Soarta incertă a Autostrăzii Lugoj - Deva. Problemele grave între constructorii spanioli şi CNAIR nu au fost rezolvate

Soarta incertă a Autostrăzii Lugoj - Deva. Problemele grave între constructorii spanioli şi CNAIR nu au fost rezolvate

FOTO: ADEVĂRUL. ARHIVĂ

Constructorii unui lot de 21 de kilometri al Autostrăzii Lugoj - Deva şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România nu au reuşit să ajungă la un acord, pentru ca proiectul început din 2014 să continue într-un ritm normal.

Ştiri pe aceeaşi temă

Antreprenorii spanioli care construiesc Lotul III al Autostrăzii Lugoj - Deva au fost acuzaţi de mobilizare slabă şi lucrări de calitate proastă, în urma unui control inopinat efectuat pe şantierul autostrăzii de reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. „Echipa CNAIR a constatat o slabă mobilizare, insuficientă pentru realizarea proiectului în parametrii normali şi la timp. De asemenea, au fost evidenţiate şi o serie de probleme nerezolvate pentru care se aşteaptă soluţii viabile. Pe acest lot, constructorul nu a remediat problemele de stabilitate a terasamentelor, nu a prezentat încă o soluţie tehnică pentru pasajul de la km 76 şi nu a rezolvat problema sistemului de evacuare a apelor pluviale”, a informat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Nu şi-au rezolvat problemele

Problemele de pe Lotul III trenează încă din anul 2016, potrivit reprezentanţilor CNAIR, care îi acuză pe constructori că nu şi-au manifestat serios disponibilitatea de a le rezolva. „Slaba mobilizare din şantier pune sub semnul întrebării capacitatea acestui constructor de a continua proiectul. Antreprenorul nu a venit cu soluţii optime în conformitate cu standardele de calitate fapt ce a dus la prelungirea termenelor de execuţie, întârzierea finalizării proiectului şi degradarea unor lucrări deja executate. Iar de multe ori antreprenorul a executat lucrări fără a înştiinţa consultantul şi pe care de multe ori nici nu l-a convocat la punctele cheie în execuţia lucrărilor fapt ce l-a pus pe consultant în postura de a da neconformităţi. Unele dintre ele datând din 2017 şi nestinse până un prezent”, a informat CNAIR.


De la începutul acestui an, constructorii din Asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes şi conducerea CNAIR şi a Ministerului Transporturilor se află în litigiu. Antreprenorii au reclamat că unele lucrări suplimentare solicitate de CNAIR nu au fost admise la plată. Reprezentanţii CNAIR au susţinut că lucrările suplimentare, respectiv cele de la nodul rutier Holdea, nu au primit ordin de începere a construcţiei. „Nodul Holdea trebuia să asigure teoretic o descărcare de pe Lotul III, lot care nu există în prezent. Discuţia despre acest nod nu are rost, din moment ce nu avem lotul III. Ei trebuiau să efectueze lucrările din contract, pe care nu le-au finalizat, şi abia după aia să discute despre lucrări suplimentare. Aşteptăm să ne spună constructorul dacă intenţionează să continue lucrările. Dacă în continuare nu dau semne că doresc să se apuce serios de treabă şi că vor să remedieze problemele pe care le au, se va lua o decizie în privinţa lor, discuţiile purtându-se la nivel de ministru”, a declarat, pentru adevarul.ro, Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Lotul trei al autostrăzii A1, între Gurasada (judeţul Hunedoara) şi Coşeviţa (limita judeţelor Hunedoara şi Timiş) a intrat în şantier în primăvara anului 2014. Finalizarea lucrărilor la cei 21,1 kilometri a fost anunţată în acest an, conform celor mai optimiste previziuni ale drumarilor, însă acest lucru nu mai este cert, potrivit reprezentanţilor CNAIR. Alte două loturi ale viitoarei Autostrăzi Lugoj – Deva, repsectiv Loturile doi şi IV, se află în prezent în construcţie, lucrările fiind întârziate şi pe acestea, faţă de termenul de finalizare stabilit iniţial, prin contract, respectv 26 mai 2016. Pentru cele trei tronsoane ale viitoarei autostrăzi, contractele de proiectare şi execuţie au fost semnate în 2013.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Încă un an aproape sterp pentru Autostrada Vestului: 15 kilometri deschişi din cei 70 promişi. Cum au avansat lucrările în 2017

Autostrada imposibilă: 21 de kilometri sunt în şantier de patru ani, iar drumarii riscă rezilierea contractului

VIDEO Marea provocare pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva: excavarea versantului imens de pe malul Mureşului

citeste totul despre: