Am condus KIA Sportage 1.6 GDI - motorizare de bază, aspect de invidiat!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unele maşini chiar îţi oferă un pachet complet din punct de vedere tehnic, estetic şi economic. KIA Sportage nu face asta. Însă rămâne un model extrem de promiţător.

Acesta este cel mai frumos SUV compact non-premium pe care l-am văzut vreodată – a fost reacţia mea acum 4 ani când am văzut pentru prima oară în trafic a treia generaţie de KIA Sportage. Nu este o exagerare, ci poate mai degrabă un mic reproş către restul segmentului, unde maşinile curg an după an, unele cu identitate proprie, altele semănând între ele, însă niciuna la fel de “wow” ca aspect precum Sportage.

Are un ceva anume. Formele sale sunt mai mult decât doar moderne. Sunt mai degrabă futuristice. Maşina parcă a venit din 2017, mai ales când o priveşti lângă majoritatea rivalilor săi. Relaţia dintre Hyundai Motors şi KIA a început să impresioneze în ultimii ani. Acolo unde Sportage mi se pare cel mai frumos SUV compact non-premium, Hyundai Santa Fe mi se pare cel mai frumos SUV full-size non-premium. Iar zilele următoare veţi putea citi şi testul nostru cu versiunea de top a lui Santa Fe, cea cu motor turbodiesel de 200cp.

Acest Sportage pe care l-am testat nu este o versiune de top, dar cu toate acestea, are aceste forme care te fac să te uiţ0i la el insistent. Sau sunt eu singurul? Nu cred. Sincer, nu cred.

Întrebarea pe care mi-am pus-o înaintea acestui test a fost ceva de genul “cât de mult merită un Sportage, în cazul în care nu îţi permiţi o versiune foarte bine echipată?” Iar motivul pentru care cineva şi-ar pune această întrebare este unul evident – pentru că îi place foarte mult cum arată. Priveşte-l practic din orice unghi, iar formele sale se păstrează la fel de bine. Linii drepte prin toate trăsăturile de design, o evadare totală de la ceea ce însemna până atunci un SUV din Coreea de Sud. A doua generaţie de Sportage a fost foarte populară, însă era mai mult un mini-SUV sau un crossover mai bine zis. S-au vândut totuşi foarte multe exemplare şi m-ar mira dacă nu cunoaşteţi pe cineva care are sau a avut la un moment dat vechiul model de Sportage. Sau poate că nu m-ar mira, dar cu siguranţă m-ar face să regret ce am scris în ultima frază.

Dar aşa cum spuneam mai sus, maşina arată grozav din toate unghiurile, mai ales cu acele faruri ascuţite şi stopuri masive. Recomand totuşi una din culorile mai extravagante, celor care îşi doresc un Sportage. Techno Orange pare sa fie cea mai populară alegere şi sunt de acord cu asta în totalitate. Apoi oricare dintre cele două versiuni de alb (casa sau deluxe) şi nuanţa aceea de maro numită Sand Track. Dar mai bine intraţi voi şi vă jucaţi pe configuratorul lor. Ideea este să pui în valoare formele sale şi n-ai să faci asta cu o culoare obscură precum un negru sau orice variaţie de gri sau argintiu. Unele maşini arată bine pe negru sau gri, dar altele, cele cu adevărat frumoase, merită o culoare mai stridentă – dar de bun gust evident.

image

Alternative la Sportage, păi sunt o grămadă. Kuga, ix35, CX-5, Koleos şi aşa mai departe. Dar niciuna nu se apropie de estetica celui mai mic SUV din gama KIA – nici măcar fratele său mai mare, noul Sorento.

Dar cum rămâne cu interiorul, parca vă aud întrebându-mă. Şi aveţi dreptate. Nu este suficient să arăţi bine pentru cei din jur, trebuie să arăţi bine şi înăuntru, acolo unde şoferul şi pasagerii au şi ei anumite pretenţii. Din păcate, în cazul lui Sportage, limbajul de design de la exterior nu se continuă şi în cabină. Materialele sunt ok, dar nimic mai mult (plastic dur pe majoritatea suprafeţelor), aspectul planşei de bord este unul generic, ba chiar foarte simplist. Comenzile, iniţial, nu par aşezate foarte intuitiv, însă dupa o inspecţie mai atentă, realizezi că există totuşi o anumită ergonomie pe care o înveţi foarte repede. Butoanele sunt foarte mari – la sistemul de climatizare, audio, pe volan etc. Dar ăsta nu este un lucru rău, mai ales iarna, când porţi mănuşi.

Poziţia la volan este corectă pentru un astfel de automobil. Mi s-a părut că am avut o vizibilitate bună atât la montanţi, cât şi la lunetă, iar scaunele au fost şi ele destul de confortabile. Spaţiul din interior nu este la fel de mare precum într-un RAV-4 de exemplu (mai ales în spate), deoarece Sportage are un ampatament mediu spre mic în comparaţie cu restul segmentului.

Versiunea testată avea o echipare de bază unde aerul condiţionat era manual, la fel şi transmisia cu 6 trepte. În schimb am avut volan multifuncţional îmbrăcat în piele, scaune încălzite, 4 geamuri electrice, radio cd cu mp3, bluetooth şi usb, cruise control şi toate sistemele de siguranţă pe care ai nevoie să le ştii acolo.

image

Volumul portbagajului a fost de 465 litri sau 1353 litri cu bancheta rabatată – nu la fel de mult ca într-un RAV-4 sau CR-V însă similar cu ceea ce primeşti şi într-o Mazda CX-5.

Acum, nu vreau sa încep să vorbesc despre performanţă fără să mai adaug ceva la adresa cutiei manuale. Toată lumea care mă cunoaşte ştie că nu le suport. Nu pentru că am eu ceva cu ele, ci pur şi simplu ca principiu. Nicio maşină, într-o oarecare măsură confortabilă, nu ar trebui să te mai lase să schimbi tu vitezele prin intermediul unei a 3-a pedale şi a unui levier inestetic. Când este ultima oară când aţi văzut un SUV premium cu transmisie manuală? Nemţii au înţeles asta de mult. Însă, am fost şi eu şocat de cât de plăcută la utilizare este cutia manuală a lui Sportage. Ambreiajul este uşor de apăsat, iar schimbătorul trece prin trepte rapid şi scurt, fără să agaţe absolut deloc. Asa că dacă stăm să vorbim despre cutii manuale (pe automobile non-premium) care nu sunt absolut groaznice, aş spune că Sportage are una dintre cele mai reuşite – spre deosebire de acel Nissan X-Trail despre care am scris săptămâna trecută.

Dar financiar vorbind, este de înţeles. Uneori, tu, ca producător auto, ai nevoie să vinzi începând de la un anumit preţ, care nu ar fi posibil de atins dacă ai pleca din start cu o cutie automată.

Cuplat la această transmisie manuală cu 6 trepte a fost un propulsor pe benzină de 1.6 litri şi 135cp. Acest gen de maşină are totuşi nevoie de cuplul unui motor turbodiesel, mai ales pe reprize, depăşiri scurte etc. Cei 135cp se trezesc la viaţă foarte târziu, la fel ca şi cuplul maxim (164Nm) – undeva aproape de 5000rpm. Cu alte cuvinte, Sportage 1.6 GDI este pentru tine dacă pur şi simplu eşti îndrăgostit de felul cum arată (ceea ce este absolut plauzibil din punctul meu de vedere), însă bugetul nu-ţi permite să-ţi iei o versiune diesel. Sprintul până la 100km/h durează 11.1 secunde, iar viteza maximă este de 178km/h.

În ciuda performanţelor limitate în linie dreaptă, acest Sportage s-a dovedit a fi o maşină foarte uşoară de manevrat prin trafic (chiar relaxantă) şi practic prin orice fel de situaţie, inclusiv la viteze de autostradă unde a dat dovadă de o stabilitate foarte bună.

image

Modelul testat nu a avut tracţiune integrală. ci doar faţă. Asta te ajută mai puţin pe offroad, dar mai mult în situaţii urbane – unde consumul beneficiază de o greutate scăzută a maşinii. Pe hârtie, un Sportage 1.6 GDI îţi poate consuma 8.2 litri/100km în oraş şi 6.0 litri extra-urban. Cifrele sunt corecte pentru acest gen de automobil, cei 135cp şi cele 1380kg pe care le cântăreşte.

Aşadar, dacă îţi doreşti un Sportage, conform site-ului KIA Romania, preţul de pornire pentru un exemplar 1.6 GDI Plus MT 4×2 este 17.335 euro cu tot cu TVA. Până să merg mai departe, vreau să adaug că acesta este un preţ absolut fe-no-me-nal pentru un SUV compact care arată atât de bine. Nu este cu mult mai mult decât ce plăteşti pe un hatchback de familie cu motor pe benzină de nivel non-entry. Însă recomandarea mea ar fi ca în cazul lui Sportage, să mergeţi clar pe o versiune turbodiesel, preferabil cea de 2.0 litri, 136cp şi tracţiune integrală – care porneşte de la 24.325. Dacă vă puteţi lipsi de sistemul 4×4, atunci acelaşi model îl găsiţi de la 21.684 euro cu tot cu TVA. Dar nu uitaţi să bifaţi cutia automată din lista de opţiuni!

PS: Există o opţiune numită High Power Engine pentru versiunea 2.0 DSL – care ajunge astfel la 184cp si 383Nm – la preţul de 1079 euro.

În concluzie, aici avem un SUV superb, cu aspect ultra modern, cu o listă lungă de opţiuni (deci foarte configurabil), cu preţuri bune şi foarte mult caracter! Peste două săptămâni am să vă raportez din cadrul Salonului Auto de la Paris, unde ne putem aştepta să vedem versiunea cu facelift a lui Sportage – care promite faruri şi stopuri noi, o capotă nouă, spoilere noi şi o grilă frontală redesenată. LED-urile pentru rulare pe timp de zi vor fi, şi ele, mutate, de la baza farurilor până la marginea de sus a lor – asemănător cu ceea ce vedem la modele Mercedes-Benz.

Aşa că, mai aveţi puţină răbdare dacă vă doriţi un Sportage, iar din noiembrie, cel mai probabil, vă veţi putea comanda deja versiunea cu facelift.

Urmăriţi linkul pentru mai multe imagini din cadrul acestui test!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite