Hollywoodul trăieşte din crowdfunding: persoanele cu avere de un milion de dolari pot contribui la realizarea filmelor
0Hollywoodul se aliniază mişcării crowdfunding, iniţiativa oferindu-le cinefililor posibilitatea de a investi în filme de renume. Dar, statutul de investitor vine cu o anumită caracteristică: trebuie să fii foarte bogat.
Junction, o nouă companie de crowdfunding cu sediul în San Francisco, fondată de bancherul Adam Kaufman, îşi propune să aducă sprijin unor proiecte care au deja toate fondurile necesare, spre deosebire de alte platforme precum Kickstarter sau Indiegogo cu ajutorul cărora planul în derulare poate să aibă succes. Astfel, odată cu ajutorul Junction, orice investitor novice poate să depună bani alături de jucătorii din domeniu, primind în schimb, aceleaşi mulţumiri pe care susţinătorii originali le pot obţine.
„Investitorilor nu li se va cere să depună mai mulţi bani decât o fac finanţatorii experimentaţi. Cei din urmă ştiu deja regulile jocului“, a explicat Adam Kaufman pentru „The Independent“. Dar dacă banii care se vor strânge nu vor fi esenţiali în realizarea unui film ce se va întâmpla cu ei? Planul lui Kaufman prevede ca suma strânsă în plus să ofere o plasă de siguranţă investitorilor primari în încercarea de a-şi recupera investiţiile.
O altă diferenţă faţă de alte site-uri de crowdfunding o reprezintă investiţia minimă necesară. În loc să contribuie cu câţi bani poate, investitorului novice îi este solicitat să demonstreze că averea sa se ridică la suma de un milion de dolari sau că, pe an, câştigă, aproximativ 200.000 de dolari.
Acestea fiind evidenţiate, cei care începlinesc criteriile de selecţie pot alege să sprijine primul proiect al site-ului Junction, filmul „A Hologram for the King“, o adaptare a romanului lui Dave Eggers, în care va juca Tom Hanks şi va fi regizat de Tom Tykwer. Următorul proiect care va beneficia de finanţarea Junction va fi „Triple Nine“, un thriller din a cărui distribuţie va face parte Kate Winslet şi Chiwetel Ejiofor, protagonistul din „12 ani de sclavie“, mai scrie „The Independent“.
Crowdfunding-ul a devenit unul dintre cele mai importante moduri prin care filmele pot să fie finanţate încă din faşă. Un exemplu este „Veronica Mars“, după serialul omonim, care a fost realizat cu ajutorul donaţiilor fanilor de pe Kickstarter, adică aproximativ 5,7 milioane de dolari. Chiar şi aşa, acest format a fost criticat din cauza faptului că producătorii nu se obligă să recompenseze investitorii dacă proiectul aduce profit. Pe de altă parte, programele de investiţii cum ar fi Junction sunt realizate ca o oportunitate de a face bani pentru cei care îşi acordă sprijinul financiar.
Noua formulă de finanţare a fost făcută posibilă odată cu platforma JOBS Act (Jumstart Our Business Startups Act), lansată în 2012, care a fost proiectată pentru a încuraja finanţarea întreprinderilor mici din Statele Unite ale Americii. Adam Kaufman a mai spus că acest proiect ar putea să fie util şi în alte domenii ale industriei de divertisment.