Cum a ajuns Corina Creţu să ia distanţă faţă de guvernarea Dăncilă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comisarul european Corina Creţu. FOTO gov.ro
Comisarul european Corina Creţu. FOTO gov.ro

Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, se delimitează tot mai mult de guvernarea Dăncilă şi PSD, în condiţiile în care social-democraţii conduşi de Liviu Dragnea igonoră solicitările Bruxelles-ului privind atragerea de fonduri europene şi nici nu se lasă ajutaţi de oficialii europeneni.

Comisarul european Corina Creţu a lăsat impresia în ultimele luni că nu mai ţine cont de faptul că a fost candidatul PSD care a deschis lista la europarlamentare şi a luat la ţintă Guvernul Dăncilă pentru amatorismul cu care se ocupă de atragerea de fonduri europene.

Prima dată s-a întâmplat în februarie, când comisarul european a criticat Guvernul Dăncilă pentru întârzierea proiectelor privind spitalele regionale. Apoi, în aprilie şi mai au urmat mai multe declaraţii în care Creţu le cerea celor de la Bucureşti să-şi mai mult silinţa pentru atragerea de bani pentru infrastructură. Răspunsurile venite de la Palatul Victoria n-au fost deloc încurajatoare. 

La sfârşitul acestei săptămâni Corina Creţui a făcut un inventar problemelor cu care se confruntă cei de la Bruxelles în relaţia cu Bucureştiul. În primul rând, Corina Creţu a punctat faptul că Guvernul Dăncilă nu s-a implicat mai deloc în ceea ce priveşte atragerea de bani pentru partea de infrastructură de transport. „Sunt extrem de îngrijorată cu privire la planificarea şi implementarea proiectelor de infrastructură de transport“, a afirmat comisarul european, în cadrul unei dezbateri la Cluj-Napoca, în condiţiile în care în perioada aprilie-august nu s-a depus niciun proiect nou.

Răspuns la ironia  ministrului Transporturilor

 „Fac un apel încă o dată, în ciuda răspunsului verbal al domnului ministru (n.r. – Lucian Şova, ministrul Transporturilor) că am greşit destinatarul şi că există 200% contractare. Noi, la Comisia Europeană, nu am primit alte proiecte”, a subliniat Creţu, taxând ironia ministrului Transporturilor. De altfel, singurul proiect care va fi finanţat de UE este cel privind metroul de la Gara de Nord la Otopeni, însă acest proiect a fost depus din 2017.

Creţu a arătat şi modul cum guvernanţii singuri par a împiedica construcţia de autostrăzi, fie din neatenţie, fie din prostie. De exemplu, la autostrada Sibiu-Piteşti, construcţia a început fără aviz de mediu, ceea ce înseamnă că acest proiect nu poate fi finanţat de UE pentru că nu respectă toate regulile. De asemenea, Guvernul a dat cu piciorul fondurilor europene şi pentru autostrada Târgu-Mureş - Iaşi, aceasta urmând a fi făcută prin parteneriat public-privat.

Bani politici, nu europeni

Comisarul european i-a invitat pe social-democraţi să accesese şi fondurile pentru lucrările precum introducerea reţelei apă-canal, însă aleşii, încurajaţi şi Guvern, recurg la varianta mai uşoară: Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2. Pentru PNDL 2 nu trebuie să dai socoteală pentru fiecare cheltuială, în timp ce pentru banii europeni trebuie să justifici orice demers.

Daea, luat la ţintă

În cadrul dezbaterii din Cluj-Napoca, Creţu l-a mustrat pe unul dintre controversaţii ministri ai Guvernului Dăncilă, Petre Daea.  „Eu am fost luată peste picior  că vorbeam de internet în condiţiile în care multe sate nu au apă, ceea ce mie mi se pare inadmisibil în secolul XXI. La 17 kilometri de Cluj să nu ai apă, domnu ministru?“, l-a întrebat comisarul european fără a a avea răspuns.

Corina Creţu a declarat şi că nu ştie dacă va candida în mai 2019 pentru un nou mandat de europarlamentar la Bruxelles, declaraţie venită în contextul în care comisarul european nu se află printre oamenii care execută orbeşte directivele venite de la Liviu Dragnea. 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite