Hollywood, fabrica de frumuseţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marilyn Monroe, bomba platinată  şi sexy
Marilyn Monroe, bomba platinată şi sexy

Buzele Angelinei Jolie, picioarele Juliei Roberts, talia lui Brigitte Bardot, sânii şi şoldurile Sophiei Loren sau posteriorul lui Jennifer Lopez au devenit repere pentru femeile din epoca lor. Pe vremea străbunicii, gura mică, în formă de inimioară, conturată cu ruj roşu aprins, era idealul de frumuseţe al oricărei femei care voia să fie în pas cu moda.

Gloria Swanson, actriţa din filmele cu Charlie Chaplin, devenise model pentru milioanele de femei care ajunseseră măcar o dată să o vadă la cinematograf.

Astăzi, la polul opus, dacă natura nu a dat, chirurgul estetician a adăugat: milioane de femei „se umflă" cu colagen pentru a avea buze mari ca Angelina Jolie. Între aceste două extreme, lookul femeilor s-a transformat după cum a bătut vântul schimbării pe firmamentul hollywoodian.

Sprâncene desenate cu dermatograful

„Fabrica de vise" a lansat staruri care au impus stiluri şi care au alimentat industria modei. Înotătoarele „în maieu de baie" din filmele alb-negru ale lui Mack Sennett ar fi astăzi nişte ridicole demodate dar, la vremea lor, făceau furori!

Canoanele modei au mutilat femeia, la propriu: în anii '30, urmaşele Evei îşi epilau sprâncenele cu zahăr caramel, uneori suportând arsuri nevindecabile. „De vină" a fost Marlene Dietrich, ale cărei sprâncene subţiri erau rezultatul unei dungi trasate cu creionul dermatograf.

În anii '90, „cruzimea" modei a împins spre anorexie milioane de adolescente care voiau să semene cu fragila Kate Moss. „Vedetele au fost întotdeauna un model social, o aspiraţie pentru femeile timpului lor. Marea lor calitate este aceea că au o putere mare de influenţă. Fiind purtătoare de mesaje, devin trendsetteri. Sunt vânate de fotografi şi promovate de reviste, posturi TV şi site-uri care amplifică mesajul lor. Cu cât se multiplică sursele de informare, cu atât puterea de influenţă a vedetelor este mai mare.  Exemplul cel mai elocvent este Angelina Jolie. De foarte multe ori, mesajul este transmis deformat. Multe dintre femei se transformă în creaturi groteşti - de câte ori nu vedem domnişoare care arată monstruos, vulgare şi lipsite de stil, cu buze siliconate şi sâni nefiresc de mari? Ele sunt rezultatul unor false estetisme -  al mesajelor percepute eronat. Să nu uităm, femeile obişnuite nu apelează la stilişti", atenţionează criticul de modă Alin Gălăţescu.

Contrastul dintre pomeţii proeminenţi, fardaţi puternic, şi obrajii supţi ai Gretei Garbo îşi găsea „rezolvarea" într-un mod „brutal" în rândul femeilor din pătura mijlocie: legendele urbane spun că nu puţine au fost doamnele care şi-au scos câteva măsele pentru ca efectul căutat să fie unul permanent.

Angelina Jolie: buze mari, senzuale; Michelle Pfeiffer: gură „de răţuşcă“; Julia Roberts: dinţi strălucitori, gură proeminentă; Sophia Loren: italianca voluptuoasă   Foto: Reuters


Angelina Jolie: buze mari, senzuale; Michelle Pfeiffer: gură „de răţuşcă“; Julia Roberts: dinţi strălucitori, gură proeminentă; Sophia Loren: italianca voluptuoasă   Foto: Reuters

Grace Kelly: frumuseţe de prinţesă

În anii '50, feminitatea naturală a actriţei Grace Kelly, devenită prinţesă de Monaco, a fost un reper al epocii sale. Liz Taylor, „frumuseţea cu ochi violet" a influenţat epoca ei datorită magnetismului privirii sale, efect al unui dat natural rarisim.

Simbol al anilor '60, Audrey Hepburn reprezintă eleganţa pură, simplă şi nesofisticată. „Audrey Hepburn este  transtemporală. Imaginea ei traversează timpul nealterată. Toate celelalte staruri au reprezentat o modă, o epocă. Frumuseţea ei este firească, fără artificii", este de părere Alin Gălăţescu.

Voluptuoasa Sophia Loren, prototipul frumuseţii italiene, senzuala Brigitte Bardot (care „a adus mai mulţi bani Franţei decât Uzinele Renault") sunt simbolurile cinematografiei europene ale anilor '60: talie fină, evidenţiată cu ajutorul corsetului, şolduri unduitoare. Dincolo de Ocean, blonda platinată cu forme apetisante Marilyn Monroe îşi câştiga, graţie presei care îi vîna fiecare mişcare, titlul de „bomba sexy de la Hollywood a tuturor timpurilor".

Sauvage, stilul anilor '70

Anii '70 au eliberat femeia de corset şi au lăsat-o în costum de baie, cu o coamă de păr în „stil sauvage" (sălbatic - n.r.) căzută pe umeri (Ursula Andress, Farah Fawcett sau Faye Dunaway) ori în costum de aerobic (Jane Fonda, în chip de păpuşă Barbie în filmul „Barbarella"). Un deceniu mai târziu, Brooke Shields (sprâncene nepensate, ochi albaştri, gură senzuală, alură sportivă), Kim Basinger (blonda senzuală din „Nouă săptămâni şi jumătate"), Michelle Pfeiffer sau Julia Roberts (gură proeminentă, dantură strălucitoare, alură înaltă, picioare lungi, puse în evidenţă de cizmele din „Pretty Woman") au transmis acelaşi mesaj: feminitatea nu mai era „standardizată": „Sunt prea înaltă pentru o femeie", spunea Julia Roberts. „Arăt ca o răţuşcă. Mai ales la gură", se „autodesfiinţa" şi Michelle Pfeiffer. 

"Audrey Hepburn este transtemporală. Imaginea ei traversează timpul nealterată. Toate celelalte staruri au reprezentat o modă, o epocă."
Alin Gălăţescu,
critic de modă

Frumoase, dar „altfel"

„Nu aş putea să trăiesc la Hollywood. Acolo femeile sunt obsedate de siluetă", spune voluptuoasa Monica Bellucci, a cărei frumuseţe naturală continuă tradiţia inaugurată de compatrioata sa, Sophia Loren.

Posteriorul „uşor supradimensionat" al lui Jennifer Lopez o singularizează printre starurile care îşi „finisează" permanent fesele cu ajutorul bisturiului.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite