Goana după mărci

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru multe persoane, brandul este mai  important decât calitatea
Pentru multe persoane, brandul este mai important decât calitatea

Românii îşi cumpără haine de firmă, cele mai performante telefoane mobile şi maşini scumpe din dorinţa de a ieşi în evidenţă, spun specialiştii.

„În urmă cu câţiva ani, de fiecare dată când ajungeam în vizită la sora mea la Bucureşti, mergeam la angroul din Fundeni, pentru a-mi cumpăra haine. Erau ieftine şi, în plus, emblemele semănau foarte bine cu cele ale firmelor pe care eu nu mi le permiteam, dar pe care prietenii mei şi le cumpărau adesea. În grupul nostru de prieteni era un fel de competiţie: care avea cele mai multe haine de firmă", spune Eugen (28 de ani), din Focşani.

Specialiştii au o explicaţie pentru această tendinţă. „Mania pentru mărci, care se manifestă la noi în ţară, este generată de dorinţa de a ieşi în evidenţă. Persoanele care ţin neapărat să li se vadă eticheta hainelor pe care le poartă vor să arate că sunt de succes, că au acces la lucruri care le deosebesc de ceilalţi, care nu sunt accesibile oricui. Pentru aceste persoane nu există criterii valorice foarte importante. Universul valoric este centrat pe etichetă, şi nu pe ceea ce fac", spune sociologul Hanibal Dumitraşcu. De aceeaşi părere este şi creatorul de modă Silvia Terziu, absolventă a Universităţii Internaţionale de Modă Esmod din Paris.

„Persoanele care preferă aceste haine sunt cele care vor să arate tuturor că au ajuns la un stadiu în care îşi permit să se îmbrace în aceste mărci. De obicei se întâmplă lucrul acesta în ţările în care lumea nu avea în trecut acces la produsele de lux. Bineînţeles că acest tip de îmbrăcăminte nu este accesibil tuturor românilor, dar cu un mic efort se poate achiziţiona o piesă din colecţiile dorite şi ulterior se va putea utiliza pentru o perioadă îndelungată", spune Silvia Terziu. 

Telefonul şi maşina, etaloanele succesului

Dorinţa de a epata se manifestă şi în achiziţionarea telefoanelor mobile, care trebuie să fie cât mai „smart". Specialiştii spun că tinerii sunt mari amatori de smartphone-uri şi nici nu mai concep să cumpere un telefon fără să aibă cel puţin acces la internet şi la reţelele sociale. De asemenea, statisticile arată că, în primul trimestru al lui 2012, piaţa IT a înregistrat o creştere cu 3,2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Categoriile de produse cele mai căutate au fost laptopurile şi tabletele.

Totuşi, cel mai important etalon al succesului la români îl reprezintă maşina. Statistica Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor, din cadrul Ministerului de Interne, arată că, în 2012, românii şi-au cumpărat mai multe maşini de lux comparativ cu anul precedent. Numai în iulie au fost înmatriculate nouă maşini marca Lexus, de trei ori mai multe faţă de aceeaşi lună a anului trecut, 23 de automobile marca Porsche, de două ori mai multe faţă de iulie 2011, şapte Jaguar, un Rolls Royce şi trei Ferrari.

„Dacă-i scump, înseamnă că-i bun"

Specialiştii spun că mai există o motivaţie, în afara celei de a ieşi în evidenţă, pentru care unele persoane aleg produsele scumpe, de firmă. „Există două categorii de persoane care optează pentru produse care au inscripţionate ostentativ numele firmelor: unele care vor să obţină un anumit statut în rândul prietenilor, al cunoscuţilor, chiar dacă fac eforturi financiare destul de mari pentru a-şi achiziţiona astfel de produse, în timp ce altele chiar ţin la calitate", spune psihologul Elisabeta Ilie.

Există şi persoane care, obişnuite să viziteze alte ţări în mod regulat, vor adopta un stil vestimentar în raport cu ţara din care se întorc în România şi care vor ieşi în evidenţă în acest mod. „Dintotdeauna mi-am cumpărat haine de firmă. Odată, i-am spus unei prietene cât am dat pe o pereche de adidaşi şi mi-a spus «Doamne, Mihai, cum să dai atâţia bani pe o pereche de adidaşi? Eu mi-aş fi luat mai multe perechi cu banii ăştia». I-am explicat că eu sunt adept al principiului atât dai, atât face. Prefer să cheltuiesc mai mulţi bani pentru un produs, dar să ştiu că pot să-l folosesc mai mult timp, decât să dau bani pe lucruri ieftine şi slabe din punct de vedere calitativ, pe care să trebuiască să le înlocuiesc frecvent", spune Mihai (35 de ani), din Bucureşti, de profesie inginer. 

"Principalele criterii în alegerea unui articol de îmbrăcăminte sunt preţul, aspectul, comoditatea şi calitatea.''
Silvia Terziu creator de modă

Profilul vânătorului de branduri

Specialiştii spun că persoanele care aleg haine pe care sunt trecute cât mai ostentativ numele firmelor fac parte din pătura mijlocie a societăţii. „Persoanele care aleg zilnic cu bună ştiinţă să fie «inscripţionate» fac parte din clasa medie înspre înaltă a societăţii. Când nu există suficiente resurse financiare, nu va exista nici îmbrăcăminte inscripţionată cu nume de firmă, iar când banii nu mai reprezintă o problemă, individul nu va considera prioritară asocierea sa cu numele unei mari firme de îmbrăcăminte. Membrii înaltei societăţi sunt, în general, cunoscători în domeniul modei, deci nu mai este necesar ca pe articolele de îmbrăcăminte să fie menţionată într-un mod vizibil marca, aceştia cunoscând deja toată colecţia", spune creatorul de modă Silvia Terziu.


Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite