Povestea Iacărului Acrobat mort într-un zbor de test. „Când lumea cumpăra proprietăţi, noi ne luam avioane“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dan Ştefănescu, părintele iacărilor acrobaţi, mort în accidentul de la Strejnic FOTO Facebook/Forţele Aeriene Române
Dan Ştefănescu, părintele iacărilor acrobaţi, mort în accidentul de la Strejnic FOTO Facebook/Forţele Aeriene Române

Sâmbătă, 26 martie 2022, a fost ziua în care Dan Ştefănescu, părintele Iacărilor Acrobaţi, cea mai cunoscută echipă de piloţi-cascadori ai aerului, se urca pentru ultima dată în avion pentru un zbor de test pe care îl programase la aerodromul de la Strejnic, de lângă Ploieşti.

La ora 14.55, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Prahova anunţa prăbuşirea unui avion de acrobaţie privat, un Suhoi 31, cu menţiunea că, la acea oră nu se cunoşteau date despre starea pilotului. Un sfert de oră mai târziu era anunţat oficial decesul singurei persoane care se aflase la bordul aeronavei prăbuşite, pilotul comandant Dan Ştefănescu, în vârstă de 55 de ani.

Moartea lui Dan Ştefănescu, numit de elevii săi ”Învăţătorul”, a fost un şoc pentru întreaga comunitate aviatică din România, el fiind considerat cel mai experimentat pilot acrobat din ţară, cu peste 16.000 de ore de zbor.

Alături de Ioan Postolache (57 de ani), pilot instructor de zbor şi de Dan Conderman (52 de ani), pilot instructor Boeing 737 la compania Blue Air, Dan Ştefănescu (55 de ani), pilot comandant pe Boeing 737 în cadrul companiei Tarom, a înfiinţat în urmă cu 16 ani formaţia Iacării Acrobaţi şi de atunci, an de an, au organizat spectacole pe cer, la manşa unor aeronave româneşti fabricate la Bacău: Yak-52. 

Iacării erau vedetele spectacolelor de profil. Intrau ultimii ”în scenă”, de regulă pe înserat, pentru că evoluţia lor era însoţită de un show pirotehnic impresionant, aşteptat mai ales de copii.

Foto Diana Frîncu 

dan-stefănescu-pilot-avion-accident

Istoria acrobaţiilor a început undeva în iarna anului 2005, povesteşte Dan Ştefănescu, în cartea “Iacării Acrobaţi. Aripi Româneşti”, scrisă de Maria Cristina Ţilică şi publicată de editura Curtea Veche Publishing, în 2017. 

„Căutam avioane, dar nu aveam banii pentru aşa ceva. Mă interesam în stânga şi în dreapta care ar fi cel mai bun avion pentru acrobaţie, dar fonduri ioc. Apoi, într-o dimineaţă, am văzut pe internet că se fac Yak-uri la Bacău şi am zis: <Hai să vedem>”, povesteşte Dan Ştefănescu, în cartea dedicată Iacărilor.

Întâlnirea dintre pilot şi reprezentanţii fabricii de la Bacău a avut loc în ultima zi de vineri de dinainte de vacanţa de Crăciun a lui 2005. De la această primă vizită şi până la achiziţionarea propriului avion de acrobaţie nu a trecut mult timp. Anul următor a reuşit să bată palma cu conducerea fabricii de la Bacău şi a cumpărat primul avion, dar cu condiţia să fie achitat în rate. 

“Am semnat contractul, nu puteam să dau înapoi şi nu mi-a venit să cred. Mi-am zis: Las că văd eu, mă descurc pentru un avion. Am plecat la birou, zicând în sinea mea: <Ia uite cum mi-am luat un avion!>. Era în 2005 când toată lumea în România îşi cumpăra proprietăţi, iar noi ne luam avioane!”, povesteşte Ştefănescu în cartea „Iacării Acrobaţi“.

Spectacolul oferit de iacării acrobaţi era cel mai aşteptat de copii FOTO Facebook/Dan Conderman

dan-stefănescu-pilot-avion-accident

După ce a testat avionul la Bacău, împreună cu alţi prieteni piloţi, Dan Ştefănescu nu a plecat acasă cu unul, ci cu două Yak-uri, pentru că deja îi încolţise în minte gândul unei formaţii de piloţi acrobaţi. Numele formaţiei s-a născut aproape firesc, după mai multe încercări. Pentru că erau la manşa unor avioane Yak, nu aveau cum să se numească altfel decât “iacări”.

Pe coada celor trei aeronave autohtone folosite de iacări sunt prezente imagini cu cei mai importanţi aviatori militari de elită ai României, care au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial, Cpt. Av. Tudor Greceanu, Cpt. Av. Constantin Bâzu Cantacuzino, Cpt. Av. Alexandru Şerbănescu, adevărate modele nu doar pentru piloţii din întreaga lume. FOTO Facebook/Forţele Aeriene Române

dan-stefănescu-pilot-avion-accident

Într-un interviu acordat ziarului ”Adevărul” în anul 2017, Dan Ştefănescu mărturisea că echipa de piloţi acrobaţi pe care o coordona se sudase mai întâi pe pământ şi apoi în aer. 

“Dacă doreşti să zbori, poţi să-ţi învingi barierele de orice fel. Pentru ca formaţia să meargă trebuie să existe o încredere reciprocă. Surprinzător, colegii mei au foarte multă încredere în mine şi eu, de asemenea, am încredere în ei. Lucrurile acestea se câştigă în timp, în ani, nu doar în aer, ci şi la sol. Se pare că ne-am acceptat unii pe alţii, aşa că mergem înainte”, declara în 2017 pentru Adevărul, Dan Ştefănescu, părintele Iacărilor Acrobaţi, aripa dreaptă a formaţiei şi managerul echipei.

Accidentul mortal în care şi-a pierdut viaţa Dan Ştefănescu este anchetat de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti. Sunt cel puţin două ipoteze luate în calcul, o defecţiune la motorul avionului sau o afecţiune medicală a pilotului.

Mesajul piloţilor de la aeroportul din Tuzla

„Aşa ne simţim, ca o aripă frântă. Dan Ştefănescu ne va lipsi în fiecare zi. 26 martie 2022 este ziua în care am pierdut un prieten, un idol, un om bun şi corect, un pilot impecabil, un reper, un colaborator, un model. Un sprijin. Un as al aviaţiei. Un învăţător. Un coleg. Un campion. Condoleanţe familiei! Dan Ştefănescu, îţi mulţumim că ai fost atât de generos cu noi! Te vom admira totdeauna!“, a transmis echipa de la Aerodromul Tuzla de la Constanţa, la al cărui festival Aeromania, Dan Ştefănescu şi colegii de la Iacării Acrobaţi făceau, fără excepţie, un spectacol uluitor.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Un avion de acrobaţie s-a prăbuşit lângă Ploieşti. Pilotul, în vârstă de 55 de ani, a murit

Asul aviaţiei româneşti din cel de-Al Doilea Război Mondial care a zburat din nou la 99 de ani: „A fost o plăcere!“

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite