Cum să ne „antrenăm“ emoţiile pentru a rămâne sănătoşi. Cele cinci categorii de stări pe care este esenţial să le cunoaştem

Cum să ne „antrenăm“ emoţiile pentru a rămâne sănătoşi. Cele cinci categorii de stări pe care este esenţial să le
cunoaştem

Foto: arhivă Adevărul

Fiecare dintre noi are numeroase emoţii pe parcursul unei zile, care pornesc de la iubire şi ajung până la invidie, gelozie sau lăcomie. Depinde de noi ce gen de emoţii hrănim: pozitive sau negative.

Peste 90% din boli au o cauză emoţională. La nivel de creier, emoţiile pozitive declanşează niştea reacţii biochimice neuronale care, la rândul lor, comandă în sistemul endocrin producerea de endorfine sau dopamină, excelente analgezice pentru organism. ”În schimb, emoţiile negative produc cortizol şi adrenalină în exces, ce pot declanşa boala”, explică psihologul Stelian Chivu.

Emoţiile se împart în cinci categorii de bază. Prima este emoţia ”luptă sau fugi”, care se declanşează la apariţia unui pericol. Fiecare dintre noi va reacţiona diferit la o astfel de emoţie, în funcţie de experienţa de viaţă pe care o are şi de alţi factori. Unii vor alege să lupte, alţii vor fugi, dacă consideră că astfel îşi vor salva viaţa de la un pericol iminent.

A doua emoţie este ”procreezi sau dispari”, trăire ce ţine de sex. Instinctul de a procrea îl are fiecare dintre noi, însă sunt şi persoane care nu consideră acest aspect prioritar sau găsesc mereu scuze, cum ar fi faptul că au un job care le consumă foarte mult timp şi energie. Alţii renunţă de multe ori la procreere pentru că au suferit mai multe dezamăgri în dragoste şi consideră că nu merită efortul. În realitate, sunt doar experienţe de viaţă peste care trebuie să trecem, iar după o perioadă putem să ne căutăm din nou jumătatea.

A treia emoţie este ”mănânci sau mori”. Este o emoţie specifică zonei abdominale, de unde şi expresia ”focul digestiv”. Sunt persoane care nu digeră la propriu emoţiile pe care le au, pozitive sau negative, iar acestea ajung să somatizeze în fizic, îmbolnăvindu-i.

”Totul în Univers este făcut să circule. Nu contează dacă ai emoţii pozitive sau negative, trebuie să le laşi să circule, nu le poţi bloca în tine. O persoană care are o apăsare sufletească, se duce şi se spovedeşte preotului sau merge la psiholog. Dacă altcineva are o bucurie mare, simte nevoia să o împărtăşească şi asta e foarte bine, ca şi în cazul emoţiilor negative. Este recomandat să lăsăm emoţiile să circule”, ţine să puncteze psihologul Stelian Chivu.

Iubeşti sau eşti iubit

O altă categorie de emoţii sunt cele de genul ”iubeşti sau eşti iubit”. Cei mai mulţi dintre noi aşteptă să fie iubiţi din exterior. Ei doar aşteaptă să primească emoţii pozitive, iar acest gen de raportare îi duce finalmente către boală. Următoarele emoţii fac parte din categoria ”eşti hrănit sau hrăneşti”.

Este un nivel mai rafinat, în care putem hrăni cu emoţiile noastre alte persoane. Important de spus că le putem hrăni cu emoţii pozitive dacă suntem optimişti şi motivaţi sau cu emoţii negative dacă suntem frustraţi, răzbunători sau invidioşi.

”Când fiecare dintre noi ajunge să cunoască aceste cinci categorii de emoţii, îşi poate debloca potenţialul imens pe care îl are. Spun asta pentru că sunt extrem de puţine persoane care îşi cunosc emoţiile şi le controlează. Se ajunge astfel la situaţia ca emoţiile să ne controleze, cum este cazul celor care sunt supăraţi sau nervoşi. Trebuie să ajungem în punctul în care, chiar dacă vin cinci persoane nervoase, noi să ne controlăm emoţiile”, susţine psihologul Stelian Chivu.

Nimeni nu va reuşi să îşi controleze emoţiile de la prima încercare. Secretul stă în exerciţiu şi perseverenţă, astfel încât să ajungem să nu ne mai irităm atât de des, dar în special să învăţăm să depăşim astfel de situaţii menţinându-ne pozitivi. Asta duce în timp la ceea ce specialiştii numesc inteligenţă emoţională.

Integrează emoţiile pozitive şi dăruieşte-le şi celorlalţi

Nivelul de sănătate al fiecăruia dintre noi este în strânsă legătură cu problemele emoţionale pe care le avem. ”Am avut un pacient care fusese părăsit de soţie şi pot spune că era extrem de deprimat, devitalizat. L-am scos, l-am decuplat de la acea energie emoţională negativă, iar starea lui de sănătate s-a îmbunătăţit rapid. Aceste cercuri vicioase în care singuri intrăm ne duc la blocaje emoţionale, ce conduc la formarea unor tipare emoţionale cu care ne obişnuim”, detaliază psihologul Stelian Chivu.

Deşi pare greu de crezut la prima vedere, sunt destul de multe persoane care se simt confortabil când sunt triste, furioase sau deprimate. Este doar o aparenţă de confort, pentru că, în realitate, acea energie a furiei sau tristeţii îi consumă pe interior, îmbolnăvindu-i.

Pentru a lucra cu emoţiile, indiferent că acestea sunt pozitive sau negative, e nevoie mai întâi să le conştientizăm atunci când apar, să le înţelegem şi finalmente să le gestionăm. Dacă emoţia este negativă, o eliberăm, dacă este pozitivă, o amplificăm şi o dăruim şi celorlalţi. Cei care nu reuşesc, este bine să se adreseze unui specialist pentru a urma o psihoterapie emoţională.

”De o emoţie negativă nu poţi fugi pentru că este în interiorul tău, nu este recomandat să o accepţi pentru că nu rezolvi problema, nu te poţi lupta cu ea pentru că astfel păstrezi legătura cu aceasta şi hrăneşti cu energia ta. Cel mai bine este să ne decuplăm, să ne înălţăm peste acest gen de emoţii şi putem face asta prin plimbări, ieşiri în natură, ascultând muzică sau făcând orice altceva ne relaxează. Emoţiile se pot efectiv antrena, astfel încât să le conştientizăm rapid pe cele negative şi să le eliminăm, iar pe cele pozitive să le integrăm şi să le dăruim şi celorlalţi”, concluzionează psihologul Stelian Chivu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: