Particule de microplastic au fost descoperite în placenta unor fetuşi. Medici: „Este o problemă care ne îngrijorează foarte tare”

Cercetătorii şi medicii au motive serioase de îngrijorare după ce au descoperit că în placentele copiilor mai multor femei însărcinate se află particule de microplastic, scrie The Guardian.

Cât de mare este impactul microplasticului în organism reprezintă încă o necunoscută pentru cercetători. Totuşi, aceştia spun că chimicalele pe care le conţine ar putea dăuna pe termen lung sau să împiedice dezvoltarea sistemului imunitar al fetusului, anunţă The Guardian.

Particulele de plastic au fost găsite în placentele a patru femei sănătoase care au avut sarcini şi naşteri uşoare. Cel mai probabil, particulele au fost inspirate sau consumate de mame. Acestea au fost găsite pe ambele părţi ale placentei, precum şi în membrana în interioriul căreia se dezvoltă fătul.

Microplasticul a fost descoperit după ce numai 4% din fiecare placentă a fost analizat, lucru care arată că numărul total de particule este mult mai mare. Toate particulele erau colorate în albastru, roşu, portcolaiu sau roz ceea ce indică că ar putea proveni de la ambalaje, vopsele, cosmetice sau produse de îngrijire. Mărimea acestora era de 10 microni, adică 0.01 milimetrii, adică suficient de mici pentru a fi transportate prin fluxul sanguin.

Dacă particulele de microplastic au intrat sau nu în organismul bebeluşilor, nu se ştie.

„E ca şi cum ai avea un bebeluş cyborg: nu mai e compus numai din celule umane, ci dintr-un amestec de entităţi biologice şi neorganice.”, a spus Antonio Ragusa, directorul secţiei de obstetrică şi ginecologie de la un spital din Roma, şi cel care a condus studiul. „Mamele au fost şocate”, a mai spus Ragusa.

„Datorită rolului crucial al placentei în dezvoltarea fătului şi ca interfaţă cu mediul exterior, prezenţa particulelor de plastic, potenţial dăunătoare, este o problemă care ne îngrijorează foarte tare. Trebuie realizate mai multe studii pentru a evalua dacă prezenţa microplasticului declanşează un răspuns imun care să ducă la eliberarea de elemente chimice care să cauzeze vătămări”, au concluzionat cercetătorii studiului publicat în „Environment International”.

Una dintre aceste vătămări ar putea fi afectarea capacităţii de creştere a copilului.

La alte două femei care au făcut parte din studiu nu au fost găsite particule de microplastic, ceea ce ar putea fi efectul unui pishic şi/sau stil de viaţă diferit, mai spun cercetătorii.

Poluarea cu microplastic nu este însă nimic nou, aceasta afectând întreaga planetă. Particulele se află peste tot, de la vârful muntelui Everest, până la fundul oceanelor. Oamenii consumă particulele când beau apă şi mănâncă, dar şi când inspiră.