Elevul care a creat un software pentru conferinţele ONU. „Am învăţat citind articole şi vizionând filmuleţe pe Youtube“

Elevul care a creat un software pentru conferinţele ONU. „Am învăţat citind articole şi vizionând filmuleţe pe Youtube“

Dragoş Corleancă Foto: Valentin Trufaşu

Dragoş Corleancă (18 ani) este elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Galaţi, fiind olimpic la informatică, materie la care a obţinut în acest an medalia de bronz. Tânărul s-a remarcat prin crearea unui software pentru GalMUN, o simulare academică a comitetelor Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a unor instituţii ce ţin de domeniul Dreptului Internaţional, precum Uniunea Europeană sau NATO.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dragoş Corleancă (18 ani), elev în clasa a XII la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Galaţi, a devenit pasionat de matematică din clasele primare, când a participat şi a căştigat mai multe concursuri. S-a clasat pe locul al doilea la Olimpiada Judeţeană de Matematică în clasa a V-a şi a câştigat acelaşi concurs în clasa a X-a, având şi experienţa Olimpiadei de Ştiinţe pentru Juniori,  ce se adresează elevilor din învăţământul obligatoriu, clasele a VII-a, a VIII-a şi a IX-a.

A aflat de informatică în clasa a VII-a, când un prieten a încercat să-l iniţieze în tainele acestei materii, ştiind că este pasionat de matematică, însă aveau să mai treacă doi ani până când Dragoş a realizat că asta doreşte să facă în viaţă. În acest an a devenit olimpic la materia amintită, obţinând bronzul la Olimpiada Naţională de Informatică, după ce anterior câştigase concursul judeţean.

Tânărul a obţinut acest rezultat pregătindu-se singur, pentru că dacă s-ar fi limitat doar la materia de liceu, nu ar fi reuşit să treacă nici de olimpiada judeţeană. „Am învăţat citind articole despre programare şi vizionând filmuleţe explicative pe youtube“, ne destăinuie Dragoş.

O dovadă a pasiunii sale pentru informatică este algoritmul lui Kruskal, pe care l-a învăţat tot singur. Acesta este un algoritm în  teoria grafurilor, ce găseşte arborele parţial de cost minim pentru un graf conex ponderat. Pe româneşte, acest algoritm este o structură de date ce găseşte submulţimea muchiilor care formează un arbore, care include toate vârfurile şi care este minimizat din punct de vedere al costului.

Visează să devină inginer de software

Dragoş crede că sistemul de învăţământ poate fi schimbat, astfel încât elevii care participă la olimpiade să nu mai fie nevoiţi să se pregătească singuri. Olimpicul crede că ar trebui să se meargă pe modelul unui colegiu din Bucureşti, unde au fost create clase speciale cu olimpici, care îi ajută, la rândul lor, pe colegii ce sunt la început de drum în privinţa olimpiadelor.

„Ideile noastre nu prea sunt luate în considerare. De pildă, noi spunem că avem prea multe lecţii şi nu prea ne rămâne timp pentru altceva. În alte ţări se pune un accent foarte mare pe practică. Noi avem caiete întregi de teorie şi trebuie să le studiem. Asta este problema cea mai arzătoare“, punctează tânărul.

Dragoş crede, de asemenea, că nu se pune suficient accent pe activităţile extraculiculare ale elevilor, astfel încât aceştia să aibă posibilitatea de a afla cât mai multe lucruri şi de a descoperi astfel ce îi pasionează cu adevărat. „Eu, de pildă, am ales conferinţele GalMUN pentru că îţi dezvolţi diverse abilităţi, cum ar fi să vorbeşti în public, să comunici mai bine şi să fii diplomat. Noi nu primim susţinere pentru astfel de activităţi şi este păcat. Nu mă refer acum la mine, ci la elevii care vin din urmă şi care poate ar dori să participe la astfel de conferinţe, dar nu sunt susţinuţi“, detaliază tânărul.

După absolvirea liceului, olimpicul va merge să studieze în SUA, cel mai probabil la Stanford sau Barkeley University, urmând să activeze în domeniul creării de software. „Îmi place ritmul de viaţă din Statele Unite, oamenii sunt mult mai calmi şi rezonez cu asta. Am vorbit cu prieteni care urmează Politehnica la Bucureşti şi mi-au spus că în primii ani de facultate au făcut materia din anii de liceu, ceea nu sună deloc bine“, îşi explică alegerea olimpicul. Visul său este să ajungă inginer de software şi să creeze programe care să ajute oamenii.

Despre altgoritmul liniar şi alte pasiuni

Olimpicul a creat un software pentru GalMUN, o simulare academică a comitetelor Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a unor instituţii ce ţin de domeniul Dreptului Internaţional, precum Uniunea Europeană sau NATO, la care a participat în acest an. Prin intermediul acestui software, care este practic un manager de conferinţe, Dragoş ştia în orice moment care sunt moţiunile supuse dezbaterii, numărul de delegaţi, cum votează aceştia, câţi au fost prezenţi la fiecare întâlnire şi alte detalii legate de întâlnirile reprezenţilor ONU.

„Când coordonezi un comitet, este greu să ţii cont de toate detaliile pe care trebuie să le iei în considerare în acel moment. Eşti atacat din toate părţile, primeşti o notiţă, trebuie să fii atent la cine vorbeşte, şi asta te pune sub stres“, ne explică olimpicul motivul care l-a determinat să creeze acest software. Interesant este că ONU are un software aproape similar creat pentru organizarea dezbaterilor şi votarea moţiunilor sale, lucru pe care Dragoş l-a aflat după ce a participat la GalMUN.

În vastul domeniu al informaticii se descoperă aproape în fiecare zi lucruri noi, iar Dragoş vrea să-şi pună amprenta în această zonă prin îmbunătăţirea algoritmilor care sunt folosiţi deja în diverse programe de software.

„În informatică avem foarte multe structuri de date, multe dintre ele putând fi folosite pentru a crea baza unui algoritm, a unui program software. Noi, în liceu, am învăţat un algoritm în complexitate pătratită. Eu am învăţat singur acest algoritm în complexitate logaritmică pentru Olimpiada Naţională de Informatică, însă acum acest algoritm există într-o complexitate liniară, adică are o eficienţă mult mai mare. Dacă este să vorbim de aplicabilitatea practică a unui asemenea logaritm, el poate fi folosit pentru a găsi cel mai scurt şi mai bun traseu rutier, deci poate fi încorporat într-un sistem GPS“, explică Dragoş complexitatea, dar şi frumuseţea informaticii, aşa cum o vede el.

citeste totul despre: