Premieră absolută în România: Moise şi Aron, de Arnold Schönberg

Premieră absolută în România: Moise şi Aron, de Arnold Schönberg

Arnold Schönberg (1874-1951)

Opera Moise şi Aron, un nou spectacol în premieră din categoria rarităţilor pe care le favorizează Festivalul Internaţional “George Enescu”, are loc loc vineri seară, de la 19.30, pe scena Sălii Palatului. Adevarul.ro transmite acest concert.

Lucrarea lui Arnold Schönberg, o capodoperă a muzicii contemporane, un manifest muzical şi social deopotrivă, va fi interpretată într-un spectacol provocator de Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, dirijată de maestrul Lothar Zagrosek şi de Corul Filarmonicii “George Enescu”, dirijat de maestrul Iosif Ion Prunner, alături de Vocal Consort Berlin. Lucrarea va fi însoţită de proiecţii multimedia imaginate şi regizate de Nona Ciobanu şi de arhitectul şi artistul vizual Peter Košir.

Moise şi Aron este o compoziţie bazată pe dodecafonie şi muzică serială/serialism, concepte promovate de Schönberg, de altfel considerat adesea chiar părintele acestui nou limbaj muzical, deşi istoric ideea are un alt înaintaş în persoana lui Arnold Hauser. 

Regula de bază a dodecafoniei este utilizarea în măsură egală a tuturor celor 12 sunete ale gamei cromatice (notele unei game din semiton în semiton), iar serialismul presupune o secvenţă precisă a compoziţiei, prin care nici o notă nu se repetă, decât după ce toate celelalte note ale seriei stabilite au fost folosite. Muzica devine, astfel, o îmbinare de structuri, ca într-o matematică a sunetelor.

“Pentru a obţine o armonizare între cuvântul scris şi muzică, Schönberg renunţă la o literă -a- din grafia numelui lui Aaron. Cifra 12 este cea care leagă cele 12 tonuri şi cele 12 litere care alcătuiesc titlul operei”, explică regizorul Nona Ciobanu.

Libretul transformă povestea bibilică într-o confruntare între gândurile şi vorbele lui Dumnezeu. Moses este purtătorul Gândurilor, iar Aaron al vorbelor Lui. Îndepărtarea lui Aaron de esenţa Gândurilor, pe care Moses ar fi vrut să le transmită celor pe care trebuie să îi salveze din Egipt duce la conflictul între cei doi.

“În scenariul vizual construit împreună cu arhitectul şi artistul vizual Peter Košir, plecăm de la conflictul între gând şi cuvânt, idee şi reprezentarea ei, dintre transcendenţă şi lumesc. Imaginea şi interpretarea ei pot deveni un instrument de manipulare în politică şi religie”, spune regizorul Nona Ciobanu.

Schönberg inovează masiv, foloseşte aşa numitul Sprechgesang - care nu este nici cântare, nici vorbire, un fel de recitativ pentru a contura căutarea lui Moise pentru cuvântul potrivit. Astfel, Moise se exprimă numai prin această formă, în contrapunct dramatic cu vocea şi cântecul lui Aaron, care, prin comparaţie, este mai seducător pentru poporul ales. Cuvântul lui Dumnezeu este figurat printr-un cor de şase persoane, iar corul alternează şi el între sprachgesang şi cântec, în funcţie de “convingerile” asumate de personaje.

Rolurile principale vor fi interpretate de bas-baritonul britanic ROBERT HAYWARD, un experimentat artist liric, prezent frecvent pe cele mai mari scene ale lumii, în rolul lui Moise şi, în rolul lui Aron, de tenorul englez JOHN DASZAK, la rândul lui un obişnuit al marilor spectacole de la Royal Opera House, Opera de Stat a Bavariei, De Nederlandse Opera şi cu un debut remarcabil sub conducerea lui Daniel Barenboim, la Opera din Berlin.

Ultima operă compusă de Arnold Schönberg are trei acte, cel de-al treilea rămânând în stadiul de schiţă, deşi autorul a lucrat timp de 10 ani la finalizarea lucrării. Opera nu a fost cântată niciodată în timpul vieţii compozitorului. Într-un fel, ultima frază din textul libretului neterminat - “O cuvânt, tu cuvânt care îmi lipseşti!” - descrie metaforic situaţia compoziţiei, căreia îi lipseşte “cuvântul” de încheiere. Între 1930 şi 1932, autorul a finalizat primele două acte. Până în 1935, a finalizat libretul celui de-al treilea act, dar compoziţia nu a fost gata până în anul 1951, anul morţii sale.

În anul 2009, cu permisiunea moştenitorilor, compozitorul maghiar Zoltan Kocsis a realizat o variantă finală a actului al treilea, totuşi, din 2014, lucrarea a continuat să fie prezentată neterminată, în stadiul în care a lăsat-o Schönberg.

Moise şi Aron mai are cel puţin încă două linii de poveste: prima este libretul, lucrat de Schönberg însuşi, în timp ce compunea şi a doua - contextul şi semnificaţia perioadei în care a fost creată, din punct de vedere politic şi personal.

ORCHESTRA ŞI CORUL FILARMONICII „GEORGE ENESCU” şi VOCALCONSORT BERLIN

LOTHAR ZAGROSEK dirijor


IOSIF ION PRUNNER dirijorul corului
NONA CIOBANU, PETER KOŠIR regizori multimedia

DISTRIBUŢIA: ROBERT HAYWARD Moise (recitator), JOHN DASZAK Aron (tenor), JULIA SPORSÉN O tânără fată (soprană), MICHAEL PFLUMM Un tânăr (tenor), CATHERINE WYN-ROGERS O femeie bolnavă (alto), CHRISTIAN RIEGER Un bărbat (bariton), GABRIEL ROLLINSON Un efraimit (bas), MICHAEL PFLUMM Un tânăr (tenor), RALF LUKAS Un preot (bas), JULIA SPORSÉN Prima fecioară (soprană), POLINA PASZTIRCSÁK A doua fecioară (soprană), ANNA NEDOREZOVA A treia fecioară (alto), CATHERINE WYN-ROGERS A patra fecioară (alto).

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: