Criza de la Metrou: cum s-a ajuns la blocarea Capitalei. Drulă: Ion Rădoi e în spatele a ceea ce s-a întâmplat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Inquam Photos / Octav Ganea
Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Transporturilor nu a primit niciun avertisment timpuriu privind greva „spontană“ ce urma să se declanşeze la metrou, susţin surse politice, deşi mişcarea a implicat sute de oameni şi a afectat sever o infrastructură critică de transport. Explicaţiile încă sunt amânate. Până la elucidarea situaţiei de vineri, Puterea se confruntă cu un Metrorex controlat încă de oameni ai sindicatului contestatar

Capitala a fost paralizată vineri, după ce guvernanţii au fost puşi în faţa faptului împlinit, fără a da vreun semn că ştiau ceva: o grevă neanunţată a Sindicatului condus de fostul deputat PSD Ion Rădoi, structură care a controlat atât conducerea Metrorex, cât şi o parte din Consiliul de Administraţie al aceleiaşi instituţii.

Surse din conducerea Ministerului Transporturilor susţin pentru „Adevărul” că la nivelul decidenţilor din instituţie nu a fost primit niciun avertisment referitor la faptul că ar urma să fie declanşată o grevă. „Nu a fost nicio atenţionare venită în instituţie. Dispeceratul a anunţat vineri de la prima oră despre problemă, pentru că oamenii veniseră la lucru, dar când trebuia pusă sub tensiune linia, pe şine la Staţia Unirii erau deja câteva zeci de persoane. Dacă puneam tensiune, puteam să îi electrocutăm. Aşa că nu a mai început activitatea”, au precizat surse din conducerea Ministerului Transporturilor.

Şi precizările lui Cătălin Drulă, date într-un interviu luni seară, au fost vagi în ceea ce priveşte ocuparea şinelor şi a gestionării situaţiei, arătând cu degetul doar spre şeful sindicaliştilor. „Au venit special cu oameni care nu erau în tură. Pur şi simpli nişte cetăţeni, care întâmplător erau angajaţi la metrou, au venit, s-au aşezat pe şinele de la metrou noaptea şi au blocat, fără nişte revendicări în prealabil. Lucrurile astea se fac prin convocare. Ne cheamă Rădoi să venim acolo. Eu am tot respectul pentru cea mai mare parte a angajaţilor, au venit mecanicii şi au stat să intre în curse, nu au putut. Oamenii ăştia se uită la Rădoi cu teamă pentru că a fost mai tare decât miniştri, prim-miniştri. Oamenilor le este frică pentru viitorul lor. De aceea este important să nu negociem legea (...) este în spatele a ceea ce s-a întâmplat la metrou şi nu de azi, de ieri, ci de vreo 20 de ani, cel puţin”.

„Adevărul” a încercat să afle dacă instituţiile abilitate să furnizeze informaţii referitoare la pregătirea unei asemenea mişcări de forţă, cum sunt Serviciul Român de Informaţii şi serviciul de informaţii al MAI, au pus la dispoziţia guvernanţilor eventuale date despre ceea ce se pregătea. Nu au răspuns solicitărilor noastre de luni nici reprezentanţii celor două servicii de informaţii, dar nici demnitarii direct implicaţi, cum sunt miniştrii Cătălin Drulă (Transporturi) şi Lucian Bode (Interne).

Dar ar fi trebuit serviciile secrete să aibă vreun rol în avertizarea autorităţilor? „Bineînţeles! E un conflict de muncă cu un impact foarte mare asupra socialului şi, în mod normal, trebuiau să se informeze şi să informeze la rândul lor aceste instituţii, factorii de decizie, ca să fie preveniţi din timp, să ştie ce măsură să ia. A fost o suspendare a cursei metroului absolut ilegală”, a declarat Cristian Troncotă, fost profesor la Academia Naţională de Informaţii, întrebat dacă premierul, ministrul Transporturilor şi cel al Internelor ar fi trebuit să ştie de evenimentul care urma să se întâmple, prin informare venită de la diferite servicii de informaţii. Troncotă susţine faptul că lipsa de reacţie ar putea fi explicată doar prin faptul că a fost o decizie luată în scurt timp de sindicalişti, ceea ce nu ar mai fi putut da posibilitatea anunţării ministrului de resort şi încercarea acestuia de a detensiona situaţia, înainte de începerea grevei. 

Problematica informaţiilor pe care le aveau cele două ministere, referitoare la o grevă care să paralizeze întreg transportul din Capitală, nu a fost deloc amintită de cei doi politicieni nici măcar în discuţiile cu alţi colegi. Bode a subliniat, în şedinţa conducerii PNL, că o prioritatete e în prezent gestionarea protestelor privind restricţiile şi punctând faptul că, în ciuda criticilor venite din partea USR, Drulă nu a fost lăsat să gestioneze singur criza.  

Controlul Metrorex

Actuala Putere s-a văzută pusă în situaţia de a negocia cu un grup sindical bine înşurubat în Metrorex. Fosta conducere a Metrorex a fost dominată de angajaţi din instituţie, dar care sunt şi membri în sindicatul care se află în război deschis cu Guvernul şi cu Ministerul Transporturilor, iar o parte dintre aceştia încă se regăsesc printre şefi. De exemplu, fostul director general al Metrorex, Gabriel Mocanu, nu era membru al sindicatului condus de Ion Rădoi, însă era foarte apropiat de mişcarea sindicală, fiind de acord şi cu creşterile salariale de 18% în noiembrie anul trecut. Pe de altă parte, alţi directori erau membri ai Sindicatului, cum e cazul fostului şef de la Infrastructură şi Sisteme Critice, Florin Nechita.

Membri USLM sunt şi directorul de la „Exploatare”, Liviu Dinu (rămas pe funcţie), directorul economic, Angela Leancă (rămasă în funcţie), directorul responsabil de investiţii, Constantin Mustăţea (rămas în funcţie), şi fostul director comercial, Valentin Mitraşcă. Nu în ultimul rând, membru al USLM este şi directorul de la Achiziţii Publice, Constantin Rudniţchi, despre care presa economică a scris de-a lungul timpului că într-o perioadă a fost chiar mâna dreaptă a lui Rădoi. Practic, şapte din zece directori erau membri de sindicat sau apropiaţi de această mişcare, iar în noua formulă cinci din opt. 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite