Noi imagini istorice cu dezintegrarea navetei Challenger, dezastrul care a schimbat NASA şi explorarea spaţiului
0În urmă cu aproape trei decenii, NASA a trecut prin dezastrul care a schimbat faţa explorărilor spaţiale. Atunci, pe 28 ianuarie, naveta Challenger a explodat în aer la puţin peste un minut de la decolare. Un utilizator publică acum imagini în premieră cu acel moment.
Naveta Challenger a explodat în aer la 73 de secunde de la decolare, la data de 28 ianuarie 1986. Odată cu naveta au murit şi cei şapte membri ai echipajului, resturile acesteia au căzut în Oceanului Pacific. Dezintegrarea întregului vehicul a început după ce un inel de prindere din propulsorul de pe dreapta a cedat la lansare. Articulaţia acestuia s-a rupt şi gazele fierbinţi din motor au ajuns în exterior şi au intrat în contact cu rezervorul exterior de combustibil, iar mai departe a urmat accidentul care a rămas în istoria NASA.
Compartimentul echipajului şi multe alte fragmente ale vehiculului au fost în cele din urmă recuperate de pe fundul oceanului după o îndelungată operaţiune de căutare. Deşi nu se cunoaşte momentul exact al morţii echipajului, se ştie că mai mulţi dintre ei au supravieţuit distrugerii iniţiale a navetei, dar aceasta nu avea un sistem de evacuare a astronauţilor. Cei care n-au murit în momentul exploziei au murit la contactul cu suprafaţa oceanului.
Utilizatorul AmericanMustache publică pe Reddit o colecţie de imagini realizate de un coleg al bunicului său în timpul decolării şi exploziei navetei Challenger. El susţine că le-a găsit în obiectele vechi ale bunicilor. Autorul menţionează că bunicul era unul dintre oamenii care se ocupau de instalaţia electrică a turnului de lansare şi a asistat la fiecare lansare a NASA. Atunci, un coleg de-ai săi a făcut pozele şi i-a oferit acestuia o copie după imagini. AmericanMustache le-a scanat şi le-a publicat online. Un utilizator le-a transformat în gif pentru a urmări decolarea şi explozia navetei.
Urmări după Challenger
După accidentul Challenger, zborurile navetelor spaţiale au fost suspendate, în aşteptarea rezultatelor anchetei Comisiei Rogers (comisia prezidenţială de anchetă a accidentului navetei spaţiale Challenger). În vreme ce NASA a efectuat o anchetă internă după incendiul Apollo 1 din 1967, acţiunile sale de după Challenger au fost constrânse de decizii ale unor organisme externe. Comisia Rogers a oferit nouă recomandări pentru îmbunătăţirea siguranţei programului de explorare a spaţiului, iar preşedintele Reagan a cerut NASA să prezinte 30 de zile un raport în care să arate cum plănuieşte să implementeze aceste recomandări.
Foto
Ca răspuns la recomandările comisiei, NASA a demarat o reproiectare totală a propulsoarelor navetei spaţiale, reproiectare supervizată de un grup independent, după cum stipula comisia. Contractul NASA cu Morton Thiokol, contractorul responsabil de construcţia propulsoarelor laterale, conţinea o clauză conform căreia în caz de defecţiune care ar conduce la „pierderi de vieţi sau ratarea misiunii“, Thiokol renunţă la 10 milioane de dolari din banii cuveniţi şi poartă răspunderea legală pentru defecţiune. După accidentul Challenger, Thiokol a „acceptat voluntar” plata despăgubirii pentru a nu fi forţată să răspundă pentru accident.
Challenger a decolat în aprilie 1983 şi a finalizat cu succes nouă misiuni. Totuşi, a fost naveta care a adus câteva premiere: Sally Ride a fost prima femeie astronaut în spaţiu, Guion Bluford a fost primul astronaut afro-american care să ajungă în spaţiu, iar în 1984 alte două femei, Ride şi Kathryn Sullivan, au ajuns în spaţiu. De asemenea, cu Challenger a ieşit în spaţiu şi primul canadian, Marc Garneau, notează Space.