Analiză: Saturarea pieței de la deziderat la provocare majoră pentru Big Tech

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ultimii ani 2-3 ani, industria tehnologică a fost martora unor schimbări semnificative, o tranziție esențială care a adus în prim-plan provocările majore cu care se confruntă giganții Big Tech*

Companii Big Tech. FOTO Shutterstock
Companii Big Tech. FOTO Shutterstock

Pentru decenii întregi, acești titani ai tehnologiei au fost orientați către o singură direcție: creșterea, indiferent de obstacolele întâmpinate. Indiferent că era vorba de preocupările legate de confidențialitate, colectarea datelor, practicile monopoliste sau procesele antitrust, Big Tech au continuat să înainteze, sperând să-și maximizeze numărul de utilizatori.

Strategia lor a funcționat perfect o perioadă îndelungată. Cu cât împingeau mai mult, cu atât ajungeau mai departe. Au convins segmente demografice largi și chiar țări întregi să adopte tehnologiile lor. Dar se pare că acum Big Tech se confruntă cu o provocare pe care nu o pot depăși doar cu forța brută...

Saturarea pieței

Timp îndelungat, conceptul de saturare a pieței nu a fost un aspect luat în considerare de majoritatea companiilor tehnologice, deoarece piața lor țintă erau practic toți cei cu o conexiune la internet. Dar iată că astăzi, majoritatea utilizatorilor cu acces la internet folosesc deja cele mai populare servicii oferite de Big Tech. Să luăm WhatsApp ca exemplu, compania controlează :

- 98,9% din piața din Brazilia;

- 97,9% din piața din India;

- 97% din piața din Italia;

- 96% din piața din Argentina;

- 95.9% din piața din Elveția.

Și lista poate continua.

Iar în țările în care WhatsApp nu controlează aproape 100%, restul pieței este, de asemenea, controlat de alte oferte Big Tech, fie că vorbim de iMessage sau Android Messaging.

Această situație se repetă în toate sectoarele majore de tehnologie. Chrome are 3,2 miliarde de utilizatori. Android, 3,3 miliarde. YouTube, 2,7 miliarde. Facebook, 2,9 miliarde. Instagram, 2,3 miliarde, și lista continuă. Când agregăm toate aceste cote de piață, descoperim că Big Tech controlează practic întregul internet. Mai precis, doar Google, Netflix, Facebook, Apple, Amazon și Microsoft controlează 57% din întregul trafic global de internet.

Ce urmează

Acoperirea întregii piețe a reprezentat un obiectiv important pentru Big Tech, însă această etapă aduce cu sine noi provocări. Continuarea creșterii devine mult mai dificilă. Dar care ar putea fi implicațiile? Într-o primă instanță, saturarea pieței poate părea o situație favorabilă. Dar de fapt, multe din aceste companii riscă să piardă sute de miliarde de dolari, deoarece valoarea lor este susținută doar de promisiunea creșterii infinite.

De exemplu, Apple valorează în prezent circa 3 trilioane de dolari, în timp ce veniturile sau încasările sale anuale sunt cu puțin peste o sută de miliarde de dolari. Iar acest lucru deschide o discuție despre raportul dintre valoarea companiei și veniturile anuale, cunoscut sub numele de P/E ratio*, care este în prezent de aproximativ 30.

Acest lucru înseamnă că, dacă ai cumpăra toate acțiunile Apple în acest moment și ei ar înceta să crească, îți vor trebui 30 de ani să-ți recuperezi banii. Iar în cele din urmă, pe investiția ta de 3 trilioane de dolari, ai obține doar un randament de 3,3% pe an. În esență, ai făcut o investiție colosală de 3 trilioane de dolari, pe 30 de ani, pentru a obține un randament mai mic decât un cont de economii cu dobândă ridicată sau o obligațiune de stat.

Așadar, investițiile în Big Tech la aceste valori uriașe au sens doar dacă crezi că vor continua să crească exponențial. Dacă te aștepți ca ele să rămână la fel, devine o investiție teribilă. Pentru ca investiția într-o companie ca Apple, care stagnează, să aibă sens, valoarea acțiunilor ar trebui să scadă semnificativ. În mod obișnuit, P/E ratio-ul standard pentru companiile mature cu venituri stagnante este de 10. În fapt, multe companii mature au P/E ratio-uri mai mici de 10.

În fața acestor schimbări, liderii din industria tehnologică trebuie să se adapteze și să-și reevalueze strategiile. Diversificarea portofoliilor, investițiile în inovație și și adoptarea unei abordări proactive sunt câteva dintre direcțiile în care aceste companii ar putea explora noi oportunități de creștere.

În final, evoluția industriei tech către o nouă fază de maturitate nu înseamnă neapărat că inovația sau creșterea sunt excluse. În schimb, această perioadă poate deschide calea pentru o nouă generație de inovatori și companii care să conducă următoarele transformări tehnologice. 

Sursa analizei este un clip publicat pe canalul de YouTube Logically Answered.

Big Tech* este un termen folosit pentru a descrie marile companii tehnologice sau giganții tehnologici, precum Google, Apple, Facebook, Amazon și alte corporații mari care domină industria tehnologică, având o influență semnificativă asupra pieței și utilizatorilor lor. Acest termen se referă la acele companii care dețin poziții dominante în domeniul tehnologiei, oferind o gamă largă de produse și servicii tehnologice și având un impact major asupra economiei, culturii și societății în general.

*P/E ratio (Price/Earnings ratio), sau raportul preț/venituri, este o măsură utilizată în analiza financiară pentru a evalua valoarea unei companii. Acesta compară prețul unei acțiuni cu profitul pe acțiune al companiei. Formula sa simplă este prețul unei acțiuni împărțit la profitul pe acțiune (earnings per share - EPS).

P/E ratio oferă o perspectivă asupra evaluării unei companii în raport cu profitabilitatea sa. Un P/E ratio mai mare poate indica fie că investitorii se așteaptă la o creștere puternică a profiturilor în viitor, fie că acțiunile sunt supralicitate. Pe de altă parte, un P/E ratio mai mic poate sugera fie că acțiunile sunt subevaluate, fie că perspectivele de creștere a profitului nu sunt atât de optimiste.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite