTads este momentan în faza de restructurare, deoarece dorim să ne axăm pe partea calitativă a serviciului şi nu neapărat pe cantitate, adică numărul de afiliaţi atraşi în sistem“, spune Carp. Nu a fost un succes neapărat, pentru că suma maximă câştigată de cineva a fost de 100 de lei. Recomandările nu se mai fac pe bloguri, ci între prieteni.

Platforma tinerilor s-a schimbat în ultima vreme. „După mai multe etape de validare a diferitelor modele de business pe care le-am propus, am ajuns la concluzia că trebuie să ne concentrăm pe B2B (n.r. – afacere către afacere)“, explică Cristian Carp. Ei furnizează „soluţia software de creare, gestionare şi actualizare de reţele de marketing afiliat în mediul social şi web în regim de subscripţie lunară sau abonament dedicat“. Printre primii clienţi ai lui Carp este FashionTV România. Proiectul va conecta mai multe magazine online din industria modei.

Spre deosebire de alte platforme de afiliere, NEXTads se bazează pe afilierea pe campanii sau pe tipul Pay Per Click sau Pay Per Action. Clientul poate să cumpere sau nu. Sistemul e conectat în permanenţă la contul de Facebook, pentru că acolo se poate face promovarea link-ului. În perioada iulie-august, NEXTads a generat 21.000 de clicuri, în cadrul unui proiect pilot. ;

<strong>Magazine online pentru oricine pe reţelele sociale</strong>

Iulian Drăgan este un tânăr care consideră că oricine poate să facă bani pe Facebook, cu ajutorul unor magazine online deschise direct pe platformă. Aşa a apărut TheShopPage, o aplicaţie pe reţeaua socială a lui Mark Zuckerberg care ne permite să ne facem un magazin online în doar 10 minute. „În 2010 am realizat o altă aplicaţie Facebook, una pentru cadouri virtuale, prin care, în decursul a opt luni, au fost trimise 12 milioane de cadouri virtuale. Am primit numeroase solicitări din partea magazinelor online prin care îmi cereau să fac posibilă vânzarea produselor direct din Facebook“, a explicat Drăgan pentru „Weekend Adevărul“.

image

Singura condiţie a aplicaţiei lui Drăgan e existenţa unei pagini de Facebook. Dacă nu avem, ne putem face înainte. Poate fi Facebook locul unde să existe magazine online? „Pe Facebook, comportamentul utilizatorilor este orientat către socializare şi consum de conţinut digital. Nu există o intenţie de cumpărare suficient de mare“, crede Drăgan.

Alternativă la lipsurile Facebook

Pornind de la această premisă nu foarte optimistă, un antreprenor s-ar opri în cele mai multe cazuri. Dar Iulian Drăgan a dorit să aleagă o altă abordare. „Nu a existat un loc unde utilizatorii să poată căuta produsele care prezintă interes pentru ei, iar produsele din astfel de magazine rămân ascunse, imposibil de accesat din aplicaţia nativă de iOS sau Android. Acest lucru este unul dintre marile impedimente în a transforma Facebook într-un canal viabil pentru cumpărături“, explică antreprenorul.

Platforma sa va permite accesul utilizatorilor la aplicaţia de magazin online şi de pe terminalele mobile. Deşi Facebook a încercat să abordeze comerţul online, prin introducerea de Gifts (trad.– cadouri), cea mai mare reţea socială a scos posibilitatea de a achiziţiona cadouri fizice. „Cred că o iniţiativă terţă ca TheShopPage poate atrage clienţi. De exemplu, magazinele lansate prin TheShopPage nu împărtăşesc datele utilizatorilor cu Facebook, iar minimul de informaţii necesare pentru personalizarea experienţei de cumpărături este criptat şi serveşte doar acestui scop“, explică Iulian Drăgan.

Momentan, platforma are 18 clienţi, în faza de testare beta. Iulian primeşte un comision de 1,4% pentru fiecare tranzacţie făcută online. Pentru acces la anumite funcţionalităţi, clienţii vor face un upgrade la un pachet taxat lunar. 

Haide să discutăm pe Facebook la „Tech Adevărul“

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite